Hlavní navigace

Designem kancelářských prostorů můžete říct více, než si myslíte

22. 5. 2019
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Pomocí interiérového designu můžete komunikovat, například ukázat zaměstnancům nebo hostům vaše hodnoty. Aspektů, na kterých záleží, je zde mnoho.

Cítit se příjemně v interiéru není doménou jen našich domovů, ale také komerčních prostorů. Právě tam také trávíme velkou část dne, a to buď jako samotný zaměstnanec, majitel firmy, či jen návštěva.

Jaký má interiérový design vliv?

Řešení interiéru je pro společnost jedno z nejdůležitějších kritérií, protože první dojem rozhoduje o tom, jak se člověk v daném prostoru bude cítit. Prvotní dojem hraje roli také ve fázi, kdy se potenciální zákazník rozhoduje, komu svěřit zakázku. Pokud dojde do firmy, kde mají hezky a vkusně sladěný interiér s manuálem firmy, prostředí na něj působí mnohem lépe. Firma díky tomu získává důvěru potenciálních klientů a má mnohem větší šanci dostat zakázku nebo si vyjednat výhodnější podmínky. Dalším aspektem dobře fungující firmy je i to, že celkový interiér prezentuje firmu a hrdě se k tomu hlásí. To ve vás vyvolá pocit „ano jsme silná a kvalitní firma a stojíme si za tím a nestydíme se za to“, vysvětluje Marek Slovák, jednatel a interior designer z interiérového studia MESDESIGN.

Podobně to platí i o získávání nových kvalitních zaměstnanců. Velmi těžko se získá dobrý zaměstnanec, když nebude mít dobrý pocit hned při vstupu do firmy a jeho úvodu. Interiérový design může pomoci firmě získat ty nejlepší zaměstnance, ale i klienty, a následně být úspěšnou na trhu, shrnuje architektka Andrea Pastrnek. Správně navržený interiér a zázemí firmy může ovlivňovat také pracovní nasazení, celkové pocity a náladu. Prostředí, kde pracujeme, má z 1/3 zásadní vliv na naše úspěchy, nápady, kreativitu, efektivnost a dotažení projektů s dobrými výsledky, dodává Dáša Laušmanová, interior designer a jednatel z Rossy Design s. r. o.

Jednou ze součástí interiérového designu je také wallmarketing. Jedná se o kreativní využití firemních zdí pro komunikaci s lidmi, kteří se v prostorách pohybují. Slovo marketing v názvu je zcela záměrně. Nejde nám tedy jen o to, aby byl interiér útulnější, naše řešení vždy obsahují sdělení, které napomáhá zvyšovat reputaci nebo povědomí o firmě, vysvětluje Luděk Rychtar, CEO Arkadia & Project Leader Wallmarketing. Wallmarketing tedy vypráví na firemních stěnách příběhy – představuje vize, hodnoty, zaměstnanecké benefity, dosažené úspěchy, pokrytí trhu nebo například historii firmy. A to vše v nevtíravém designu, který navíc prospívá interiéru.

Na čem v interiéru záleží?

Podle Andrey Pastrnek je v interiéru nejdůležitější řešení dispozice, tedy vytvoření správných vazeb všech zón prostoru tak, aby nedocházelo ke zbytečným vzdálenostem nebo se eliminovaly chodby a nevyužité prostory. S dispozicí souvisí také osvětlení prostoru a správné umístění místností s ohledem na světové strany. Zásadní je zde návrh teploty, množství a typu osvětlení pro zrakovou a psychickou pohodu. Další neméně důležitou roli hraje podle ní výběr pohodlného mobiliáře a vhodných materiálů. Společnost by měla mít na míru řešenou například i grafiku v souvislosti s interiérovým designem (logo, brand manuál, web atd.), doplňuje. S tím souhlasí také Dáša Laušmanová, která osobně návrhy interiérů doplňuje o spolupráci s marketingovými specialisty a grafiky. Řešíme nejen vzhled prostor, informační systémy budov, ale celý firemní vizuál tak, aby vše šlo „ruku v ruce“ i s corporate identity firmy, popisuje.  

O důležitosti loga a aspektech jeho výroby jsme psali v článku Kde a jak si nechat vyrobit logo a jak se nenechat napálit? 

