Doručování jídla a potravin má u nás zelenou. Stydí se Češi za to, že nevaří?

6. 9. 2024
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Společnosti, které doručují jídlo, se do většího povědomí lidí dostaly především během covidu. I dnes však mají mnoho zákazníků. S čím novým přicházejí?

Server Podnikatel.cz se zaměřil hned na několik rozvozců potravin. Cílem bylo zjistit, jaké jsou trendy v tomto oboru a s čím se musejí potýkat.

Co se dozvíte v článku
  1. Lidé si na doručování potravin zvykli
  2. Novinek je spousta
  3. Zákazníci oceňují recyklovatelné obaly
  4. Výzvou je logistika
  5. Anketa

Lidé si na doručování potravin zvykli

Podle Františka Brože, tiskového mluvčího Košík.cz, Češi patří k velice vděčným zákazníkům a cestu k online nákupům si našli i zákazníci z regionů. A věří jim, což poznají podle toho, že nemají problém nakupovat například čerstvé potraviny. Platí, že často si nákup vyzkouší, když nemají možnost jet do obchodu. Jejich dítě je nemocné, samotným jim není dobře anebo prostě jedou z chalupy a nestihli nakoupit na snídani druhý den. A pak už z nákupů online zůstanou. Neznamená to ale, že by nakupovali jen online, běžnější je kombinace kamenných prodejen a online supermarketů, podotýká.

Adam Kolesa, CEO foodora, uvedl, že si lidé za několik let od pandemie zvykli na jejich služby a na doručování jídla a potravin obecně. Celý jejich obor meziročně roste v řádech desítek procent, ať už se jedná o doručování z restaurací či potravin z jejich foodora marketů. Díky tomu se i oni jako foodora mohou rozrůstat do dalších měst a obcí. Aktuálně jich pokrýváme na 170 a nově nabízíme rychlé doručení obyvatelům Přerova, Strakonic, Poděbrad a Bohumína, upřesňuje Kolesa s tím, že spousta lidí se pořád nezbavila studu a pocitu viny, že si doma neuvařili a jídlo objednali. I proto se snažíme v rámci našich marketingových aktivit u lidí probouzet odvahu, a to nejen s naším výrokem „Protože chci“, doplňuje.

Také společnost WOLT se těší velmi pozitivnímu růstu a poptávka po doručování potravin zůstává vysoká. Zaznamenávají stále větší zájem jak ze strany nových, tak i stálých zákazníků. Podle Jany Jarošové, mluvčí Woltu, je tento trend na vzestupu. Naši zákazníci oceňují rychlost, pohodlí a flexibilitu, kterou jim nabízíme – ať už jde o každodenní nákupy, či o doručení čerstvých ingrediencí pro přípravu večeře na poslední chvíli. Pozitivní zpětná vazba a růstový trend nás motivují k dalšímu zlepšování našich služeb, uvádí. Dále dodává, že je jejich cílem rozšířit možnost objednávání potravin do každého města a zároveň rozšiřovat výběr partnerů, se kterými spolupracují. Nyní Wolt provozuje vlastní Wolt Market, který se nedávno rozšířil kromě Prahy a Brna také do Plzně. Mezi další silné partnery v současnosti patří Albert, Penny a Tesco.

Jak potvrdila Denisa Morgensteinová, tisková mluvčí Rohlík.cz, tak Rohlík zaznamenává dlouhodobý růst a obliba doručování potravin mezi českými zákazníky je stále na vzestupu. Lidé si na tento pohodlný způsob nákupu zvykli, zejména díky možnosti ušetřit čas a mít čerstvé potraviny doručené přímo domů. Důkazem je, že službu Rohlíku už využilo více než 1 milion domácností, což tvoří čtvrtinu všech domácností v ČR. Navíc jsme nedávno rozšířili naši doručovací oblast do jižních Čech, čímž nyní obsluhujeme 90 % České republiky, doplňuje.

Novinek je spousta

V Rohlíku neustále pracují na inovacích, aby zákazníkům poskytli co nejlepší služby. Nedávno rozšířili sortiment o dalších 1000 položek v kategorii pet food a také o nové produkty z oblasti drogerie a kosmetiky díky spolupráci se známými značkami jako Rossmann či Aktin. Kromě toho pokračujeme v rozšiřování našeho sortimentu lokálních produktů, které jsou u zákazníků velmi oblíbené. Například nově jsme zařadili pečivo z restaurace 420 Radka Kašpárka – máme jako jediný mimo jeho prodejnu na Staroměstském náměstí, zmiňuje Denisa Morgensteinová.

Na Košíku chtějí dále rozvíjet to, co je tam nejunikátnější, tedy Multikup – nástroj, který dokáže výrazně zlevňovat velké nákupy. Funguje jednoduše – s přibývajícím množstvím položek v košíku snižuje jejich cenu. A platí už pro třetinu veškerých potravin, které na Košíku nabízí. Když si porovnáme velký nákup s Multikupem a velký nákup bez Multikupu, dostaneme se až na třetinový rozdíl v ceně, upřesňuje František Brož s tím, že poslední velkou novinkou u něj je například možnost kombinovat při nákupu různé druhy. Dokáží tak zlevnit třeba nejrůznější kombinace jogurtů, minerálek, džusů, pečiva nebo dětských příkrmů

Ve Woltu se také neustále snaží inovovat a přinášet zákazníkům nové možnosti. V blízké budoucnosti plánují rozšíření nabídky o nové kategorie produktů a potravin. Pracují také na zavedení nových technologických řešení, která ušetří zákazníkům za dopravu. Nyní si mohou objednat za cenu jednoho jízdného od dvou různých obchodníků. Například večer po práci si mohou objednat k večeři i nákup potravin v jedné objednávce, a to vše jim doručí jeden kurýr za jediný doručovací poplatek. Nově je také možné objednávat léky, které nejsou na předpis, a to díky spolupráci s několika různými lékárnami, přidává Jana Jarošová.

