Český zákazník internetových obchodů si nemá na co stěžovat

30. 8. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Obchodní sféra na českém internetu patří k nejrozvinutějším v Evropě. Počtem e-shopů můžeme klidně konkurovat evropským velmocím.

Češi mají stále větší zájem nakupovat elektronicky. V současné době už se celá třetina spotřebního zboží prodává právě na internetu. Je to například o desetinu více než v sousedním Německu nebo na Britských ostrovech. A je z čeho vybírat. Co do množství e-shopů jsou Česká republika a Velká Británie srovnatelné, ačkoli množstvím obyvatel v žádném případě ne. Právě dostupnost internetových obchodů, pestrý výběr, ale také dobře rozvinutá poštovní infrastruktura jsou hlavními faktory, které zájem o online nákupy vzbuzují.

Z výzkumu agentury GfK z roku 2012 vyplývá, že oproti každému třetímu prodanému zboží přes internet v České republice se jich přes e-shopy prodá ve Švýcarsku 18 %, ve Francii 15 % a v Itálii dokonce necelých 7 %. V prodeji elektroniky nabízíme dokonce lepší služby než Německo či Velká Británie, konkrétně například v logistice. U nás jsou lidé zvyklí, že mohou běžně využít službu doručení v den objednávky. V Evropě to ale vůbec není běžnou a pro zákazníky levnou záležitostí, vysvětluje Jiří Navrátil, ředitel online divize Datart International.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Zajímavé je pak srovnání se Slovenskem z hlediska trendů v online nakupování. Z výzkumu společnosti Cetelem vyplývá, že Češi utratí na internetu podstatně více než Slováci. Přitom mají naši východní sousedé pokrytí internetem o celou desetinu lepší, než my. Zatímco v Česku může po síti brouzdat jen 71 % lidí, na Slovensku je to rovných 80 %. Na druhou stranu jsou Slováci mnohem více západními trendy a nebojí se používat online platby. Český zákazník je použije jen ve 12 % případů. V domácích podmínkách stále převládá platba při převzetí. Přesto ale platby přes internet v Česku rostou. Dalším významným rozdílem je preference osobního odběru ze strany českých spotřebitelů. Na Slovensku procentuálně více lidí vnímá osobní odběr spíše jako rezervaci na prodejně, ne jako závaznou objednávku. U nás je osobní odběr vnímán zrychleně, prodejny jsou chápány jako nejlepší výdejní místa.

V České republice je zvykem, že větší částky lidé platí spíše bankovním převodem. Většina zákazníků si totiž není jistá limitem na platební kartě, takže platby okolo 80 000 až 100 000 korun provádí tímto způsobem. V červnu například platilo na prodejnách zhruba 50 % lidí s tím, že průměrná účtenka je na prodejnách nižší. Během sledovaného období provedlo platbu přes internet, ať už bankovním převodem, kartou online či některou z forem online plateb přibližně 18 % zákazníků.

WT100

Jak bude vypadat situace na českém internetovém trhu za pár let? Odpověď je velice jednoduchá. Nárůst online plateb a osobního odběru, měné dobírky. Ze současných trendů se dá usuzovat, že v průběhu příštích tří let ještě přibližně o desetinu vzroste počet vyzvednutého zboží na prodejně a placení po internetu. To vše na úkor dobírky. Důvěra v online platby díky vstupu důvěryhodného PayPalu na středoevropský trh a rozvoji mobilních plateb stále roste. U některých druhů zboží navíc ani neexistuje jiná možnost. Ukazuje se, že Češi stále více důvěřují platbám kartou, ať už online, nebo prostřednictvím platebních terminálů. Objem transakcí v síti platebních terminálů České spořitelny za rok 2012 dosáhl 124 miliard korun. Pro srovnání uvádím objem transakcí za rok 2010, který byl 86 miliard korun, a rok 2008, kde objem transakcí dosáhl 53 miliard korun, uvádí Stanislav Šmolík, ředitel odboru akceptace platebních karet České spořitelny.

Jaké jsou nové trendy online obchodu, o tom bude i 5. ročník konference E-Business Forum. Přihlásit se na ni je možné zde.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).