Hlavní navigace

Chcete prodávat potraviny online? Zjistěte, na co si musíte dát pozor

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
V průběhu nouzového stavu vzrostl počet e-shopů a hodně z nich se pustilo také do prodeje potravin. Ty jsou tak povinny dodržovat několik pravidel.
Jana Langerová 23. 6. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Cílem pravidel je chránit spotřebitele před nebezpečnými potravinami a nekalými obchodními praktikami. 

Hlavní povinnosti

Z hlediska potravinového práva je ten, kdo prodává potraviny prostřednictvím internetu (což je uvádění na trh), považován za provozovatele potravinářského podniku (PPP), který je zodpovědný za bezpečnost, jakost, správné označování nabízených produktů a dodržování ostatních požadavků (hygiena, skladování atd.).

Prodej potravin online je pro řadu provozovatelů novou situací a nemusí si tak být vědomi některých povinností. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) proto aktualizovala na svém webu sekci materiál Internetový prodej potravin – Základní požadavky na provozovatele potravinářského podniku. Na jednom místě tak přehledně sumarizuje hlavní povinnosti specifické pro prodej potravin na internetu a může významně pomoci předejít nezáměrnému porušování právních předpisů.

K hlavním povinnostem prodejců potravin na internetu patří:

  • uvádět na trh bezpečné potraviny
  • splnit informační povinnosti („registrovat se“)
  • identifikovat se (zveřejnit údaje o sobě např. v obchodních podmínkách nebo v kontaktech)
  • respektovat práva spotřebitele
  • nepoužívat nekalé obchodní praktiky
  • poskytnout informace o prodávané potravině
  • dodržet zákonné požadavky na související reklamu
  • zajistit sledovatelnost nabízených potravin
  • dodržet hygienické požadavky při prodeji potravin
  • zajistit okamžité stažení nebezpečné potraviny z trhu

Jak serveru Podnikatel.cz potvrdil Pavel Kopřiva, tiskový mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce, tyto hlavní povinnosti patří mezi nejčastěji zjišťované nedostatky, a to zejména u nově založených e-shopů. Sankce pro internetové obchody a kamenné prodejny přitom nejsou odlišné. Za nejzávažnější prohřešky, tj. uvádění do oběhu potravin nebezpečných nebo falšovaných, je možné dle právních předpisů uložit sankci do výše 50 mil. Kč, upřesňuje Pavel Kopřiva.

Náležitostem reklamy jsme se věnovali v článku Chyby v reklamě na potraviny vás můžou stát i miliony. Pozor na ně

Hodně práce odvedou dodavatelé 

Pravidla pro zacházení s potravinami jsou jasně daná národní i evropskou legislativou, kterou obchody dodrží. Například společnost Rohlík.cz má zavedený systém managementu kvality, jehož cílem je prodávat pouze bezpečné a kvalitní potraviny. Klademe velký důraz na provozní hygienu a kontrolu chladicího řetězce. Rovněž máme nastavený systém, jak poskytovat povinné informace spotřebitelům, dodává manažerka kvality v Rohlík.cz Marta Nováková.

V obchodu Košík.cz většinu pravidel za ně splňují již dodavatelé jako takoví a s ohledem na to, jak je sami vybírají, je riziko minimální. Tomáš Jeřábek, CEO uvádí, že je třeba dbát zvýšené opatrnosti pochopitelně hlavně u fresh a nebalených potravin. Oni zde však mají sami své vlastní interní postupy, které jsou často přísnější, než jak je požaduje hygienická norma. Nejobtížnější je realizace poslední míle, na tom si vylámala zuby většina konkurentů, doplňuje.

EBF20-tip-recnici

Peter Nemeshegyi, jednatel společnosti Potravinydomu.cz, vysvětluje, že jejich společnost KBJ VELKOOBCHODY s.r.o. dodává na trh převážně balené potraviny vyrobené v ČR. Za bezpečnost těchto potravin (tedy splnění zákonných norem) odpovídá ten, kdo je uvádí na trh, což je v případě potravin vyrobených v ČR jejich výrobce. A to i tehdy, když jsou prodávány přes e-shop www.potravinydomu.cz. Je to podle něj logické, protože velkoobchodní firma nemá přímý dohled nad výrobou a může zaručit jen správné skladování a přepravu zboží. Máme tedy samozřejmě bezpečnost potravin s dodavateli ošetřenu smluvně. V případě, že zboží nakoupíme v zahraničí, je tím, kdo uvádí zboží na český trh, společnost KBJ VELKOOBCHODY. I v tomto případě vyžadujeme garance bezpečnosti potraviny od dodavatele, včetně příslušné certifikace, popisuje. 

