Hlavní navigace

Digitální marketing v roce 2020? Detox i poutavý obsah

Jana Langerová

Sociální média se pro mnoho lidí stala nedílnou součástí života. A to do takové míry, že se hovoří o detoxu. I tak je zde však mnoho novinek a trendů.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Na sociálních sítích panuje velká konkurence. Je tak potřeba sledovat trendy, využít je ve svůj prospěch a být o krok napřed. 

Právě díky důležitosti sociálních médií v životě spotřebitelů se obchodníci a firmy vrhají na sociální platformy v naději, že se spojí se svými cílovými zákazníky. Na sociálních sítích však dochází k přetížení obsahu a konkurence je velmi vysoká. Je tedy potřeba vyniknout a mít také jasnou marketingovou strategii.

Digitální detox?

Nyní je na celém světě několik miliard uživatelů sociálních médií. Ačkoliv se může zdát, že značky a firmy tak mají příležitost oslovit větší publikum, objevuje se zde jiný trend v podobě digitálního detoxu. Nejde tak jen o přechod z jedné platformy na jinou viditelný například u sítí, jako je Facebook nebo Instagram, ale přímo o mazání všech aplikací a profilů.

Jedním z důvodů je, že se lidé cítí sociálními médii přetíženi – mají pocit, že ovlivňují jejich duševní zdraví a pohodu. Jiní těmto platformám zase přestávají důvěřovat, a to jak kvůli fake news, tak na základě obav o soukromí a data. Odborník na sociální média Lilach Bullock si myslí, že letos uvidíme více změny ve způsobu, jak se uživatelé sociálních médií chovají online a že digitální detox bude častým jevem, protože mnoho lidí se snaží omezit množství času, které stráví na sociálních sítích. Také si myslím, že bude i nadále velký tlak směřovat k tomu, aby sociální média byla soukromější a bezpečnější pro své uživatele – to byl v poslední době velký problém a mnoho lidí si jej uvědomuje, dodává v článku.

Tento trend však neznamená, že sociální média nebudou v digitálním marketingu hrát roli. Společnosti jen musí pochopit dopady, které by to mohlo mít, a přinášet obsah, který dává sledujícím i něco navíc a poskytuje tak hodnotu. V souvislosti s bezpečností a ochranou osobních údajů je do budoucna také možné, že regulační orgány zpřísní své normy a zavedou více politik. Buďte tedy připraveni na více předpisů a omezení na všech platformách, upozorňují na webu odborníci z Influencer Marketing Hub.

Sociální sítě se musí snažit

Sociální sítě mají snahu udržet si své uživatele, a proto přicházejí s nejrůznějšími novinkami. O některých jsme psali v článku Buďte o krok napřed a využívejte novinky, které nabízí sociální sítě. Jednou z takových novinek je zavedení nákupů přímo na dané platformě. Výhodou takového nákupu je, že uživatel na sociální síti uvidí zboží a může si ho přímo objednat i zaplatit. S prodejními funkcemi pracuje v současné době Facebook, Instagram a Pinterest, ale funkce ještě nejsou úplně dokonalé a neustále se vyvíjejí. Přesto je třeba tento trend sledovat a posléze jej zařadit do prodejních strategií. 

Facebook se potýká s poklesem růstu publika a především odchodu mladého publika, proto hledá něco, čím by zaujal. Oliver Yonchev, U.S. managing director ze společnosti Social Chainčlánku popisuje, že Facebook musí najít smysl v životě lidí a věří, že to půjde formou skupin. Mění tedy uživatelské prostředí tak, aby se skupiny a komunita stala středem platformy. To nabízí příležitost pro značky, které jednají rychle a začnou v této oblasti pečovat o své vlastní komunity, doplňuje. 

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny

Oživenou platformou, která už není spojena jen s recepty nebo inspirací na výzdobu domova, se stává Pinterest. Ten zjistil, že zapadá do prostoru elektronického obchodu a má publikum, které je ochotno zakoupit produkty, které vidí na platformě. Podle Klary Alexeevy, redaktorky obsahu ve firmě Combin, Pinterest nyní připomíná Instagram, když se objevil. Nejdou zde žádné rušivé reklamy ani falešné vlivy, ale naopak uživatelsky přívětivý vyhledávač. 

Zejména mladou generaci zaujala aplikace TikTok, která má po celém světě okolo 500 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Je příležitostí především pro společnosti s mladším cílovým publikem, které jejím prostřednictvím může oslovit i zapojit. TikTok je atraktivní platformou mimo jiné také proto, že je snadné a zábavné zde vytvářet videa a získávat tak slávu. 

