Hlavní navigace

Co a kdy udělat v rámci vánoční kampaně v e-shopu? Tady je návod a harmonogram

Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Michal Mládek

Máme tady závěrečný díl našeho letně-vánočního speciálu, proto se sluší a patří vše řádně shrnout a dát již vyřčeným doporučením časový kontext.

Doba čtení: 4 minuty

Následující řádky proto berte i jako jakýsi checkbox, který vám pomůže s plánováním vánoční kampaně.

Základní otázky

Před začátkem plánování kampaně mějte zodpovězeny tyto otázky:

  • Má pro vás vůbec vánoční kampaň smysl? Respektive prodáváte produkty či služby, u nichž lze předpokládat zvýšenou poptávku ve vánočním období?
  • Máte nastavenou slevovou politiku? Dokážete vyčíslit, jak velká sleva se vám při kterém množství skladových zásob vyplatí?
  • Máte vytipované produkty, na které uplatníte vánoční akce?
  • Máte nebo budete mít včas i s rezervou vše naskladněno?
  • Spolupracujete se spolehlivou rozvozovou službou? Máte na rozvoz nasmlouvané nějaké garance?

Kdy: Ve chvíli, kdy si čtete tento článek, byste již měli mít vaše odpovědi rozmyšlené.

Poté, co většinu výše položených otázek zodpovíte kladně, můžete postoupit v přípravách o krůček dál. Přemýšlejte nad hlavní komunikační linkou vaší vánoční kampaně. Může to být jedna z následujících věcí nebo samozřejmě cokoliv dalšího originálního:

  • Obrovské slevy
  • Dárky pro nakupující
  • Soutěže o hodnotné výhry
  • Něco zadarmo pro stávající klienty / pro všechny
  • Speciální vánoční nabídka (jiné / limitované produkty)
  • Charitativní akce

Nyní můžete začít s konkrétními kroky.

1) Věnujte se textacím a vizuálům, které posléze využijete v různých komunikačních kanálech

Zkrátka a dobře, mějte vše řádně rozmyšleno, sepsáno a nakresleno dopředu. Nejde nutně o to, abyste měli hotové veškeré detaily inzerce, nicméně je dobré si dopředu vnitřně odsouhlasit, jakým jazykem na vašeho zákazníka budete mluvit, v jaké frekvenci, naléhavosti atd.

Kdy: Tone-of-voice a vizuály byste měli mít připraveny v průběhu prvního zářijového týdne. Předpokládám, že vám to zabere cca týden času.

2) Připravte microsity nebo speciální kampaňové landing pages

Budete-li cokoliv měnit či sezonně upravovat ve vaší produktové nabídce, je dobré na to pamatovat dopředu. Vytvořte nebo si nechte vytvořit vánoční obsahovou microsite nebo produktové landing page.

Kdy? Toto je činnost, která vám nějaký čas zabere. Nejpozději by stránky měly být připravené k použití ke konci září. 

3) Připravte e-mailing

Věnujte prostor přípravě speciálních emailových kampaní. Dejte si třeba dva dny v kuse, v rámci nichž vytvoříte několik textací vycházejících z bodu 1 a respektujících jednotlivé cílové skupiny (pravidelní klienti – nakoupili letos – dlouho nenakoupili – fandové bez nákupní historie atd.).

Kdy: Kompletní kampaně čítající až několik desítek připravených rozesílek byste měli mít hotové do poloviny září. Na přípravu si vezměte 2–4 dny času.

4) Připravte bannery, upravte PPC inzeráty, připravte XML feedy

Opět vycházejte z bodu 1. Zadejte své agentuře, freelancerovi nebo sami sobě tvorbu inzerátů propagujících konkrétní produkty nebo akce. Připravte si variantu produktových feedů pro zbožové vyhledávače. Případně připravte i několik druhů bannerů v doporučených rozměrech.

Kdy: Všechny jednotlivosti byste měli mít připraveny do konce září. Počítejte s tím, že příprava vám zabere cca týden. Samozřejmě v návaznosti na intenzitu kampaní a mohutnost produktové propozice.

5) Naplánujte příspěvky na sociálních sítích

Máte připravené vizuály i texty, nic vám tedy nebrání naplánovat případné posty na sociálních sítích. Slaďte termíny jednotlivých postů s termíny odeslaných mailů. Ideální je dosáhnout maximální plynulosti komunikačního toku. Pakliže budete vašimi posty navazovat na to, co říkáte v mailech, naplánujte je s odstupem 12–24 hodin po odeslání kampaně. Mezi tyto kampaňové či řekněme prodejní posty naplánujte několik těch odlehčených, zábavných.

Kdy: Snažte se mít hotovo a naplánováno do konce září. Zabere vám to 2–3 dny.

6) Přichystejte analytiku

Nejenom vaše vánoční komunikace by měla být správně změřena. Stejně tak, jako si analyzujete dopad standardních reklamních kampaní či řekněme inzerce ve zbožových vyhledávačích, nezapomeňte upravit vaše měřicí nástroje pro účely sezonní kampaně.

Kdy: Měření by mělo být připraveno před ostrým spuštěním kampaní. Vezmeme-li tedy v potaz naši variantu, jednalo by se termínově o první půli října.

7) Spusťte kampaň

Vaše kampaň ve vyhledávání by měla být spuštěna jako první. Aktivujte tedy microsity nebo landing page, spusťte kampaň, sledujte průběžné výsledky a laďte detaily. První tři dny vám dají dostatečně komfortní prostor pro vychytání případných much

Kdy: Termín spuštění je opravdu hodně variabilní v návaznosti na typ produktu, nicméně troufnu si tvrdit, že dříve než v polovině října to nedává moc velký smysl.

8) Pošlete první e-mailing

E-mailová kampaň by měla následovat až poté, co jste si stoprocentně jisti, že budete bezproblémově dohledatelní pro lidi, které mailingem zaujmete, tzn. máte odladěny všechny přístupové stránky a zároveň běží kampaně ve vyhledávání. Posléze stačí už jen přidělit data sepsaným zprávám.

Kdy: První mailing pošlete týden po spuštění kampaně.

9) Průběžně vyhodnocujte a upravujte kampaně dle aktuální potřeby

No a samozřejmě je velmi vhodné se k jakékoliv placené komunikaci (a tím „placené“ myslím i tu, do které jste investovali váš čas) stavět s péčí řádného hospodáře. Určete si proto v týdnu vám vyhovující checkpointy, které využijte pro kontrolu výsledků a eventuální úpravy jednotlivých článků vaší kampaně. Ideální stav je ten, že ke všemu, co na začátku naplánujete, budete vždy přistupovat jako k živému organismu, jehož potřeby se s časem vyvíjí.

Přeji vám, aby se vám podařila naplánovat a zrealizovat ta nejúspěšnější vánoční kampaň ve vaší historii. No a jestli vám k tomu pomůže i některý z tipů, které jsme pro vás s kolegy ze Sherpas v posledních dvou měsících připravovali, bude nás to těšit o to víc.