Hlavní navigace

Chcete uspět v e-commerce? Neřešte přítomnost, ale budoucnost, radí Čupr a spol.

5. 10. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Úspěšní čeští podnikatelé v e-commerce se shodují, že je důležité soustředit se na budoucnost. Inovace se totiž zrychlují a kdo zaspí, nemusí se již chytnout.

Před týdnem proběhl jubilejní desátý ročník odborné konference E-Business Forum, kterou uspořádala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Konference nabídla jedinečnou možnost nahlédnout do pozadí příběhů těch nejúspěšnějších českých e-shopů a poučit se jak z pozitivních, tak i negativních zkušeností.

Oblast e-commerce v posledních deseti letech výrazně rostla. Podle Tomáše Bravermana z Heureky činil v roce 2007 obrat e-shopů 21 miliard Kč, loni se vyšplhal již na 115 miliard korun. Oproti roku 2007 se rovněž více než zdesetinásobil počet online obchodů na stávajících 40 100.

Výraznými změnami prošly i platební metody. Až do roku 2012 držela nadpoloviční podíl dobírka. V roce 2007 se přes dobírku platilo 85 procent plateb, v roce 2012 to bylo ještě 65 procent, loni už jen 34 procent, konstatoval Braverman.

Dobírka je nicméně stále ještě nejvyužívanějším způsobem placení při nakupování na internetu. Druhou nejoblíbenější metodou je platba na odběrném místě (28 procent) a necelá pětina zákazníků využívá online platbu kartou.

Autorem videopředstavení konference EBF je Ateliér Mošnov

Na Tomáše Bravermana navázal CEO Pilulka.cz Martin Kasa, který shrnul řadu praktických zkušeností ze svého dvacetiletého podnikání. Zmínil například své pravidlo „najímej rychle, propouštěj ještě rychleji.“ Podle Kasy se řada podnikatelů zdráhá propouštět podřízené, kteří byznysu neprospívají. Často je to ale i tak, že se zaměstnanec trápí a sám si říká, že mu něco nejde. Propuštění pro něj může být naopak impulz, aby nastartoval lepší kariéru, podotkl Kasa. Videorozhovor s Martinem Kasou najdete na sesterském webu Lupa.cz.

Zaměřte se na budoucnost

Druhý blok umožnil účastníkům nahlédnout nejen pod pokličku fungování velkých hráčů na online trhu, ale rovněž do způsobu uvažování jejich zakladatelů. Podle některých přednášejících se podnikatelé přiliš zaměřují na současnost, přestože by měli řešit spíš výhled do budoucnosti.

Zmínila to například Simona Kijonková, zakladatela společnosti Zásilkovna.cz. Přítomnost už je v podstatě minulost. Nekoukejte, kdo vás kopíruje, ale soustřeďte se na budoucnost, radila Kijonková, která rovněž zdůraznila roli inovací. Podle ní se totiž inovace čím dál víc zrychlují a radikální změny technologií přicházejí po stále kratším čase. 

Komu se nepodaří inovace zachytit, na trhu může brzy skončit. Z toho důvodu je třeba předvídat a nebýt zaskočený, jakmile se technologický vývoj opět skokově posune, konstatovala Kijonková.

Ptali jsme se lídrů české e-commerce, zda to chtěli někdy vzdát. Podívejte se:

Podle ní se někdy se vyplatí i oželet investice do starých technologií a nebát se razantního kroku. Zmínila třeba případ z roku 1930, ke kterému se odhodlal producent režisér Howard Hughes při natáčení filmu Hell's Angels. Původně totiž film natočil jako němý. Vzhledem k nové technologii, která ale umožnila film natočit i se zvukem, se rozhodl snímek přetočit se zvukem. Film kromě toho uchvátil na tehdejší dobu pokročilými triky a akčností bojových scén. Přestože díky přetočení vyšplhaly náklady na 3,8 milionu dolarů, film nakonec vydělal více než dvakrát tolik.