Této aplikaci jsme se věnovali v článku Znáte aplikaci TikTok? Nejde o bonbon, ale o pořádné sousto s miliony uživatelů 

Sázka na jistotu? Dočasný obsah i video

Typickým příkladem dočasného obsahu (ephemeral content) jsou příběhy na Instagramu nebo Snapchatu. Jak název napovídá, jedná se o něco, co se objeví jen na krátkou dobu a poté zmizí. A právě na tuto exkluzivnost lidé slyší. Příběhy navíc nejsou zastaralé, jsou tedy aktuální, krátké a poutavé. Díky tomu, že se jedná o obsah vytvářený v reálném čase, jsou příspěvky autentické a tím pádem důvěryhodnější. Prostřednictvím příběhů Instagramu můžete také sdílet příspěvky jiných lidí a propojit se tak jak s vašimi fanoušky, tak s jinými účty a společnostmi. Zapojit sledující pak můžete například díky anketám. Příběhy nejsou vhodnou volbou pro každou značku, ale na základě jejich vzrůstající popularity stojí minimálně na zvážení. A také je možné, že Instagram bude přicházet s novými funkcemi určenými nejen pro firmy. 

Tipy na obsah v Příbězích najdete v našem článku Vyprávějte na Instagramu Příběhy a ukažte sledovatelům zákulisí vašeho byznysu

Videobsah byl označován za trend v marketingu už minulý rok a jeho popularita stále roste, a to ať už se jedná o krátká videa populární na TikToku nebo Instagramu, tak ta delší na YouTube. Můžete jejím prostřednictvím oslovit mladší publikum nebo vzdělávat ty starší. Díky videu totiž můžete například ukázat něco ze zákulisí vaší společnosti nebo je využít k podrobné a především názorné recenzi vašich produktů. Video je tedy skvělým nástrojem, a to nejenom pro internetové obchody. A pokud si netroufáte na natáčení videí, můžete se pustit do podcastů. Ty se také stávají velmi populárními a umožňují obchodníkům vytvářet vlastní a unikátní obsah.  

Oblíbený je také interaktivní obsah, který je spojen například s rozvojem rozšířené nebo virtuální reality a také použitím 360° videa. S rozšířenou realitou mohou pracovat internetové obchody a umožnit jejich zákazníkům si prostřednictvím aplikace vyzkoušet dané produkty. Kromě toho, že mohou na fotografii vidět, jak produkt vypadá například na jejich postavě, se zapojí a mohou příspěvek také sdílet. Amazon, Facebook Messenger, WhatsApp, Instagram, Bitmoji a WeChat zkoumají způsoby, jak implementovat AR do marketingových strategií. Jejich konečným cílem je vždy prosazovat prodej a dobrou reklamu, dodává HaileyB pro Medium.

Influenceři budou mít stále slovo

Komunity na sociálních sítích pomáhají v přímém marketingu a umožňují zapojení influencerů. Ti jsou spojeni s vaší značkou a předávají dál své názory a jejich zkušenosti s produkty a službami. Když lidé uvidí na sociálních sítích reklamu, přemýšlí, proč a na základě čeho se jim zobrazuje. Ale když vidí stejný produkt v rukou influencera, vnímají to jinak, protože jde o osobu podobnou, jako jsou oni. Investice do influencerů může být pro firmy také levnější než reklamní kampaně. Influenceři navíc mohou obchodníkům pomoci dosáhnout různých marketingových cílů a nejen generovat potenciální zákazníky. To jsou dva hlavní důvody, proč se influencer marketing stal tak populární a je stále silnější a odvážnější, popisují na webu Influencer Marketing Hub.

Diners Vánoce 2019

Firmy si však musejí dávat pozor na to, s kým se pustí do spolupráce. Spotřebitelé některým influencerům, a to především z řad celebrit, už nedůvěřují a dávají přednost menším influenceům. Jejich rozdělení najdete v článku Spolupráce s mikroinfluencery nestojí mnoho a může ovlivnit spoustu lidí. Takzvaní mikroinfluenceři mají sice menší publikum, ale zase s nimi mají lepší vztahy, což vede k lepší důvěryhodnosti. Influencer marketing obecně také podporuje world of mouth a výrazně zlepšuje povědomí o značce. 

Trendy a novinky jsou tady proto, aby oživily váš obsah na sociálních sítích. Je rozhodně dobré s nimi pracovat, zkoušet je a také posléze vyhodnocovat. Nikdy byste však neměli zapomínat na budování vaší komunity – té stávající i budoucí. Přidávejte příspěvky a buďte aktivní a zároveň se spojujte s vašimi zákazníky, zajímejte se o jejich názory, komunikujte s nimi a také nezapomeňte oceňovat jejich aktivitu. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).