Hlavní navigace

ČOI bude znovu kontrolovat výprodeje. Víme, jak předejít problémům

Zdeněk Vesecký

Připomeňte si pravidla výprodejových akcí, díky kterým se vyhnete možným pokutám od ČOI a stížnostem zákazníků. Jsou jednoduchá.

Doba čtení: 5 minut

Výprodeje, které se po Vánocích a na začátku nového roku staly tradicí, budou opět pod bedlivým dohledem České obchodní inspekce. 

Kontroloři mají na výprodejové akce spadeno celoročně, protože se jedná o dlouhodobý problém. V průměru jsou pochybení odhalena ve více než 40 procentech všech zkontrolovaných výprodejů. Ve skutečnosti jich může být ještě víc. Během kontrol novoročních výprodejů v roce 2017 uložila inspekce prodejcům 500 pokut v celkové výši 4,3 milionu korun. Celkem bylo na začátku roku provedeno 1973 kontrol a nedostatky odhaleny v 777 případech. V posledním zatím vyhodnoceném čtvrtletí, v období od 1. července do 30. září 2017, provedla ČOI 924 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 374 případech, což představuje 40,5 procenta.

Obchodníci svými chybami riskují nejen postih ze strany ČOI, ale především ztrátu zákazníků a dobré pověsti. O tomto nebezpečí si více přečtěte v článku Už dvě negativní recenze odvádí zákazníky. Jednejte proto okamžitě. Pokuta nebo správní řízení jistě nejsou nic příjemného, ale dají se vyřešit. Ztrátu dobré pověsti a zákazníků ovšem obchodníci pociťují mnohem déle. A lidé jsou k pochybením během výprodejů velmi vnímaví. Proto ostatně oblastní inspektoráty ČOI využívají ke kontrolám výprodejů ve značné míře právě podněty spotřebitelů.

Důkazem toho, že nejde o žádný malý problém, jsou závěrečné zprávy České obchodní inspekce z posledních tří let, které mají pro spotřebitele odstrašující názvy. „Sezónní výprodeje a akční ceny lákají – skutečnost je jiná!“ (Závěrečná zpráva za rok 2014), „Ceny zboží při výprodejích klamaly spotřebitele po celý rok“ (Závěrečná zpráva za rok 2015) a „I na slevě můžete prodělat“ (Závěrečná zpráva za rok 2016). Není tedy divu, že se tento státní orgán na slevové akce zaměřuje velmi důkladně.

Připomeňte si: Poměr ceny a výkonu, to je to, co dělá slevy atraktivní. Na procenta nehleďte

Nejčastější porušení zákona o ochraně spotřebitele

Akční zboží a slevy jsou nabízeny a poskytovány spotřebiteli celoročně a z charakteru porušení lze usuzovat, že častěji je hlavním cílem prodávajícího nalákat spotřebitele právě do jeho prodejny. Častým předmětem udání nespokojených spotřebitelů jsou zejména akce obchodních řetězců a jejich nedostatečné nebo zavádějící informace o ceně zboží po slevě, uvádí ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Nejčastěji bývá zjištěno porušení ustanovení § 12 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, které se týká povinnosti prodávajících informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, zejména seznámit spotřebitele s konečnou cenou, tedy cenou po slevě. Velká část obchodníků porušuje i ustanovení § 9, 10 a 11 vztahující se k informačním povinnostem prodávajících při nabídce a prodeji výrobků a služeb. V tomto případě se jedná o neposkytnutí řádných údajů o výrobcích a jejich bezpečném užívání, a to v českém jazyce.

Když už na kontrolu dojde, inspektoři se zaměřují i na vydávání dokladů o koupi, které požaduje § 16 zákona o ochraně spotřebitele, a další povinnosti. Nezřídka pokutují i za nedodržení informačních povinností vztahujících se k uplatnění odpovědnosti za vadné plnění (§ 13) a porušení formálních náležitostí reklamačního řízení (§ 19). Tradičně jsou odhaleny i nekalé obchodní praktiky (§ 4, resp. § 5). V některých případech se stává, že podmínky slevových akcí nejsou pro spotřebitele dostatečně a jednoznačně vymezeny. To může mít za následek skutečnost, že spotřebitel jedná způsobem, jakým by v případě jednoznačně poskytnutých informací o podmínkách uzavření smlouvy nejednal. Takové rozhodnutí spotřebitele pak může následně vést k poškození jeho ekonomických zájmů, doplňuje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Mohlo by vás zajímat: Nenabízejte slevy bezhlavě. Známe trháky i propadáky slevových serverů

Jak předejít problémům

Prodávající je ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní, tak cenou novou. Stará cena by měla být přeškrtnutá, ale stále viditelná. Součástí základní informace je i vyčíslení slevy v procentech. V žádném případě není možné informovat o tom, že se na zboží vztahuje sleva, která bude stržená u pokladny. Zákazník by pak totiž neměl šanci si v klidu a včas ověřit, jestli snížená prodejní cena odpovídá deklarované slevě. Zákazníkům musí být na první pohled jasné, jaká cena aktuálně platí. Pozor tedy na častý prohřešek vyznačení několika cen, ke kterému dochází při postupném zlevňování a přeceňování. Více k tématu čtěte v článku Chyba v nacenění zboží? Váš problém, zboží musíte prodat se ztrátou

Pravidlo o uvádění konečné ceny výrobku nemusí být dodrženo jen v případě krátkodobých akcí. To pak kontroloři berou v potaz například velikost prodejny, rozmanitost sortimentu, množství zákazníků nebo dobu trvání slevy. Označení výrobků plošnou procentuální slevou, tedy bez vyznačení ceny produktu po slevě na každém jednotlivém výrobku, je přípustné u jednodenní až dvoudenní akce, při nočním nakupování a podobně, kdy by přecenění a označení každého kusu zboží bylo pro obchodníky nepřiměřeně zatěžující.

Pozor také na falešné slevy, které mají za cíl jen nalákat zákazníky do prodejny. Deklarované slevy musí odpovídat slevám skutečným, jinak se jedná o klamavou obchodní praktiku. Pokud se chce prodejce chránit použitím slovíčka „až“ a doplní ho například údajem 80 procent, měl by o oněch 80 procent snížit ceny alespoň u některých druhů zboží.

Pokračujte na: Nabízíte letní slevy? A víte, co dělat, aby vám zafungovaly?

Často obchodníci chybují také při informování o záruční době zlevněného sortimentu. Zákon přitom nepovoluje s touto dobou manipulovat. Dvouletá záruka se vztahuje na každé zboží, i na zlevněné. Jedinou výjimkou je zboží, které je zlevněné na základě uvedené vady, pro kterou není možné záruku uplatnit. Zákazník pak ale musí být o této vadě jednoznačně předem informován a měla by být uvedena na prodejním dokladu. Pokud se na takovém zboží vyskytne vada jiná, dvouletá záruční lhůta se na ni vztahuje.

Záruka se nevztahuje jen na zboží, které je nabídnuto jako dárek nebo bonus. Typickým příkladem je akce 2+1 zdarma. Pak se záruka vztahuje skutečně jen na zaplacené zboží. Ovšem pozor, pokud jsou výrobky totožné a není možné přesně určit, jaký z nich byl zdarma, reklamaci může kupující uplatnit na každý kus zvlášť. Prodejce se může bránit tím, že bude výrobek zdarma označen nezaměnitelným identifikačním kódem.