Hlavní navigace

Chcete své zákaznice zaručeně vytočit? Tady je 5 tipů, jak na to

Jana Bohutínská

Mnohé firmy se snaží o to, aby byly přátelské jak k mužům, tak k ženám. A to i na zákaznické straně. Ale existují také podniky, kterým jako by šlo o pravý opak.

Doba čtení: 5 minut

Co takové podniky dělají pro to, aby zákaznice odradily a naštvaly? Možností je víc, a to bez ohledu na to, zda jsou v konkrétním případě záměrné nebo nevědomé.

1. U produktů zazděte menstruaci

Je to pár let, co si i Apple pěkně „naběhl na vidle“, když v roce 2014 nabídl Health (zdravotní) aplikaci. Měla být sice univerzální, pro ženy i muže, ale vývojáři do ní nezařadili menstruaci.

Čtěte také: Našli se v neotřelém oboru. Menstruace je součást jejich podnikání

Portál o technologiích Techcrunch.com hned neopomněl připomenout, že v Applu tehdy pracovalo celkem jen 30 procent žen a jen 20 procent žen v technických pozicích. Případ s aplikací považovala Sarah Perez (tehdejší autorka článku) za dokonalý příklad toho, jak fakt, že firma nemá interně rovné zastoupení mužů a žen, dopadá zcela konkrétně na její inovace a technologický vývoj.

2. Komunikujte jen mužskou formou jazyka

Čeština je jazyk, který velmi přesně odlišuje mužský, ženský a střední rod. A s oblibou využívá tak zvané generické maskulinum – což znamená využití mužského množného čísla v situacích, kdy se mluvčí obrací na všechny klienty, zákazníky, občany… Tedy na muže i ženy současně. Generické maskulinum se v takovém případě považuje za neutrální. Respektive někteří lingvisté a některé lingvistky ho stále za neutrální považují, ale jiní a jiné (a vycházejí při tom i z výzkumů) již ne. Rozhodně je to téma, o kterém se debatuje.

Čtěte také: Řešíte spor a nikam to nevede? Než se do krve porvete u soudu, zkuste mediaci

Jazyk je symbolický systém a tím, jak ho kdo využívá, o sobě mnohé prozrazuje. Platí to i o řeči firem. Když své klientky firma zásadně a nekompromisně oslovuje „vážený zákazníku“ (a dělají to podniky malé i ty největší, napříč obory) nebo „vážení a milí zákazníci, příznivci obchůdku“ a ještě je nutí opakovaně komunikovat s Petrou Novákovou, specialistou prodeje, může je to přinejmenším zarazit. Jiné to možná dokonce naštve.

3. Konference zásadně obsazujte odborníky

Pro firmy, jež organizují odborné konference a různé oborové diskuse, existuje jednoduché doporučení pro to, jak rozlítit alespoň některé ženy v publiku nebo na sociálních sítích. Stačí pozvat k prezentaci pouze odborníky a nabídnout přehlídku mužských panelů. Obdoba takového doporučení pro firmy, které naopak na takových akcích vystupují, je vysílat k prezentaci vždycky jen muže.

Čtěte také: Namíchejte ve firmě pestré týmy. Přinesou tah na bránu, když řešíte novinky

Informace, kterou tím firma vysílá, je: muži jsou prototypy expertizy a ženy v publiku si musí na poučování zvyknout. Ty, které si nezvyknou, se možná při svých spotřebitelských rozhodnutích příště poohlédnou jinde.

4. V reklamě vsaďte na sex a předsudky

Jestli je při zadávání reklamy a při propagaci značky firemním cílem naštvat velkou část zákaznic, ale i zákazníků, spolehlivou cestou je sázka na stereotypy. Ať už na ty, které se týkají předsudků a domněnek o ženských a mužských rolích. Ale především na ty, které závisí na více či méně explicitním sexuálním podtextu – a to ať v jazyce nebo v obraze.

Čtěte také: Získávejte pozornost fanoušků také na LinkedInu, díky videím a dalším novinkám

Stále jsou zřejmě lidé, které taková „geniální“ sexistická propagace pobaví (otázka je, jestli pak také nakoupí). A možná taky existují firmy, jejichž zájmem je aspirace na přední příčky v soutěži „Sexistické prasátečko“, kterou pořádá organizace Nesehnutí. Výzkumy však ukazují, že poměrně významnou část spotřebitelek a spotřebitelů taková reklama nijak nenadchne, ale spíš vytočí. Nehledě na to, že je neetická.

Etická reklama

  • Neobsahuje nevhodné dvojsmysly.
  • Neprezentuje ženy a muže ponižujícím způsobem.
  • Nezobrazuje násilné chování, domácí ani jazykové násilí.
  • Neukazuje ženy a muže jako sexuální ani jiné objekty.
  • Neužívá jazykovou pornografii, pokud nemá přímý vztah k předmětu reklamy.

Zdroj: Nesehnutí, prasatecko.cz

Například podle tři roky starého výzkumu agentury Focus skoro polovině české dospělé populace (konkrétně 47 % respondentek a respondentů) vadí zobrazení žen v reklamě jako sexuálních objektů a mužů jako sexuálních lovců. Šedesáti procentům žen vadí, když jsou v reklamě zobrazené jako objekty. Zatímco 38 % mužů vadí, když je reklama zobrazuje jako sexuální lovce, 28 % vadí i to, když jsou ženy v reklamě zobrazené jako sexuální objekty. Nadpoloviční většina žen a třetina mužů pak obecně vnímá negativně erotické motivy v reklamě.

Menší potíž je však podle průzkumu pro většinu žen i mužů to, když reklama ženy zobrazuje jako pečovatelky o domácnost a rodinu a muže jako živitele. Přesto ale oboje vnímá s malým pochopením necelá čtvrtina respondentů. A zhruba třetina také nefandí zobrazování žen v reklamě jako nepraktických v situacích mimo domácnost nebo mužů jako nepraktických v domácnosti.

5. Hrdě prosazujte firemní patriarchát

Kdo chce skutečně ukázat, co si myslí o tématech jako genderová rovnost, odpovědnost, etika, štěstí v práci a podobně, může to promítnout do samotné firemní struktury. Tento přístup spočívá v tom, že má firma striktně hierarchickou strukturu a na nejvyšších a rozhodovacích místech jsou bez výjimky muži.

Je to přístup, který lze uplatnit také ve firemní personální politice. Znamená to zatrhnout individuální přístup k zaměstnankyním a zaměstnancům, nikomu neulevovat z úvazku, protože potřebuje vyzvednout děti ze školky nebo obecně sladit práci a rodinu, nebo třeba bazírovat na pevné pracovní době od – do, i když je pro dojíždějící tou nejméně vhodnou.

EBF 2018 tip v článku řečníci

Čtěte také: Otcovská poporodní péče a zdravotní pojištění. Definitivně vyřešeno

V přístupu k lidem je přitom v takové firmě vhodné vsadit na direktivnost, pravidla, příkazy a zákazy. Vnitřní tvář firmy se pak většinou spolehlivě propíše do té venkovní, kterou podnik nastavuje zákazníkům a zákaznicím. A vždycky se najde některá, kterou to nenechá v klidu a s jejímiž hodnotami se to neslučuje. A která pak, k radosti patriarchálního vedení, při příštím nákupu raději zdrhne ke konkurenci.