Hlavní navigace

Do zahradnictví už nemusíte. Rostliny pohodlně seženete i online

6. 5. 2021
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Se vzestupem a neustálým rozšiřováním e-shopů souvisí to, že si lidé mohou objednat cokoliv. Například i živé rostliny. Jak se tomuto byznysu daří?

Podle Jakuba Krulicha ze Zahradnictví Krulichovi je v průběhu let smutné pozorovat odtržení určité části lidí od přírody a nepochopení, že jde o živé organismy. Živé rostliny jsou podle něj některými označovány za zboží či produkty a limitující k nákupu je, zda jsou " skladem " a zda, pokud je dnes objednáte, zítra vám je doručí. Vždyť pokud si objednám potraviny, elektroniku, drogerii, je tomu tak, tak proč by to tak nemělo být u rostlin. Osobně to chápu jako degradaci živého kousku přírody a prostou, studenou komerci, dodává na úvod s tím, že zde chybí respekt k nádherným, rozmanitým výtvorům z říše bohyně Flory.

Co se dozvíte v článku
  1. Prodejci si nestěžují
  2. Lidé měli více času na zahradu
  3. Zákazníci e-shopům věří
  4. Nejde o přepravce, ale člověka
  5. Nahlédněte na květinovou farmu Loukykvět:
  6. Po čem je poptávka?

Prodejci si nestěžují

Prodeje jakéhokoliv zboží prostřednictvím e-shopu má obecně narůstající trend a není tomu jinak ani u rostlin. Nicméně stále přibývají nové e-shopy, takže nárůsty objednávek se rozptýlí mezi více firem, doplňuje Jakub Krulich. Například internetový obchod Rostliny.cz a jeho slovenská odnož si podle slov majitele Ericha Seemanna nemohou v aktuálním období stěžovat na nedostatek objednávek. Podobně je na tom i e-shop www.basík.cz, kterému se daří dobře a na aktuální sezónu jaro 2021 zasílají už přes dva měsíce a většina druhů je rozebrána. 

Také e-shopu ZAZUMI.cz se v současné době daří celkem dobře a v mezích jejich očekávání. Jedná se o druhý rok, kdy je tento internetový obchod v provozu, takže počty objednávek pochopitelně meziročně dynamicky narůstají.Také e-shopu Tropik.cz se v současné době daří dobře, tržby jsou zrcadlem nabídky a poptávka určitě neutichá. Jen jsou jakožto pěstitelé, kteří vše sami pěstují od semen nebo řízků a roubů, závislí na vhodném počasí, roční době, dostupnosti pěstitelských potřeb, atd. Jinými slovy, to, co nabízíme, není klasické zboží, ale živé organismy, které produkujeme cca 6–20 měsíců, než mohou být prodávány a tak hlavní sezona tržeb je u nás od června do října, kdy většina rostlin doroste tzv. prodejní velikosti, vysvětluje Radim Kolečkář.

Lidé měli více času na zahradu

Na jaře roku 2020, kdy byl svět ochromen po sto roků neznámou pandemií a lidé z obav a s respektem dodržovali karanténní opatření, byl nárůst objednávek rostlin k dodání přepravní službou jistě znatelný. Kromě toho, že se zákazníci nechtěli vystavovat možnému riziku nákazy při cestách po nákupech, jistě mělo svůj vliv i to, že najednou byl i čas věnovat se jinak zanedbávaným činnostem, třeba zahrádkaření, a v rodinném rozpočtu zbývaly finance, které obvykle lidé utratí za dovolenou, návštěvu restaurací apod., vysvětluje Jakub Krulich. Souhlasí s ním i Josef Basík, podle kterého mají zákazníci v době koronaviru patrně více času na zahradu a oni měli mnohem více objednávek po celý loňský rok i letos na jaře. Oproti minulému roku máme o 35 % víc objednávek a oproti roku 2019 přibližně dvojnásobný počet. Lidé nemohou cestovat, tak si zpříjemňují dny pobytem a prací na zahradě, dodává Erich Seeman. 

