Hlavní navigace

Co přinese e-shopům a zákazníkům konec zeměpisného blokování?

Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Jana Langerová

Evropská unie před pár dny schválila nařízení zakazující zeměpisné blokování při nákupech přes internet.

Doba čtení: 4 minuty

Nařízení o zeměpisném blokování zapadá do strategie pro jednotný digitální trh a týká se zlepšení elektronického obchodu obecně. 

Cílem jeho rozvoje je zlepšení přístupu ke zboží a službám nabízeným on-line, budování větší důvěry a zajištění větší právní jistoty a také snižování transakčních nákladů a administrativní zátěže. Díky nařízení se změní přístup zákazníků ke zboží, ale prospěch by z něj měli mít i obchodníci a celá společnost.

Hlavním cílem tohoto nařízení je odstranění diskriminace na základě:

  • státní příslušnosti zákazníků, 
  • místa bydliště, 
  • místa usazení. 

Obchodníci tak nebudou moci dělat rozdíly jak v této oblasti, tak také co se týče přístupu k cenám a k prodejním a platebním podmínkám. Obchodník tedy nemůže odmítnout zákazníkovu platbu z důvodu jeho bydliště, umístění bankovního účtu, místa usazení poskytovatele platební služby nebo místa vydání platebního prostředku na území Evropské unie. Měnou platby je zde měna, kterou obchodník přijímá. 

V nařízení je přímo zakázáno blokování přístupu na webové stránky poskytovatele a přesměrování zákazníků z verze určené pro jednu zemi na jinou verzi tohoto rozhraní. Nařízení se snaží především odstranit blokování a rozdílné ceny u e-shopů, které se zaměřují na více trhů v EU. Nemělo by se tedy stát, že zákazník ze Španělska bude automaticky přesměrován z německého e-shopu na lokální apod, vysvětluje Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci. 

Mohlo by vás zaujmout: Trendem e-commerce je omnichannel. Pracujte napříč všemi kanály

Používat rozdílné všeobecné podmínky z důvodu odlišného bydliště se v souvislosti s přístupem ke zbožím a službám nesmí ve třech situacích. První nastává, když obchodník prodává zboží do členského státu, do něhož obchodník dodávku nabízí nebo které je odebíráno v místě, na kterém se navzájem dohodli. Tím pádem si může zákazník obstarat zboží naprosto stejným způsobem jako zákazníci mající zde bydliště. Další situace se týká elektronicky poskytovaných služeb, jako je například cloud computing, hosting webových stránek nebo uchovávání dat. Rozdíly se nesmějí projevovat ani tehdy, když obchodník poskytuje služby, které zákazník přijímá v zemi, kde obchodník působí, tedy konkrétně například hotelové ubytování, pronájem vozidel nebo vstupy do různých atrakcí. 

Jaké jsou výjimky

Výše zmíněný zákaz používání rozdílných všeobecných podmínek se neuplatňuje, pokud prodávání nebo poskytování služeb zakazuje právo Evropské unie nebo vnitrostátní právo daného členského státu a je to v souladu s právem EU. Nařízení se vztahuje jak na prodej zboží, tak na poskytování služeb. Mezi výjimky však patří služby obecného zájmu nehospodářské povahy, mezi které patří například aktivity vládních a nevládních neziskových organizací. Dále zdravotní služby, finanční, sociální a audiovizuální služby a také činnosti spojené s výkonem veřejné moci, sociální služby poskytované státem nebo soukromé bezpečnostní služby. Výjimku tvoří také služby související s obsahem chráněným autorským právem nebo nehmotná díla, jako jsou elektronické knihy nebo streamovaná hudba.

Čtěte také: 12 chyb, kterým se vyhnout při expanzi e-shopu do zahraničí

Co čeká obchodníky a spotřebitele

Obchodníkům by toto nařízení mělo přinést především větší právní jistotu. Rozhodně pro ně toto nařízení neznamená, že by měli povinnost dodávat zboží nebo služby do celé Evropské unie, ovšem pokud tak učiní, musí dodržovat toto nařízení a nechovat se diskriminačně. Čeká je tedy sjednocení obchodních i platebních podmínek a mnohdy také úprava webových stránek. Například si mohou zvolit platební metody, ale nesmí být odlišné na základě místa bydliště (případně usazení) nebo státní příslušnosti.

Pro internetové obchody by také mělo být jednodušší prodávat do zahraničí v Evropské unii právě proto, že by ve všech státech platila stejná pravidla. Námi oslovené e-shopy, které už mají zkušenosti s obchodováním v zahraničí, tuto změnu nijak nepocítí, což potvrdila jak Lucie Bednářová z e-shopu Bonami, tak Ondřej Krynek z DesignBuy, který dodává: Náš e-shop DesignBuy.cz nikdy nebyl nijak omezován pro zahraniční trhy. Pravidelně prodáváme český i zahraniční design i do jiných zemí mimo Českou republiku. Prodáváme kvalitní produkty a obzvláště některé české jsou zahraničními zákazníky často vyhledávány.

Zákazníkům se s tímto nařízením otevírají nové možnosti, protože získávají právo nakoupit zboží od zahraničních obchodníků a mohou také porovnávat ceny v rámci Evropské unie. Kdo však do naší republiky nedodával, nemá povinnost začít, takže tato změna zřejmě nebude příliš zásadní. Věřím, že nakonec přinese toto nařízení pro obchodníky své benefity v podobě narovnání cen zboží a služeb, které mohou být v ostatních státech vyšší než u nás, dodává Jan Vetyška. 

EBF 2018 tip v článku řečníci

Čtěte také: Chcete expandovat do zahraničí? Žádný problém, kurýrní služby vám pomohou

Nařízení bylo na začátku února schváleno Evropským parlamentem a Radou Evropské unie a nyní jej musí formálně schválit členské státy. Česká republika tuto iniciativu vítá a s jejím přijetím by souvisela změna některých zákonů týkajících se především dozoru, sankcí a řešení sporů mezi obchodníky a spotřebiteli.