Jak katastrofální může být naopak ustrnutí na místě, doložila Kijonková příkladem firmy Nokia, která až do nástupu iPhonu dominovala trhu s mobilními telefony. Éru dotykových mobilů však vůbec nezachytila a nebýt Microsoftu, už by značka nyní zřejmě neexistovala. Teď se sice snaží Nokia dostat zpět, zda se jí to ale v konkurenci Samsungu, Apllu a čínských Huawei nebo Xiaomi podaří, je však otázkou.

Kijonková se podělila i o to, v čem vidí budoucnost a jaké technologie brzy ovládnou trh. Předně se dle Kijonkové bude vše řešit přes „digitál“. Velkou budoucnost předvídá 3D tisku nebo virtuální realitě. Vše si budeme moct vytisknout na 3D tiskárnách. Na e-shopu si jen objednám zdrojový kód a zajdu si výrobek do obchodu vytisknout. Anebo si jej jednoduše vytisknu doma. Blízkou budoucností a vlastně už i přítomností je virtuální realita. Už dnes existují v některých e-shopech s módou aplikace, ve kterých zadáte své míry a můžete zde vyzkoušet za pomoci avatara oblečení, dodala na závěr svého vystoupení Kijonková. Rozhovor s ní najdete opět na serveru Lupa.cz.

O důležitosti hledění do budoucna hovořil i podnikatel Tomáš Čupr, který se aktuálně věnuje Rohlik.cz. Přestože Čupr stál u zrodu několika inovativních novinek, připustil, že jednou z jeho chyb bylo to, že málo přemýšlel do budoucna. Chybou je mít i příliš malé vize, dodal Čupr s odkazem na Exupéryho citát: Chceš-li postavit loď, nesmíš poslat muže, aby sehnali dřevo a připravovali nástroje, ale nejprve v nich musíš vzbudit touhu po nekonečných dálkách otevřeného moře.

Jak bude podle lídrů české e-commerce vypadat eshop budoucnosti? Podívejte se: 

Co se týče dalších chyb, které v minulosti udělal, zmínil Čupr to, že se neuměl zbavit lidí, co firmě nic nepřinášeli. Zároveň však připustil, že chybou bylo, že bral lidi strojově. Naučil jsem se pracovat s emocemi lidí. Každý vás sice nemusí mít rád, ale dobří lidé s vámi nebudou ve strojovém prostředí, řekl Čupr. Čupr na závěr vystoupení pak uvedl, že se Rohlíku nechce zbavit a že chce být ziskový. V září řekl pro server Lupa.cz, že Rohlík hodlá v roce 2019 expandovat do Maďarska.

Zapojte IT do fungování businessu

Tomáš Havryluk z Alza.cz naopak nechal publikum nahlédnout pod pokličku interního fungování Alzy. Od krabicového řešení, které Alza využívala z počátku, se dopracovala k vlastním IT systémům, které jí dávají konkurenční výhodu. Při řešení projektů se Alze prý vyplácí model rozdělení do 3 kategorií dle priority. Podle Havryluka se vyplatí začít řešit tzv. generační projekty, do kterých se nikomu nechce. Alze se osvědčilo vytvořit na tyto velké projekty fulltime tým, který má stanovené termíny a odměny.

Aby tým fungoval, je třeba mít podle Havryluka někoho, kdo tým „na plný úvazek“ potáhne a také mentora a projektový list. Při řešení problémů se Alze rovněž vyplatilo zapojit IT oddělení do business části a udělat z něj součást týmu. Vítězství je ve spolupráci a v přiblížení si natolik, že si IT a business rozumí, vysvětlil Havryluk.

Brand24

Odpolední program EBF se pak odehrával ve dvou sálech. V hlavním pokračoval program „Osobnosti e-commerce“ a ve vedlejším se přednášející zaměřili na „Trendy v e-commerce“. V hlavním sále ještě například vystoupili Jitka Dvořáková z CZC.cz, CEO Bonami David Šiška či Michal Šmída z Twisto a zároveň proběhl další rozhovor Pavlíny Louženské, tentokrát se zakladatelem společnosti Vivantis Martinem Rozhoněm. Program pak zakončil rozhovor Matěje Nováka se spoluzakladateli Mixit.cz

FOTOGALERIE: Jak to vypadalo na konferenci EBF 2018

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).