V Tropik.cz měli loni v dubnu propad tržeb, který mohl být částečně spojen s koronavirem, ale hlavně měli vyprodané zásoby, ostatně podobně je tomu i letos. Naopak od května loňského roku byl zájem o rostliny největší od doby, co e-shop provozují, tedy od března 2013. Podle Radima Kolečkáře je to i tím, že měli největší výběr v historii a celkově vyprodukovali mnohem více rostlin, než kdy jindy. Těžko tedy určit, zda to přisuzovat koronaviru, nebo spíše bohatšímu výběru, možná obojímu. Současná situace, kdy lidé nemají moc možností, jak nakoupit určitým způsobem, pomohla e-shopu ZAZUMI.cz. V období, kdy jej spouštěli, je prakticky nikdo neznal a bylo pro ně tedy zcela zásadní, dostat se rychle do povědomí lidí. Řekl bych, že to se nám díky kvalitnímu sortimentu a dobrému způsobu balení rostlin celkem daří, podotýká Zdeněk Sekera z týmu ZAZUMi.cz.

Zákazníci e-shopům věří

Zdeněk Sekera si myslí, že současná situace velmi pomohla tomu, že lidé budou i do budoucna častěji na e-shopech nakupovat. Speciálně věci, které by dříve na eshopu nikdy nekoupili. Prodej rostlin online a jejich zasílání je tomu příkladem. Podle něj primárně lidé potřebují vidět nebo si minimálně přečíst o tom, jak daný e-shop rostliny balí a posílá. Pokud uvěří, že se tomu věnujete a máte kladné recenze, kde se o kvalitě balení mluví, velmi pravděpodobně se k nákupu odhodlají, shrnuje. E-shopy prodávající rostliny mají za sebou už několik let zkušeností, takže ví, jak s rostlinami pracovat a lidé jim důvěřují.

Například na Rostliny.cz používají speciální obaly z recyklovaného plastu, které chrání jemné lístečky vybraných rostlin před poškozením. V Zahradnictví Krulichovi začínali posílat v době, kdy v ČR bylo internetových obchodů s rostlinami pomálu, a zásilky balí stále stejně. Od začátku, kdy slova ekologie a recyklace ještě nebyla denně skloňována a nebyl to módní trend, balí s minimálním použitím plastů, snaží se co nejvíce používat již použité krabice, případně stohy zbytečně vydaných a do schránek nevhozených reklamních letáků, které tak alespoň k něčemu poslouží.

V Basík.cz zásilkově zasílají už třicet let a poměr objednávek z e-shopu oproti klasickým z tištěného katalogu se každým rokem zvyšuje a nyní tvoří přes 80 %, takže uvažují o zrušení tištěného katalogu. S balením rostlin větší problémy nemáme. Posíláme naše silné odolné sazenice, které případné menší poškození při přepravě přečkají. Jemné letničky či pokojovky neposíláme. Důležité je, aby dopravce zaslal balík včas, popisuje Josef Basík. Jakub Krulich shrnuje, že zákazníci objednávají s dobrou vírou, že rostliny budou dobře zabaleny a v pořádku dodány. Oni se zákazníkům, kteří u nich reklamují zásilku a případné poškození rostlin, vždy snaží vyjít vstříc. A ačkoliv chyba není na jejich straně, po dohodě poskytují náhradu, která jde však vždy k jejich tíži. Z mnohaleté zkušenosti vím, že reklamovat doručení u přepravce nemá smyslu a reklamace nejsou uznány, pokud nepočítám případnou okopírovanou formální omluvu za vzniklé problémy, kterou to končí, doplňuje.

Nejde o přepravce, ale člověka

Jak bylo zmíněno výše, problém je hlavně, když dopravce doručí balík až za několik dní. Nyní na jaře jsme měli například několik zatoulaných balíků České pošty, uvádí Josef Basík. Podle Jakuba Krulicha problémy s doručením i přes bezpečné zabalení jsou a budou, ale naštěstí jde o jednotky procent z celkového objemu odeslaných zásilek. Nehraje roli výběr přepravce, ale takřka vždy jde o přístup konkrétního člověka – doručovatele a jeho přístup k práci. Vždy se najde někdo, koho nezajímá, že je na zásilce nálepka " křehké, neklopit " či napsáno „živé rostliny“ a vyznačena polarita balíku. Dle popisu zákazníků tito doručovatelé otáčejí s balíkem " jako na centrifuze, přinášejí jej již obráceně, pohazují s ním apod., popisuje dále. Nešetrnému zacházení pak neodolá ani sebelépe zabalená zásilka.

