Hlavní navigace

Chraňte si ústa, dodržujte rozestupy a plaťte kartou, žádají obchodníci

17. 3. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Obchodníci prosí zákazníky, aby byli ohleduplní, platili kartou, dodržovali mezi sebou rozestupy a hygienické zásady při nákupu pečiva.

Jak doplňuje Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), obchodníci upozorňují na nová pravidla prostřednictvím plakátů, informačních tabulí i vnitřním rozhlasem.

Pozor na nová pravidla v obchodech

Už druhý den platí omezení pohybu, podnikatelů a další opatření v souvislosti se pandemií konoronaviru. Jedním z obchodů, které mohou zůstat otevřené, jsou prodejny potravin. Podle SOCR ČR jednotlivé obchodní řetězce dělají maximum pro to, aby zabezpečily plynulý chod dodávek zboží a vlastních nákupů. Současně apelují na zákazníky, aby se při pohybu uvnitř prodejen chovali maximálně ohleduplně a zodpovědně.

V obchodech jednotlivých řetězců všechny upozorňujeme na nová pravidla prostřednictvím plakátů, informačních tabulí i vnitřním rozhlasem. Činí tak rovněž prodavači a pracovníci ochranných služeb. Bohužel se ale stále stává, že lidé jsou neukáznění a na nová pravidla nereagují, nebo se jim dokonce vysmívají. Obchodníci nemají páky na to, aby po zákaznících mohli direktivně vyžadovat hygienické chování. Je to proto na ukázněnosti každého z nás. Každopádně ale jde o karanténní opatření, jehož porušení se stává trestním činem, zdůraznil Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Podnikove It nový

Prioritou obchodníků je co nejrychlejší obsluha zákazníků, aby lidé v obchodech trávili co nejméně času. Zaměstnanci prodejen se rovněž soustředí na kontrolu dostatku ochranných pomůcek u pečiva, navíc od úterý je k dispozici v řadě obchodů už i balené jednodenní pečivo. Zaměstnanci jednotlivých obchodů dále ve zvýšené míře dezinfikují madla nákupních košů i vozíků, pokladní pásy a další povrchy.

Důrazně proto apeluji na zákazníky, aby si při nákupech chránili ústa rouškami nebo čímkoli jiným, ať už jde o šály, šátky či kapesníky, a aby u pokladen upřednostňovali platby kartou. Lidé si musí současnou situaci co nejdříve uvědomit a chovat se podle ní. Čím dříve si tyto návyky osvojíme, o to kratší bude současná krize. Navíc právě v těchto případech musí svou aktivní roli sehrát i stát, a to jak formou osvěty, tak i formou zajišťování dodržování zákona. Obchody jsou tady od toho, aby zajistily zásobování obyvatel potravinami, a ne aby prováděly kontroly nad dodržováním karanténních opatření, uzavřel Prouza.

Jak se chovat při nákupu

  • Dodržujte mezi sebou minimální odstup 2 metry.
  • Nakupujte tak, abyste v obchodě strávili pouze minimum času.
  • Využijte méně exponované časy k nákupům. V prodejnách jde během pracovních dnů o ranní a dopolední hodiny, během víkendů o odpolední časy. V případě on-line nákupů pak o brzké ranní hodiny, anebo naopak o pozdní odpolední hodiny.
  • Dodržujte domácí karanténu, pokud ji máte nařízenou. Nakupujte pouze tehdy, pokud jste si jisti svým zdravotním stavem.
  • Vstupujte do prodejny s překrytými ústy a nosem respirátorem, rouškou, šálou či bavlněným šátkem.
  • Při nákupu nebaleného zboží (pekárenské výrobky, ovoce, zelenina) používejte rukavice nebo sáčky.
  • V případě potřeby kašlání nebo kýchání si překryjte ústa a tvář loktem (i přes roušku).
  • Chovejme se vzájemně disciplinovaně a ohleduplně. Délka a intenzita krize závisí především na tom, jak se budeme chovat navzájem. Všechna oficiální opatření tomu jen napomáhají.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).