Hlavní navigace

Chcete zaměstnancům a návštěvám nabídnout lepší kávu? Přečtěte si, kudy na to

Jana Bohutínská

Je na čase poslat instantní kávu v kanceláři konečně k šípku. Povědomí o dobré kávě je lepší a tou nejlevnější rozpustnou směsí se zrovna moc parády nenadělá.

Doba čtení: 5 minut

Nakonec i právě káva může být lakmusovým papírkem úrovně firmy. Aby se v kanceláři dařilo i v kávě kvalitě, není navíc vždycky nutné nakupovat drahé přístroje.

Dobrá a kvalitní káva v kanceláři dnes může být mimo jiné i tím, čím se firma pochlubí, když hledá nové zaměstnance. Zvlášť v situaci, kdy je podle průzkumu společnosti Deloitte Trendy v oblasti lidského kapitálu 2018 nejdůležitějším trendem v Česku well-being, tedy osobní pohoda v práci. Právě k ní může i kvalitní káva na pracovišti patřit, a to nejen u zaměstnanců té nejmladší generace. Server Podnikatel.cz zjišťoval, jak tedy v práci vyřešit kávový doping, aby uspokojil i ty největší fajnšmekry.

Odhadněte porce a vsaďte na mlýnek

Jak pít v kanceláři kvalitní kávu? Pro někoho je chvíle, kdy vybírá kávu a kávovar do kanceláře, téměř existenciální otázkou, pro jiného jen nutností, upozorňuje Michaela Kašpárek Mixová, jednatelka společnosti MIXA VENDING, jedné z firem, které se na dodávky kávovarů a kávy do firem (ale také kaváren, úřadů nebo třeba škol) zaměřují. Na základě dlouholeté rodinné firemní praxe, která se rozvíjí už od roku 1993, uvádí několik tipů, jak se k výběru kávovaru a kávy do kanceláře postavit, na co se zaměřit a jaké otázky si předem zodpovědět.

To, že dobré espresso dostanete pouze z pákového stroje, je už v dnešní době mýtus. Ceny kvalitních pákových strojů dosahují astronomických výšin a hodí se do velkých provozů s obsluhou. Dnešní automatické kávovary pro kanceláře však také nabízejí skvělý poměr cena – kvalita, vysvětluje současnou situaci na trhu. Zásadní pro správný výběr kávovaru je podle ní v první řadě dobrý odhad počtu káv, které je v kanceláři za den potřeba obvykle připravit. Stroje a ceny na trhu se odlišují zejména podle tohoto aspektu, objasňuje totiž.

Káva a Češi podle průzkumu

Jak Češky a Češi kupují kávu, zkoumala v roce 2017 ve svém průzkumu nákupních zvyklostí v ČR společnost KPMG.

Ukázalo se, že jen 6 procent domácností nenakupuje žádnou kávu. Ovšem dvě třetiny domácností stále kupují kávu instantní.

Káva je také lakmusovým papírkem příjmů. U lidí z vyšších příjmových kategorií roste v nákupech podíl zrnkové kávy a také kávových kapslí.

Například lidé mezi 18 až 24 lety také nejvíce ze všech věkových kategorií znali fair trade kávu a nakupovali ji – 45 procent z nich alespoň občas.

Připomíná také, že kvalitu kávy zásadně ovlivňuje její čerstvost. A to se týká nejen pražení, ale také mletí. Proto vybírejte stroje, které vám kávu před každou přípravou nápoje namelou čerstvou, radí. Jak dodává, srovnání s kapslovými stroji vychází, co se čerstvosti týče, jednoznačně ve prospěch kávovarů s mlýnkem. Nehledě na to, že jsou podle ní kapsle také neekonomické a rozhodně se v jejich případě nejedná ani o ekologické řešení.

O tom, jak se v kávovém byznysu pracuje, si přečtěte v článku Tohle je espresso bar, ve kterém se vaří pralesní káva. V čem je jiná?

Cappuccino? Počítejte s větší údržbou

Dalším hlediskem, které je třeba vzít při výběru do úvahy, je rozhodnutí, zda si pořídit přístroj, který umí také mléčné nápoje nebo připravuje čistě jen espresso. Obecně platí, že pokud si chcete z kávovaru dopřát hotové cappuccino z čerstvého mléka, stroj se vám trochu prodraží a bude vás stát více práce s údržbou, popisuje tento aspekt. Podle Michaely Kašpárek Mixové se také každopádně vyplatí vybrat kávovar s minimálním tlakem alespoň devět barů, přičemž ideální je tlak patnáct barů. Důležité je, aby tento tlak byl konstantní, a to po celou dobu spařování kávy, připomíná.

V neposlední řadě je podle ní dobré se také zamyslet nad chutí kávy, kterou osazenstvo kanceláře preferuje nebo která chutná klientům či obchodním partnerům, kteří do kanceláře častěji míří. Máte rádi tmavší kávu, nebo naopak světle praženou, někdy až kyselejší? ptá se Michaela Kašpárek Mixová. Firmy, které se na kávu do firem specializují, mají podle ní v nabídce většinou obojí. Vyplatí se přitom do kanceláře nakupovat balení po kilech. Navíc, pokud se domluvíte na pravidelném odběru kávy určitého množství, může to přispět k nižší prodejní ceně kávovaru nebo lepší ceně za jeho pronájem, dodává ještě jeden tip navíc.

Zvažte filtrovanou kávu

Aleš Pospíšil je jeden ze zakladatelů projektu European Coffee Trip, což je online magazín, průvodce po kavárnách a událostech spojených s kávou i obchod pro milovníky kávy v jednom. Jeho pohled je trochu odlišný. Tvrdí, že pokud nejsou v kanceláři vyloženě kávoví nadšenci, není ani nutné se snažit o espresso, na které se dá raději zajít do blízké kavárny, a je možné zvážit spíše filtrovanou kávu. K její přípravě se využívá třeba french press, aeropress, moka konvička, překapávač s papírovým filtrem a podobně.

Když už se ale v kanceláři skutečně rozhoduje o investici do kávovaru, je podle Aleše Pospíšila dobré uvažovat na prvním místě o samotné kávě, za druhé o mlýnku a až nakonec teprve o kávovaru. Nakupovat byste přitom měli zrnkovou kávu, o které budete vědět, kdy a kde se pražila, jakého je původu a která bude příjemně vonět, doporučuje s tím, že kromě kávy je potřeba řešit také kvalitu vody z vodovodu a v případě potřeby zvážit i nějaký filtrační systém. Protože i voda je jedním z komponentů, které o finální kvalitě nápoje v šálku zásadně rozhodují.

Ochutnávejte, poslouchejte příběhy

Na tuzemském trhu je dnes přitom obrovské množství firem, které do kanceláří dodávají přístroje na kávu, vybavení na její přípravu jinými způsoby a také zrnkovou kávu doslova z celého světa. Ať už jsou to firmy, jež nabízejí kompletní servis nebo lokální pražírny a prodejci kávy. Mezi nimi je možné zmínit například mamacoffee, Penerini, Coffee Square a mnohé další po celém Česku.

BRANDstorming tip Zbiejczuk

Podívejte se také na to, jak vypadá Pražírna kávy doubleshot a tréninkové centrum v Praze Karlíně:

Pokaždé přitom nabízejí kávu od různých pěstitelů a z různých destinací, různé kvality, různého pražení, některé i fair trade, v biokvalitě nebo s jinými ekologickými benefity a také s pestrými příběhy. Je potřeba situaci prozkoumat, ochutnat, poznat, co lidem v kanceláři vlastně nejvíc sedí. Případně si nechat poradit.