V ZAZUMI.cz jsou naprosto zásadní přepravní krabice (ZAZUMi boxy), které si sami vyvíjí a nechávají si je vyrábět. Bez nich by nebylo možné poslat skoro žádnou rostlinu. Neméně důležitým faktorem je podle Zdeňka Sekery dodržet konkrétní postup při balení jednotlivých rostlin. Každý detail hraje ve výsledku doručení obrovskou roli. Pokud se vše zabalí tak, jak má, doprava bývá úspěšná. Samozřejmostí je, že rostliny jdou do krabic 100% ošetřené a v TOP kvalitě, doplňuje. Spolupracují s prověřenými přepravci, ale uvědomují si, že to není záruka, že se nikdy nic nepokazí nebo nerozbije. Myslím si, že vždy je to o lidech, kteří balíky doručují, podotýká dále.

Erich Seemann říká, že jejich baliči musí zásilku zabalit tak, aby rostliny v krabici nelétaly a vydržely také naklápění balíku do všech možných stran. Pak už podle něj záleží na konkrétních lidech, kterým se balík dostane do rukou v průběhu přepravy, jestli se to zvládne nebo ne. Samozřejmě, že občas dojde k poškození v průběhu přepravy a v takovém případě zjišťujeme, čí to byla chyba. Jestli náš balič odflákl svou práci nebo se zásilkou nešetrně zacházel pracovník přepravců, dodává. Podobně si v Tropik.cz dávají na balení velmi záležet a zabere jim podle počtu objednávek jeden až tři dny v týdnu. Tvrdíme, že veškerou zodpovědnost za stav zásilky by měl mít odesílatel a nikoliv dopravce! A takto to i praktikujeme. Rostliny musí být zabaleny tak, aby přežily cestu jakýmkoliv dopravcem, dodává Radim Kolečkář.

Daně x

Nahlédněte na květinovou farmu Loukykvět:

Po čem je poptávka?

Ze sortimentu obchodu Rostliny.cz je poslední dobou větší zájem o trvalky a drobné ovoce. V ZAZUMI.cz poptávka na e-shopu do velké míry kopíruje poptávku v jejich kamenném obchodě. V tomto období, kdy lidé zdobí své terasy a parapety, hodně „frčí“ balkónové rostliny (letničky), různé okrasné keře, drobné ovoce a obecně jarní sortiment. Obrovský zájem je aktuálně o čerstvé bylinky, které nabízíme v květináčích, vyjmenovává Zdeněk Sekera. V e-shopu Tropik.cz je největší zájem dlouhodobě o velmi netradiční ovocné rostliny, z nichž některé nabízí jako jediní v ČR a některé i dokonce jako jediní v Evropě. Co se týče krátkodobějších trendů, to se týká vždy toho, co mají aktuálně namnoženo k dispozici.

V Zahradnictví Krulichovi pěstují a nabízí také prostřednictvím e-shopu trvalky, skalničky a domácí i exotické bylinky. Opomenu-li, že obvykle bývá větší poptávka po rostlinách, které jsou zpopularizovány v médiích, je patrné, že zahrádkáři získávají i sami širší rozhled o možnostech použití a širokém sortimentu trvalek, které dříve neznali a neměli o ně zájem, sděluje Jakub Krulich. Podle Ericha Seemanna se dlouhodobě prodává vše, co se dá jíst a je zdravé. V současném období je zvýšená poptávka po kvetoucích balkónových rostlinách a trvalkách. Souvisí to zjevně se zkrášlováním okolí svého bytu nebo domu v průběhu protiepidemických opatření, uvádí závěrem.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).