Hlavní navigace

Co před dovolenou udělat, aby se z ní nestal hektický pracovní týden u moře?

12. 6. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

S blížícím se termínem odjezdu na dovolenou často nepřichází jen dobrá nálada, ale také nepříjemný pocit, který souvisí s opuštěním pracovní rutiny.

Mnohdy si také bereme práci s sebou a dosažení dlouho očekávaného výsledku, kterým mělo být užívání si několika dnů plných odpočinku, se významně komplikuje. Jak se připravit a dovolenou si pořádně užít?

Nechte se zastoupit

Plánování ze dne na den, neustálé zahlcování se drobnými operativními úkoly a přeskakování od jedné věci k druhé. Toto bývá často běžný pracovní režim. Dovolená je projekt, který se vyplatí plánovat delší dobu. A s plánováním souvisí také to, v jakém stavu ještě před odletem nebo odjezdem opustíte svou kancelář.

I když si to mnoho lidí stále nepřipouští, skutečně nelze mít vše hotovo. Počítejte s tím, že pravděpodobně neuzavřete všechny své úkoly a něco málo rozpracovaných aktivit po vašem odjezdu určitě zůstane. Právě proto je důležité se domluvit s nadřízeným a kolegy, kteří vás v době, kdy budete brčkem popíjet mojito, budou zastupovat. Dohodněte se s nimi, do jaké fáze jednotlivé projekty dovedete, proberte další kroky a potenciální komplikace, které mohou nastat.

Připravte jim veškeré podklady, které mohou potřebovat – dokumenty, seznamy dalších kroků, komunikaci s klienty. Jen velmi těžko vás mohou nahradit, a to i částečně, pokud nebudou mít informace, se kterými budou moci pracovat. Pokud jim práci a informace předáte v co možná nejúplnějším stavu, vyhnete se nenadálým telefonním hovorům a nutnosti řešit nahodilé situace během zaslouženého odpočinku. Portfolio takových informací doporučuji budovat průběžně. Snažte se v průběhu roku o to, aby za vás mohl kdokoliv kdykoliv práci převzít.

Doporučuji se domluvit s kolegy, kdo konkrétně vás bude během vaší nepřítomnosti zastupovat. Je to zásadní a férový krok vůči ostatním spolupracovníkům, ale také směrem ke klientům. Ze strany klienta je značně frustrující, pokud netuší, s kým může další průběh prací konzultovat. A vy se pak nevyhnete návalu nepříjemností po vašem návratu.

Rozhodně také klienty o své nepřítomnosti a vašem zastoupení informujte. Zbavte se myšlenek na svou nezastupitelnost, ty vám předchozí kroky jen zkomplikují. Ideální je osobní nebo alespoň písemné informování všech klíčových lidí, kterých se vaše nepřítomnost může dotknout. Pro ostatní použijte alespoň automatickou odpověď na e-maily v době nepřítomnosti.

Práci nechte v práci

Pokud budete mít svou práci k dispozici s sebou, věřte mi, že na ni rozhodně nepřestanete myslet. Každý večer na vás bude toužebně volat a prosit vás, abyste se jí alespoň na pár minut věnovali. Pokud se podobné situaci chcete vyhnout, určitě by pracovní věci, dokumenty, notebook a další náležitosti měly zůstat na pracovním stole nebo doma. Pokud jim nedovolíte upoutávat vaši pozornost, rozhodně od nich vypnete snáze.

Dopřejte si digitální detox

I když vás může lákat neustálé připojení v online světě a sdílení zážitků s ostatními, doporučuji alespoň na dobu, kdy se budete oddávat relaxaci, minimalizovat používání komunikátorů a sociálních sítí. Fotografie pořízené kolegou na firemní akci nebo status o maximálním pracovním nasazení vás velmi často a snadno vtáhnou zpátky do světa neustálého přehlcení a přepínání. Zkuste minimálně vypnout všechna upozornění nebo ještě lépe aplikace z telefonu vymazat. Po dovolené je klidně vraťte zpět, ale během ní nenechte okolí, aby vás od pohody, na kterou jste se tak dlouho připravovali, cokoliv rušilo.

Pokud to takto nepůjde a i přes veškerá opatření je komunikace s vámi, byť na dálku, potřeba, domluvte si alespoň přesná kritéria a hodinu, kdy s vámi mohou lidé navázat kontakt. Pomůže to nejen vám, jelikož budete mít jasně rozdělený čas na pracovní a nepracovní, ale také všem, kdo s vámi na dovolené je. Vaše rodina bude připravena na to, kdy se bez vás pravděpodobně bude muset obejít.

Postupně se vracejte

Jestliže se vše povedlo a vracíte se zrelaxovaní do pracovního shonu, počítejte s tím, že bude nějaký čas trvat, než se do povinností znova ponoříte. Berte to v potaz při plánování práce, na první dny si vyhraďte o něco více neplánovaného času na dořešení drobností, které se po dovolené objeví. Klidně si na zpracování nových vstupů a informací vyhraďte čas ve svém kalendáři. Nesnažte se naskočit okamžitě do rozjetého vlaku, který i bez vaší přítomnosti uháněl celou dobu stejnou rychlostí. To trvá většinou zhruba třetinu až polovinu času, který jste strávili mimo kancelář.

skoleni_15_4

Uvědomte si také, jak vypadaly vaše běžné návraty po dovolené v minulosti. Pokud se stává často, že se vrátíte a už na cestě zpět jste nervózní z toho, co vás v práci čeká, dejte si ještě jeden nebo dva dny na aklimatizaci v domácím prostředí. Srovnáte si myšlenky, vstřebáte zážitky a návrat bude méně bolestivý. Zkuste si například den po návratu ukotvovat skvělé okamžiky, které jste na dovolené zažívali. Prohlédněte si fotky, vzpomínejte, zkoumejte je, procházejte všechny detaily. Jak jste se cítili? Proč to pro vás bylo tak mimořádné? S kým jste se o tu radost dělili? Snažte se je co nejvíce procítit. Následně se k nim můžete vracet v době, kdy už budete dávno zavaleni běžnou prací a budete chtít na chvíli vypnout.

Jakmile opět otevřete dveře kanceláře, zanalyzujte aktuální situaci, zjistěte, v jakém stavu jsou vaše projekty, ověřte další kroky, které se udály během nepřítomnosti, a pusťte se do práce. Začněte se pomalu dostávat bez zbytečného odkládání do pracovního tempa a po čase navažte na vaše pracovní flow, které jste měli před odjezdem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Lektor a mentor osobní produktivity. Pořádá firemní i veřejná školení, díky kterým mohou lidé zvýšit svou osobní produktivitu a zlepšit time management.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).