Novinku v podobě spolupráce se sítí lékáren Dr. Max nedávno oznámila také společnost foodora. Díky tomu může zákazníkům doručit volně dostupná léčiva až před dveře ve chvílích, kdy to potřebují nejvíce. Také neustále inovují, především v oblasti logistiky: pilují své automatizované systémy pro plánování kurýrních tras, hledají alternativní a udržitelnější způsoby dopravy nebo se inspirují od kolegů ze Skandinávie, kteří testují provoz dronů a malých pouličních robůtků. Pro naše zákazníky jsme dnes spustili redesignovanou aplikaci foodora a také pro ně máme připravenou řadu produktových novinek v rámci našeho předplatného foodora PRO nebo firemního programu foodora BUSINESS, prozradil dále Adam Kolesa.

Nákup v mnoha taškách? Víme, jak se rozvozci potravin staví k udržitelnosti Přečtěte si také:

Nákup v mnoha taškách? Víme, jak se rozvozci potravin staví k udržitelnosti

Zákazníci oceňují recyklovatelné obaly

Jana Jarošová uvádí, že sledují několik významných trendů. Zákazníci očekávají okamžité doručení potravin a nejsou ochotni čekat několik hodin, natož celý den, na svůj nákup. Podle Adama Kolesy je jednoznačně trendem snaha o maximální recyklovatelnost obalových materiálů. V tom jdou příkladem a svým partnerským restauracím nabízejí obaly, které udrží jídlo ve skvělé kvalitě, teplé a je možné jim dát druhý život. Podobné je to i ve Woltu. Naši partneři se stále více zaměřují na používání biologicky rozložitelných a recyklovatelných obalů. Velmi dobře v Česku funguje spolupráce s REkrabičkou, kterou zákazníci rádi využívají, říká Jana Jarošová s tím, že rovněž evidují rostoucí poptávku po zdravých, lokálních a ekologicky šetrných produktech.

Také Denisa Morgensteinová vidí jako jeden z hlavních trendů, které sledují, zvýšenou poptávku po udržitelných a ekologických řešeních. Dlouhodobě se zaměřují na ekologii, například zálohováním PET lahví, snižováním potravinového odpadu a používáním vratných tašek. Rovněž vidí stoupající poptávku po lokálních produktech a farmářských potravinách. To je pro nás důležité, protože spolupracujeme s více než 250 farmáři z celé ČR. Tento trend ukazuje, že zákazníci více přemýšlejí nad původem a kvalitou potravin, které kupují, dodává.

Ve foodoře mají z hlediska poptávky největší objem objednávek přes obědy, ale výrazně stoupají také dovážky mimo pracovní dobu – stále více lidí si nechává dovážet jídlo k večeři nebo na party. Nyní je tento podíl přibližně na 32 % z denních objednávek. I když stále dominuje především fast food a americká kuchyně, vidíme výrazný nárůst třeba u východní a specificky ukrajinské kuchyně – meziročně až o stovky procent. Vysvětlujeme si to příchodem velké komunity, která se u nás částečně usadila a začala podnikat (a to nejen v gastru), dodává.

František Brož uvádí, že zejména v regionech vidí, že velké, promyšlené nákupy se dostávají se šetřením domácností znova do módy. Vracíme se podle něj v tomto návyku do doby před deseti – patnácti lety. A do jisté míry se učí s domácnostmi jejich zákazníků, jak by takové velké a výhodné nákupy měly vypadat. Velkým nákupům jsme šli na Košíku naproti a zákazníci na to reagují skvěle. Skoro 80 % nákupů už je právě z kategorie velkých, které doručíme zdarma. To je skoro dvakrát tolik, co před rokem, uvádí na konkrétních číslech.

WT100

Výzvou je logistika

Kurýři foodory ve větších městech musí řešit mnohdy obtížnou dopravní situaci. To řešíme pomocí našich chytrých systémů, které hledají pro kurýry optimální trasy, aby dovezli jídlo včas a v odpovídající kvalitě. Samozřejmě pak řešíme i vytíženost našich partnerů, vysvětluje Adam Kolesa. Jednou z výzev je logistika spojená s doručováním do menších a odlehlých obcí, které často nemají dostatečnou občanskou vybavenost. Proto jsme hrdí na to, že jsme dokázali rozšířit naši doručovací oblast do téměř 2000 malých vesnic s méně než 500 obyvateli, říká Denisa Morgensteinová.

Podobně jsou na tom i v Košíku, kde bylo velkou výzvou například přinést „velkoměstský standard“ do českých vesnic. Podle Jany Jarošové mezi hlavní výzvy v doručování potravin patří logistické problémy spojené s rychlostí a vnějšími vlivy doručování. Největším problémem je pro nás počasí, uzavírky a výluky v dopravě, které mohou dočasně ovlivnit naše doručovací časy. Snažíme se vždy pružně koordinovat i tyto neočekávané změny v dopravě, uzavírá.

Anketa

Využíváte rozvoz potravin nebo jídel?

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).