Hlavní navigace

Chcete začít podnikat? Známe rub a líc franšízového podnikání

28. 8. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Podnikání formou franšízy je zajímavou alternativou pro začínající podnikatele. Stejně jako vše ostatní má však svá pro a proti a nehodí se pro každého.

Plánujete začít podnikat a nejste si jistí, jaký způsob podnikání zvolit? Jednou z možností je začít podnikat ve formě franšízy. Oproti „klasickému“ založení vlastní společnosti má franšízové podnikání několik specifik a nehodí se proto pro každého. Připravili jsme přehled výhod a nevýhod, které se s franšízovým podnikáním pojí.

Čtěte také: 132 českých značek nabízí franšízu. Už jste si vybrali tu svou?

Franšízové podnikání není pro každého

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Franšízové podnikání má svá pozitiva, ale i negativa.

Nejprve je třeba podotknout, že franšízové podnikání není vhodné pro každého. Zejména není vhodné pro příliš kreativní lidi (ti bývají spíše v roli franšízora, tj. poskytovatele). Potenciální franšízant je zaměstnanec v produktivním věku, kterého po letech zaměstnaneckého poměru přestalo bavit pracovat jako podřízený, nechávat si vše schvalovat, neustále žádat o lepší pracovní židli, o dovolenou, o vyšší plat, atd. Dojde-li k názoru, že se dokáže uživit sám, je na nejlepší cestě začít přemýšlet o samostatném podnikání.

Po chvíli tápání zjistí, že nejvhodnější formou bude právě franšízing. Franšízing je odbytový systém zboží a služeb, který je postaven na dobře zdokumentovaném know-how, známé značce, celorepublikovém marketingu a trvalé spolupráci mezi členy sítě za podpory centrály sítě. Zájemce o franšízové podnikání si může vybrat přesně dle svých zájmů, schopností a finančních možností. V České republice je k dispozici více než 200 franšízových konceptů, v Evropě více než 10 000. Franšízing se hodí pro podnikatele, kteří mají zájem přivést na trh nějaký úspěšný fungující koncept a dají přednost zavedené značce před vymýšlením něčeho zcela nového. Hodí se pro ty, kteří chtějí minimalizovat rizika svého podnikání, mají zkušenosti s podnikáním a na trhu vybudované kontakty, doplnil serveru Podnikatel.cz Jakub Hornek z tiskového oddělení Velvyslanectví USA.

Čtěte také: Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody

Velkou výhodou je, že nákupem franšízy se stává franšízant zástupcem „známé značky“ v daném regionu a může např. sponzorovat fotbalový klub, dětský domov, školu. Může se rozhodovat jako samostatný podnikatel a je takto vnímán i okolím. Jeho postavení ve společnosti odchodem ze zaměstnanecké funkce neztrácí, spíše získává na vážnosti. Kdo by nechtěl vlastnit McDonald´s, Yves Rocher, Švejk Restaurant, Potrefenou husu, BENU lékárnu, apod.? Začleněním do franšízové sítě získává franšízant možnost výměny zkušeností s dalšími členy sítě. Existuje i možnost vzájemné výpomoci při řešení problematické situace nebo naopak sdružení více franšízantů při velké zakázce. Výhodou franšízového podnikání je především skutečnost, že zájemce kupuje mnohokrát realizovaný a vyzkoušený koncept. Prověřený franšízor (poskytovatel) umí zájemci poradit i s výběrem vhodné lokality pro podnikání a je v jeho zájmu ze svých zkušeností doporučit nejoptimálnější provozní podmínky tak, aby franšízant dosáhl zisku.

Čtěte také: Franchisy táhnou stále víc, zájemcům se teď otevírají nové možnosti

Brand24

Bez práce nejsou koláče ani u franšíz

Potenciální zájemce o franšízu by si ale neměl myslet, že zakoupením dobré značky má jistý zisk – franšízing je tvrdá dřina, nejde o žádnou jistotu bez vlastní práce. Podnikatel musí mít dostatek finančních prostředků na nákup licence a být ochoten podřídit se pravidlům stanoveným franšízorem. A hlavně, musí být připraven se tomuto podnikání naplno věnovat, potvrdil Jakub Hornek. Je dokázáno, že začít podnikat formou franšízy je až 5× bezpečnější než podnikání na vlastní pěst. Statistiky v USA uvádí, že do jednoho roku od založení firmy, která není v síti, jich přestane existovat 40 %, do pěti let 80 %. Pro porovnání ročně ukončí svou činnost 5 % franšíz a méně než 25 % do 5 let (potvrzuje studie amerického ministerstva obchodu z let 1971 až 1987).

Výhody a nevýhody franšízového podnikání

Ve stručnosti lze shrnout výhody a nevýhody franšízového podnikání proti klasickému v těchto bodech:

Výhody

  • Ověřené know-how (franšízor stále investuje do vývoje a trvale zlepšuje koncept s cílem zajistit větší prosperitu všem členům sítě).
  • Jednotný marketing, známá značka (žádné starosti s propagačními materiály, reklamou, nabídkou zboží či služeb).
  • Dlouhodobé partnerství (trvalá hodnota, s kterou může franšízant nakládat – prodat, přenechat, …).
  • Možnost výměny informací, nikdy nejste na problém sami (školení, vzdělávání, konference, setkání franšízantů,…).
  • Výhody z rozsahu (levnější nákup, pojištění, mobilní volání, rekreace, …).

Nevýhody

  • Potřeba kapitálu pro nákup a rozjezd franšízové provozovny (předpokládá se, že zájemce o franšízu má alespoň 40 % vlastních prostředků z předpokládaných nákladů na otevření provozovny, ostatní je možné řešit půjčkou, či jinak).
  • Částečné omezení podnikatelské samostatnosti (je třeba dodržovat know-how sepsané v provozní příručce a pravidla daná ve franšízové smlouvě).
  • Riziko selhání jiného franšízanta, a tím poškození i ostatních členů sítě (v systému existuje velká vzájemná odpovědnost – udělá-li chybu jeden franšízant, může to mít neblahý dopad na všechny, obdobně může pochybit i centrála, a důsledky mohou mít dopad na všechny členy sítě).
  • Platba franšízových poplatků (poplatky jsou jednorázové/nákup licence a průběžné/většinou z obratu bez DPH + příspěvek na společný marketing).
  • Kontrolní činnost ze strany franšízora (kontrola dodržování know-how).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

RNDr. Jiří Lošťák se franchisingu věnuje od roku 1998. V roce 2004 otevřel svoji poradenskou kancelář v Olomouci. Kancelář se specializuje na vývoj franchisových konceptů (od nápadu, přes pilotní provozy až po řízení franchisové sítě).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).