Pozor na teploty

On-line prodejci potravin se shodují, že si musíte dát pozor hlavně na dodržování teplotního řetězce a všech norem. Pozor hlavně na teploty zboží při příjmu, teploty skladování a teploty při přepravě, zdůrazňuje Marta Nováková. Jídlo musí být převáženo v odpovídající teplotní zóně, kterou nesmí až do předání u zákazníka opustit. Zároveň je to pak manipulace s potravinami, jejich správné rozřazení do jednotlivých tašek a obalů, aby nedocházelo k porušování hygienické normy, vyjmenovává Tomáš Jeřábek. 

Přidávání položek není problém

V souvislosti s nedávnou legislativní úpravou, která přinesla povinnost uvádět rozšířené informace o potravinách, jako jsou údaje o alergenech nebo výživové údaje ještě před jejich nákupem na e-shopu, došlo k nárůstu pracnosti zalistování položky. U e-shopu Potravinydomu jsou veškeré informace zadávány do systému ručně. Pomohl by jim státní registr potravin, kam by zadal všechny potřebné údaje výrobce, resp. ten, kdo potravinu uvádí na trh, a všichni prodejci by mohli údaje z tohoto registru importovat do svých systémů a e-shopů. Jde tedy o rutinu, ale pracnou. Vyplnění všech údajů hlídá podnikový systém, dodává Peter Nemeshegyi.

Nově zalistované položky naopak nikoho nerozhází v Rohlík.cz. A to právě díky tomu, že mají nastavený systém kvality. Náročné to není ani pro Košík.cz. Tam mají poměrně přísný proces výběru. „Jakmile se rozhodneme položku zalistovat a vyřešíme s dodavatelem logistické otázky (pravidelné zásobování apod.), není to problém,“ říká Tomáš Jeřábek. 

Přečtěte si: Produktové popisky: Proč jsou pro váš e-shop tak důležité?

Poptávka byla extrémní

V průběhu nouzového stavu vzrostl zájem zákazníků enormně a například Rohlík se zdvojnásobil. Snažili se maximálně zvýšit jejich kapacity, nabírali nové kurýry i brigádníky na sklad, naskladňovali sortiment i přes noc, omezili počet druhů položek na nákup na 45, následně na 35, aby obsloužili co nejvíce zákazníků. Aby si trvanlivý sortiment mohl objednat kdokoliv z celé ČR, spustili službu Suchý Rohlík pro dovoz trvanlivého sortimentu kamkoliv v ČR do druhého všedního dne a zavedli také speciální program pro seniory. Těm jsme vraceli 30 % hodnoty nákupu v kreditech zpět na jejich zákaznický účet, měli výjimku v možnosti platit i hotově a vyčlenili jsme pro ně na zákaznické lince speciálně pracovníky tak, aby jim asistovali pro objednání i po telefonu, a to vše proto, aby si mohli potraviny objednat z bezpečí domova a nemuseli nikam vycházet, popisuje Zdeňka Svoboda, mluvčí Rohlík.cz.

V Potravinydomu.cz zaznamenali nárůst prodejů o stovky procent a s tím souvisel také nárůst hodnoty nákupů. Část zákazníků nakupovala velkoobchodní balení, chtěla se předzásobit pro případ, že by zboží nebylo dostupné. Velký nárůst prodejů pochopitelně zatížil naše kapacity a dobře otestoval naši připravenost, výsledkem byly úpravy v procesu přípravy zboží, směrem k vyšší rychlosti a zvýšení kontroly správnosti, shrnuje Peter Nemeshegyi.

Online supermarkety se tak staly nově místem pravidelných nákupů pro obrovské množství nových zákazníků. Košík meziročně vyrostl asi třikrát. Největší výzvou tedy bylo držet kvalitu služby, nedělat chyby a zároveň „neplánovaně“ růst o stovky procent. O to větší zázrak, že se to podařilo bez větších výpadků nebo problémů, uzavírá Tomáš Jeřábek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).