Hlavní navigace

ČSSZ spustila eportál, bez datové schránky se však do něj nepřihlásíte

3. 12. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 258398
Kdo má datovou schránku, může už tři dny využívat služeb eportálu ČSSZ a některé věcí s ČSSZ řešit online. Kdo datovou schránku nemá, do systému se nedostane.

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) spustila na začátku prosince ePortál ČSSZ, který má klientům usnadnit komunikaci s úřadem. Abyste však mohli portál využít, musíte mít datovou schránku. 

Bez datové schránky eportál nevyužijete

Už tři dny funguje eportál ČSSZ, který má sloužit jako bezpečné unifikované informační a komunikačního rozhraní pro styk s klienty. Spuštěním svého ePortálu vycházíme vstříc všem, kteří online služby preferují a dosud je v nabídce našeho úřadu postrádali, řekl náměstek ústředního ředitele ČSSZ Karel Chod.

Klienti ČSSZ, tedy zaměstnanci, zaměstnavatelé, OSVČ a důchodci, se nově dostanou k některým svým údajům a mohou přes portál online podávat vybrané žádostí. Konkrétně portál zatím umožňuje náhled na informativní osobní list důchodového pojištění, získat informace o stavu a průběhu vyřizování žádosti o dávku nemocenského pojištění, získat informace o dočasné pracovní neschopnosti nebo podat žádost o sestavení informativního osobního listu důchodového pojištění. Zaměstnavatelé pak mohou přes portál podat žádosti o potvrzení o bezdlužnosti pro právnické osoby – zaměstnavatele.

Kdo by chtěl výše zmíněné funkce eportálu ČSSZ využít, musí se přihlásit skrze své přihlašovací údaje do datové schránky. Pro přihlášení do ePortálu ČSSZ tak musíte mít zřízenou datovou schránku, což může být pro řadu klientů limitující.

Čtěte také: Jak se odklad datových schránek pro OSVČ dotkne zaměstnavatelů? Zjistili jsme

Vybrané tiskopisy se budou podávat ve formátu XML

ČSSZ zareagovala spuštěním portálu mimo jiné na změny, které začnou platit od roku 2014. Od ledna totiž musí podnikatelé se zaměstnanci podávat předepsaných 5 tiskopisů elektronickou formou, a to ve formátu XML:

  • Evidenční list důchodového pojištění,
  • Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění,
  • Přehled o výši pojistného,
  • Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání),
  • Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění.

Čtěte více: Zaměstnavatelé musí od roku 2014 posílat vybrané tiskopisy ve formátu XML

Brand24

Od roku 2014 se musí elektronicky podávat i Přihláška do registru zaměstnavatelů, Odhláška z registru zaměstnavatelů a Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství. Tyto tiskopisy však nemusí mít formát datové věty a podnikatelé je mohou zasílat prostřednictvím datové schránky či elektronické podatelny v běžných formátech, jako je například PDF.

Foto: www.isifa.com

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).