Hlavní navigace

„Chybí personál, objednávejte si u baru.“ V pohostinství teď nic neobvyklého

Jana Knížková

Aktuálně není hlavním problémem malých restaurací a hospod přebujelá administrativa nebo silná konkurence. Čím dál obtížněji se shání kvalifikovaný personál.

Doba čtení: 3 minuty

V malých restauracích a hospodách v České republice pracuje pouze 15 procent pracovníků, kteří mají odpovídající kvalifikaci. Právě to vidí provozovatelé jako největší problém, který jim podnikání komplikuje. Vyplývá to z aktuální analýzy, kterou přináší Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Podle informací, které máme od hospodských a restauratérů, je nedostatek personálu nebo jeho nízká kvalita opravdu velký problém stejně jako nedávná série legislativních změn, které se mnohých z nich bytostně dotkly, říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje A stejného názoru je také Viliam Sivek, generální ředitel Sivek Hotels a předseda Fóra cestovního ruchu ČR: Zásadním problémem českého pohostinství je absolutní nedostatek odborného personálu. Atraktivita učňovského oboru „kuchař“ je téměř nulová a vyřešení problematiky učňovského školství, včetně popularizace oboru, je jeho existenční nutností. Podle jeho názoru právě tato komplikace může přispět k tomu, že bude řada hospod nucena zavřít. 

Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR právě nastala situace, kdy se zcela začíná míjet profil absolventů s potřebami trhu práce a prakticky v každém odvětví musí zaměstnavatelé přeškolovat nové zaměstnance. To se samosebou odráží jak ve financích, které je nutné vynaložit, tak taky v čase a úsilí. Pro malé firmy to je dnes největší bariérou jejich růstu a potvrzuje se to i v oboru pohostinství. Řešením je zaujmout žáky už na základních školách doplněním praktické výuky a propojení středních škol s praxí, dodává předseda AMSP ČR Karel Havlíček.

Mohlo by vás zaujmout: Kontroly restaurací ze strany pivovarů jsou přísnější než od finančních úřadů

Zkušenost některých provozovatelů ale napovídá, že vzdělání není vždy na prvním místě: Vzdělání až tak důležité není, praxe ano. Ze začátku jsme brali personál i bez praxe s tím, že je všechno naučíme. Trvá to, a člověk pak stejně nejspíš odejde, protože má často zájem v nové pracovní oblasti vyzkoušet i něco dalšího. Takže ve finále je to pro restauraci poměrně neziskové. Co se týče vzdělání v jazykové oblasti, máme jako jednu ze zásadních podmínek znalost angličtiny, přes to nejede vlak, prozradila serveru Podnikatel.cz již dříve Daria Ponomareva, manažerka restaurace Etnosvět.

Více o zkušenostech provozovatelů se sháněním kvalitního personálu do svých podniků se dočtete v článku, který nabídl server Podnikatel.cz již dříve: Úroveň obsluhy, i na tom stojí a padá úspěch každé restaurace

Analýza AMSP ČR však odhalila další bariéry, které malým restauracím a hospodám brzdí růst. Po velkém problému spojeném s nedostatkem personálu následuje administrativní zatížení a vysoké DPH. Z byrokratické zátěže vadí provozovatelům hlavně legislativní změny, časté kontroly státních úřadů, ale i povinnosti spojené s náborem nových lidí. 

Dalším problémem, který uvádějí zejména menší provozovny, jsou extrémně nízké ceny, za které hypermarkety prodávají alkohol. Zejména venkovské hospody trpí tím, že hypermarkety ve městech prodávají nápoje v nebývalé míře za podnákladové nebo podnákupní ceny, což se pak projevuje tím, že obyvatelé malých obcí si tam nakoupí lahvové pivo, které konzumují se svými sousedy v garážích, aniž by je navíc trápil třeba protikuřácký zákon. Místní hospody potom skomírají, popisuje běžnou praxi Eva Svobodová, ředitelka AMSP ČR. 

WT100 tip v článku Ilinčev

Psali jsme: 7 povinností, které musí hospody plnit v souvislosti se zákonem o zákazu kouření

Překvapivé bylo vnímání protikuřáckého zákona. Pouze zlomek oslovených provozovatelů tvrdí, že by jim zrušení zákazu kouření pomohlo.