Hlavní navigace

Dostali jste k objednávce gumové medvídky? Prý je to hit mezi dárky zdarma

13. 4. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
V současné době vzniká spousta e-shopů. Jejich provozovatelé se potýkají s mnoha rozhodnutími, mezi která patří také to týkající se dárků k objednávkám.

Renata ve facebookové skupině zaměřené na výměnu zkušeností mezi provozovateli e-shopů udělala anketu s dotazy, zda ostatní přibalují dárky k objednávkám, ví si s nimi rady a zda jde také o produkty, které nevyrábí jejich firma, ale někdo jiný, s nimiž souzní. Z výsledků ankety vyplynulo, že většina nepřibaluje dárky vůbec a další pak přibalují jako dárky buď vzorky vlastních produktů, nebo od jiných výrobců. Pouhých pět členů zde přiznalo, že si nechali přímo vyrobit drobnosti, které k objednávkám přikládají. Názory se však různí, a to jak z pohledu provozovatelů, tak z hlediska zákazníků.

Co se dozvíte v článku
  1. Dar, nebo marketing?
  2. Záleží i na zboží
  3. S potravinami opatrně
  4. Podívejte se na facebookové příspěvky:
  5. Někdo nechává zákazníky vybrat

Dar, nebo marketing?

Například Karolína patří k těm, která dárky nepřikládá a sama to v objednávkách nemá ráda. Většinou podle ní chodí zbytečnosti, které skončí v koši (anebo alespoň obal z nich). Snaží se nekupovat, co nepotřebuje, a také když přijde do obchodu, nečeká, že dostane k litru mléka a dvěma máslům rohlík zdarma. E-shop vnímá jako alternativu ke kamenným prodejnám: objednává to, co chce, a chce platit jen za to, co si objednala. Dárky jsou cesta do ekonomického a hlavně ekologického pekla. Lidé už nyní chtějí na e-shopech nižší ceny než v kamenných obchodech, slevu na první nákup, poštovné zdarma ideálně od 1 eura… A když k tomu přidám ještě dárky, tak amen tma, píše. Zuzana si myslí, že dárky k objednávce mají smysl hlavně u vzorků.

Lucii malý dárek vždy potěší a řídí se zásadou, že darovanému koni na zuby nehleď. Souhlasí s ní i Adriana, která za dárkem vidí, že jí člověk chtěl udělat radost, věnuje čas vymýšlení, připraví jej a zabalí. Měla bych radost i z těch gumových medvídků, a kdyby mi dorazilo něco, co bych nevyužila, tak udělám radost dál a nebudu si stěžovat, že je hrůza, že mi někdo něco dává, shrnuje. Stanislava podotýká, že to není dar, ale marketingový prostředek prodejce, který zákazník nedobrovolně zaplatil v ceně zboží. Je to něco, co platíte v ceně zboží. Prodejce to musí obstarat, skladovat, přibalit, zabalit… A to jistě nedělá zdarma. A to se nebavíme o daňových aspektech takových dárků, komentuje Veronika. Markétě je jedno, jestli dostane dárek nebo ne, protože jako zákazník se těší na objednané zboží a s dárkem nepočítá.

Záleží i na zboží

Simona má na e-shopu pozitivní reakce na dárky, protože posílá ty, co souvisejí se zbožím, které si zákazník objednal. Takže k mouce třeba sušené droždí, vanilkový cukr a podobně, uvádí. Podobně Sylvie k látkám na šití přibaluje malé náviny nití pokaždé v jiné barvě. Podle mě je něco jiného, když k látkám pošlete nit anebo když k látkám pošlete gumové medvídky – takže za mě, pokud to souvisí se zbožím, tak ano, ale spousta eshopů s látkami posílá sušenky, medvídky, čaje apod., dodává. Markéta odpovídá, že má jako zákazník ráda, když jeden německý internetový obchod přidává mini balíček 5 svorek (kolíčků místo špendlíků), knoflíky v barvě látky nebo křídu. Zdenka dává ke knihám záložky, co jsou tematické k jejich zaměření a mají je nakreslené na míru. Mám dětský antikvariát a většinou ke knihám přibaluji nějakou jinou, která má třeba poškození apod., kterou na e-shop nevystavuji. Vždy se ale snažím balit knihu podobnou těm objednaným, aby to nebylo mimo téma, popisuje další provozovatelka. Podobně Lenka má svůj umělecký e-shop a k objednávkám přidává dárečky, které jsou vytvořené s její tematikou.