Ideální koncept interiéru by měl být v souladu s identitou firmy tak, aby vynikly nabízené služby nebo produkty. Koncept nebytových prostor má totiž odrážet téma budovy a podnikání. Marek Slovák popisuje, že vhodně zvolené materiály a kombinace určitých prvků, které například firma vyrábí, můžou být určitým náznakem, čím se daná firma zabývá a co dělá. Tento jednoduchý náznak je podle něj nejlepší schovat do menších detailů, které více utkví v paměti. Mnohem efektivnější je vymyslet variantu, která není tak prvoplánová, ale můžu ji použít v každé nebo skoro každé místnosti firmy a nebude působit jako rušivý element, doporučuje.  

Dáša Laušmanová se v případě spolupráce s podnikateli dívá na prostor dvěma směry. Jeden z nich je estetická stránka, tedy optimální dispoziční uspořádání, tvary, barvy, materiály zařízení v interiéru. Druhým směrem je pak snaha prostor vyladit energicky pomocí principů feng shui, protože energie prostoru má velký vliv nejen na zaměstnance, ale i na zákazníky a dodavatele. Asi každý z nás navštívil obchod nebo kancelář, kde mu bylo velmi příjemně, nebo naopak měl potřebu místo jednání rychle opustit, doplňuje.

S barvami opatrně

Barvy jsou důležitou součástí interiérů a jejich použití by mělo vycházet z počátečního konceptu, který by měl navazovat na funkci společnosti, název a směr. Barevnou škálu, která se dá použít, už většinou zahrnuje logomanuál, ze kterého se dá vycházet. Ten by měl být vodítkem, který prezentuje firmu na trhu, a je dobré se ho držet. Podle Marka Slováka u barev platí, že méně je více a raději se drží jednoduchosti a nechávají vyznít použité materiály. U místností, které slouží na odreagování, jako jsou relaxační a odpočinkové místnosti, se může projevit i nějaké barevné kombinace, ale vždy záleží na konkrétním případu.

U barev však musíte mít na paměti, že mají kromě estetické hodnoty také vliv na psychiku. Dodávají místnosti osobitost a jsou přizpůsobeny i účelům daných prostor. Díky vhodně zvolené barvě a jejímu odstínu docílíte požadovanou atmosféru a před výmalbou byste tak měli znát působení jednotlivých barev. Neméně důležitá je i optika barev – například jemné, studené a světlé barvy místnost opticky rozšiřují. Do komerčních prostor nejsou vhodné ve větší míře silně impulsivní barvy, jako je žlutá, oranžová a červená. Naopak třeba fialová působí v prostoru uklidňujícím až uspávacím dojmem, popisuje Dáša Laušmanová. Ta dále dodává, že pro správný výběr pro komerční interiér neexistuje přesný návod a je vhodné barvy volit individuálně.

Přečtěte si více o vlivu barev na emoce v článku Barvou roku 2019 je korálová. Nebojte se ji používat

Myslete na zaměstnance i hosty

Při přemýšlení o novém interiéru je potřeba myslet na obě cílové skupiny – na zaměstnance i případné návštěvníky firmy. Je potřeba stanovit si cíle nového konceptu a ujasnit si, zda je kladen větší důraz na zkvalitnění pracovního prostředí pro zaměstnance, nebo naopak na reprezentativní interiér pro hosty. V kavárně se zaměříme na pohodlné sezení, ale to neznamená, že by neměl být bar řešen správně ergonomicky. Totéž platí o kancelářích – důraz musí být kladen jak na zasedací místnost navštěvovanou klienty, tak na samostatné pracovní místo zaměstnance, ujasňuje Andrea Pastrnek. Podobně s prostorem pracují také ve wallmarketingu, kde si uvědomují, že každý prostor má předem definovanou skupinu lidí, kteří se v něm pohybují, a k ní cíleně hovoří. Jiná sdělení dávají do externích společných prostor, jako jsou recepce, chodby nebo zasedačky, jiná do interních prostor pro všechny zaměstnance (kuchyňky, chill-out zóny, telefonní budky, interní zasedačky atd.) a jiná do konkrétních kanceláří. 

