Hlavní navigace

Diskriminace cizinců na letišti: Za to, že se u nás můžete najíst a napít, 53 Kč

23. 10. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Nelichotivě skončily kontroly restaurací na Letišti Václava Havla. Nejenže tu cizinci za služby platí nesmyslné poplatky, nedočkají se ani výhodnější nabídky.

Nerozumí česky, nebude rozumět ani nesmyslnému poplatku. Zřejmě takhle nějak přemýšlí provozovatelé restaurací na Letišti Václava Havla, které nedávno navštívili kontroloři České obchodní inspekce. 

Čtěte také: Ostuda české gastronomie: Nesmyslné poplatky pro cizince či okrádání při vracení

Bylo provedeno 7 kontrol v obchodech a restauracích a z toho v 5 případech inspektoři zjistili porušení zákona. Dále zkontrolovali 6 prodejních automatů, kde ale porušení zákona nezjistili. Kontroly byly provedeny v odletové hale Terminálu 1 a Terminálu 2, kam se lidé dostanou jen po odbavení s platnou letenkou. Inspektoři České obchodní inspekce prověřovali, zda nejsou spotřebitelé při nákupu šizeni, zda jsou o výrobcích a jejich cenách řádně informováni, zda nedochází k diskriminaci spotřebitele (tj. k rozdílnému zacházení s různými jednotlivci ve shodné situaci).

školení květen 24 - novinky

Porušení zákonů ze strany provozovatelů restaurací v prostorách letiště se týkalo především cizinců. 

Porušení právních předpisů:

  • diskriminace spotřebitele hovořící cizím jazykem, kdy těmto hostům restaurace byla při placení za konzumaci jídla a pití přiúčtována automaticky částka 53 Kč, ačkoli česky hovořícím tato částka přiúčtována nebyla, tím zároveň došlo k finančnímu poškození spotřebitele v uvedené výši, 
  • spotřebitel nebyl informován o konečné ceně výrobků, u kterých byla deklarována sleva (byla vyjádřena pouze v procentech z původní ceny),
  • spotřebitel nebyl informován o měrné ceně prodávaných balených potravinářských výrobků tak, jak mu ukládá zákon, aby byl následně spotřebitel schopen učinit kvalifikované rozhodnutí o koupi s ohledem na výhodnost ceny srovnatelného produktu,
  • se spotřebitelem hovořícím v cizím jazyce bylo zacházeno odlišným způsobem než s česky hovořícím, když mu nebyla k objednanému jídlu nabídnuta a prodána voda za výhodnější cenu, jak bylo při speciální probíhající akci deklarováno, přitom česky hovořícímu spotřebiteli v témže okamžiku a za stejných podmínek byla k objednanému jídlu nabídnuta voda v rámci MENU za výhodnější cenu celkem o 19 Kč levněji,
  • a drobné zjištění – spotřebiteli po zaplacení účtu nebyla řádně vrácena částka, spotřebitel byl poškozen o 1 Kč.

Diskriminace se ale netýká pouze cizinců. Česky hovořícím spotřebitelům nebylo umožněno se v restauraci posadit ke stolu a provést objednávku, anglicky mluvící zákazníky však v klidu usadili. Nediskriminují se jen cizinci, restaurace odmítla obsloužit Čechy

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).