Když měl Milan e-shop s turistickými mapami, tak ke každé vždy přibalil malinký kompas. Odezvy byly kladné, občas mi i někdo poslal fotku, jak má ten malinký kompasíček na mapě. To potěšilo, doplňuje. Hana se zaměřuje na věci pro psy, má stále se vracející zákazníky a některé, co dělají objednávky za tisíce. K těm velkým objednávkám přidává pamlsek pro psa a má jistotu, že se trefí do tématu. Jana prodává jezdecké potřeby a jako dárky přibaluje věci „z oboru“, jako jsou pamlsky pro koně, houby na mytí zvířat nebo vzorky šamponu pro koně. Přidávám dáreček k větší objednávce, co doladí např. maminku k prckovi nebo něco, co se bude hodit. Zvažovala jsem ke každé objednávce nějakou drobnost, ale pak jsem si říkala, že něco, co se hodí, přidává se Petra.

Hana zmiňuje, že fandí dárkům, které jsou „k věci“ a doplní vhodně nakupovaný produkt s tím, že když kupuje šperk, nečeká jako dárek bonbón. Lu přidává názor z pohledu zákazníka: Perníček (nejspíš domácí) k yogamatce za dva litry byl příjemné překvapení, tužka s logem ze zero waste e-shopu mě dostala spíš negativně. Ale fajn dárkem můžou být např. vzorky parfémů, kosmetiky atd. Podle Petra jsou dárky zbytečnost, představují vyšší náklady a musíte přemýšlet, jestli to tam dát nebo nedát, a ještě to ve skladu zabírá místo. Nedávno jsem taky dostal mini balení medvídků k elektronice za 10 tisíc a nechápal jsem to. To raději dostanu 10 korun slevu na dopravu nebo dobírku zdarma, místo abych dostal nějakou blbost, shrnuje.

S potravinami opatrně

Častým přibalovaným doplňkem jsou výše zmínění gumoví medvídci. Zatímco některé potěší, jiní je považují za nevyžádané. Dobré zkušenosti s nimi má Stanislava, které zákazníci píší do poznámek, že je chtějí dvakrát nebo si o ně požádají na prodejně, když přijdou osobně. Také to vypíchnou na sociálních sítích, že děkují za bonbony. Někteří to však vidí jinak. Martin popisuje, že dříve také medvídky přidávali, ale nemělo to podle něj žádný vliv. Dokonce při odstoupení od smlouvy lidi vraceli i ty medvídky. Jako by byli fuj, dodává. Nedávno mě dostalo, když jsem si objednala deštník a přišlo mi k tomu malé balení gumových medvídků. Deštník byl dospělácký…, podotýká Veronika.

Brand24

Stanislava zdůrazňuje, že dost lidí želé nejí, nejsou na sladké a nechtějí je dávat ani dětem. Nebo nemají zájem řešit, kam udat další věc, kterou nechtějí a nevyužijí. Nina je zase potravinový alergik a má pocit, že když jí někdo přibalí čaj, sušenku nebo něco podobného, co si neobjednala, chce ji zabít. Podobně je na tom i Marie, která nikdy nic takového nejí. Já nejvíc při mé laktózové intoleranci miluji přibalené čokoládky, přidává se Michal. Kristýna na e-shopu s kosmetikou přidává vzorečky kosmetiky, na e-shopu s oblečením nedávno posílali třeba antibakteriální gely na ruce, ale jinak zpravidla neposílají nic. Sladkosti jsme posílali kdysi dávno ke kosmetice, jednou nás zákaznice strašně sjela, že je veganka a my si jí dovolili poslat nevegan lízátko, uvádí.

Podívejte se na facebookové příspěvky:

Někdo nechává zákazníky vybrat

Stanislava bere dárky jako spam a nemá je ráda. Vždycky je to podle ní nějaká zbytečná věc, kterou nechce, nemá pro ni využití a akorát musí přemýšlet, jak se jí zbavit. Nejradši mám Rohlík, který mi umožňuje dárky vyhodit už v košíku před dokončením objednávky, doplňuje. V e-shopu Gabriely si také zákazník může vybrat dárek v košíku, a když jej nevybere, tak ho nepřibalují. Podobně je na tom i Markéta prodávající dětské zboží a přidávající jako dárek zdravé mlsání Taky to tak máme, ale když zákazník zapomene vybrat, tak nás často obviní, že jsme mu dárek nedali, popisuje své zkušenosti Martin. Gabriela na to píše, že se to také stává, ale přijde mu kopie objednávky, kde se ukáže, že si jej zapomněl vybrat. Adéla má dárky na výběr podle hodnoty objednávky v košíku. Cílem mých dárků není marketing, i když zrovna v mém oboru to tak nejspíš i funguje, ale pro mě je hlavní to, že někomu udělám radost a poděkuji za objednávku, protože každé objednávky a každého zákazníka si vážím, uzavírá.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).