V dlouhodobějším horizontu působí interiér více na zaměstnance. Proto je i pro designéry zabývající se novým konceptem důležité zjistit, jak firma funguje, prochází si jednotlivé pracoviště a komunikují přímo se zaměstnanci dotčených úseků. Snaží se zjistit, jak kdo pracuje, jaké mají návyky a co by si přáli nebo co by chtěli změnit. Tyto jejich požadavky pak zohledňují v návrzích tak, aby se jim dobře a lépe pracovalo a cítili se na pracovišti lépe. Pokud zaměstnanci uvidí progres ze strany firmy a ve snaze zlepšovat jim pracovní podmínky, určitě se to projeví na jejich chuti do práce, doplňuje Slovák. 

Díky příjemnému prostředí se může zvýšit jak efektivita práce zaměstnanců, tak také vztahy na pracovišti. Dnes již nechybí v komerčních budovách odpočinkové zóny, terasy a dostatek zeleně, ale i dětské koutky a posilovny. V zasedacích místnostech dominují často vertikální zahrady, popisuje trendy Dáša Laušmanová. Z hlediska hostů jsou důležité jiné části firmy, jako jsou například recepce, zasedací místnost nebo kancelář ředitele. Zde je důležité věnovat se každému detailu a využívá se trochu jiný přístup – je zde místo na odvážnější nápady a myšlenky. Tyto prostory by měly budit dobrý dojem hned. Velmi těžko se získá dobrý zaměstnanec, když nebude mít dobrý pocit hned při vstupu do firmy a jeho úvodu, dodává Marek Slovák. 

Prvnímu dojmu jsme se věnovali také v článku o personálním marketingu: Employer branding aneb Když dobrý dojem pohřbí nepříjemný vrátný

Nebojte se změny

Jednoduchým ukazatelem potřebnosti rekonstrukce je životnost používaného nábytku a celkového prostoru. Zde je důležité, aby se podnikatel nebo vedení firmy podívali na současný stav ne svýma očima, ale někoho, kdo do firmy přichází a nikdy tam nebyl. Pokud jste totiž na prostor zvyklí, tak jej tolik nevnímáte a berete jej jako součást svého životního prostoru.

Služby architekta většinou vyhledávají firmy, které se stěhují do nových prostor, zvětšují kapacitu nebo začínají úplně nový koncept, se kterým si neví rady. Pokud společnost uvažuje o změně prostoru nebo výběru nového, je určitě vhodné spojit se s architektem. Je totiž schopen zhodnotit více dispozic a vybrat pro klienta tu nejvhodnější. Dobrý architekt navíc neřeší prostor pouze prakticky, ale myslí i na psychiku obyvatel a pohodu bydlení. Probere s klienty očekávání, potřeby, zohlední vkus, životní styl i plány do budoucna, záliby i potřeby a navrhne vám prostor tak, abyste se v něm cítili příjemně. Vše je o argumentaci a porozumění, popisuje Andrea Pastrnek. 

O změnách jsme podrobněji psali v článku 10 důvodů, proč mají lidé potíže se změnami a jak si s nimi poradit

Brand24

Když chcete vylepšit první dojem z firemních prostor, představuje wallmarketing rychlou a málo nákladnou cestu. Do stávajícího interiéru vymyslí v součinnosti se zadavatelem grafiku a nápisy na zdi, aniž by se muselo jakkoli hýbat s nábytkem nebo dispozicemi. Po odsouhlasení konceptu všechny prvky vyrobí a instalují obvykle během jednoho dne. Potřebujeme spolupráci zadavatele, ovšem jsme schopni jej vést na základě našich zkušeností a referencí, doplňuje Luděk Rychtar. 

Změny však mohou být i menšího rázu, jak popisuje Dáša Laušmanová. Někdy i drobná dispoziční změna nábytku, výměna podlahové krytiny a dveří, nákup živých květin, investice do kvalitního ledkového osvětlení nebo vyklizení nepotřebných věcí může interiér změnit k nepoznání a navodit příjemnou novou energii v prostoru. S tím souhlasí také Marek Slovák, který závěrem upozorňuje, že firma nemusí investovat velké sumy do interiéru. Stačí oslovit studio, které má zkušenosti a poradí, jak a co vhodně rozmístit a řešit. 

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).