Hlavní navigace

E-shopy hlásí rekordní tržby. Víme, jaké produkty nejvíce mizí ze skladů

24. 2. 2021
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Internetové obchody v době koronaviru zaznamenávají rekordní prodeje. Jak se mění nákupní chování zákazníků a co samotné prodejce překvapilo?

Současný nákupní trend velmi silně ovlivňuje pandemie, chování zákazníků se změnilo a v několika vlnách se nakupování přesunulo čistě jen na internet. Jak podotýká Eva Kočicová, tisková mluvčí společnosti DATART, i přes nepříznivou situaci, danou restrikcemi a omezeními, si zákazníci cestu k nakupování našli, nákupy přes internet dobře fungují, a to také v kombinaci s výdejnami zboží.

Co se dozvíte v článku
  1. Prodeje jsou stále vyšší
  2. Roste obliba rychloobrátkového zboží
  3. Některé návyky se měnily
  4. Občas byly překvapené i e-shopy
  5. Podívejte se, co na sociálních sítích řeší provozovatelé e-shopů: 
  6. Zákazníci kombinují radost s potřebou

Prodeje jsou stále vyšší

E-shopy tak stále evidují větší množství objednávek, což některým, jako je například Tchibo nebo Decathlon, částečně vykrývá výpadek ostatních prodejních kanálů v podobě kamenných obchodů, nebo prodejních koutků v obchodních řetězcích. Naše silná zákaznická základna nemá jinou možnost, než nakupovat na našem eshopu. Již nyní je jasné, že překonáme v množství tržeb v řádu desítek procentních bodů oproti období první jarní pandemické vlny lockdown z roku 2020, říká Markéta Paseková, Marketing Manager Decathlon CZ.V Mall.cz na číslech vidí, že zájem zákazníků trvá. Řada lidí neměla na jaře často jinou možnost  než si nákup online vyzkoušet a po otestování se k nim vrací. Zdaleka už u nás ale nehledají jen pračky a ledničky, ale pořizují i menší nákupy a frekvenční zboží, jako je drogerie, krmiva pro domácí zvířata nebo sortiment péče o dítě. Jde o věci, které dříve nejčastěji pořizovali cestou z práce v supermarketu, dodává Pavla Hobíková, tisková mluvčí Mall.cz s tím, že se prodeje napříč kategoriemi už mírně zpomalily, ale stále se pohybují výrazně nad čísly z předchozích let.

Pro Alzu byl minulý rok jeden z nejúspěšnějších a zároveň i jeden z nejnáročnějších za více než 25 let její existence. Vlivem pandemie museli zvládnout rapidní růst, kdy jen za první polovinu roku vyrostli stejně jako za celý rok 2019. Rok jsme nakonec uzavřeli s nejrychlejším tempem růstu (28 %) za poslední dekádu. Dosáhli jsme obratu 37,3 miliardy korun bez DPH, upřesňuje Petr Bena, místopředseda představenstva Alzy. Přemysl Vícha, Head divize E-business/Patro.cz NWT, uvádí, že v rámci jejich e-shopů včele s internetovou nákupní galerií Patro.cz evidují za fiskální rok nárůst cca 60 % a přehoupli se lehce ke čtvrtmiliardovému obratu.

Notinu v roce 2020 dosáhli rekordního obratu 14,5 miliardy korun. V porovnání s předchozím rokem se jednalo téměř o pětimiliardové navýšení a 42% meziroční růst, doplňuje Andrea Kabická, PR manager. Internetový obchod 4home.cz působí na pěti trzích a jejich meziroční nárůst obratu byl v posledních letech okolo 30 % až 40 % přes všechny tyto trhy. Nyní je to 70 %, a to zejména díky českému e-shopu. Tam jsme zaznamenali 88% nárůst obratu oproti minulému hospodářskému roku. Náš předchozí růst na českém trhu byl okolo 23– 30 % meziročně, dodává Kateřina Bílková, CEO 4home.cz

Roste obliba rychloobrátkového zboží

Podle Kateřiny Bílkové se nákupní chování zákazníků příliš nezměnilo, spíše se velmi rozrostla zákaznická skupina nakupující na internetu a oni tak v podstatě „přeskočili“ jeden až dva roky vývoje v oblasti získávání zákazníků. Zákazníci na Alze stále více nakupují i rychloobrátkové zboží, jehož sortiment významně rozšířili. Mezi nové segmenty, jejichž obrat v loňském roce přesáhl miliardu korun, se nově zařadily beauty a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. 

Také v Notinu zaznamenali extrémní růst zejména kosmetických kategorií, kdy obrat vlasové kosmetiky a péče o pleť vzrostl o 70 %, u make-upu mluví o 50% růstu. V době karantény vzrostla také spotřeba kávy v domácnostech, jelikož došlo k přesunu konzumace kávy z kaváren, restaurací a kanceláří domů. V souvislosti s tím jsme zaznamenali výrazné zvýšení zájmu o plnoautomatické kávovary Tchibo Esperto, a to více jak dvojnásobně. Vysvětlujeme si to tím, že lidé si chtějí i doma dopřát stejnou kvalitu espressa jako v kavárně, podotýká Eva Kotýnková, Corporate Communications Manager CZ/SK z Tchibo Praha.

Některé návyky se měnily

Změny v chování zákazníků se projevily v preferenci bezhotovostních platebních metod. Téměř 70 % všech plateb bylo provedeno platební kartou. Na úkor dříve velmi oblíbené platby dobírkou, jejíž podíl klesl na 10 %, nebo v hotovosti při převzetí zboží (podíl klesl z 18 % na 10 %) se zvýšil podíl online plateb kartou na 46 %, popisuje Petr Bena. Také v obchodě Patro.cz jarní epidemie v loňském roce zvýšila výrazně podíl úhrad platební kartou. Avšak podle Přemysla Víchy se ke konci roku dostává opět do popředí zájmu dobírka a opatrnost klientů se vrátila tedy zpět na původní hodnoty. V průběhu roku jsme nasadili další nové platební metody, proto se zvýšil i podíl plateb do bank přes PayU. Zajímavý je i podíl odložených plateb přes Twisto (1,28%) a MallPay (1,19%), přičemž obě platby rostou, doplňuje.

Ještě na začátku loňského roku byla mezi zákazníky Mall.cz nejoblíbenější dobírka, která stabilně tvořila přes 50 procent všech plateb. Na druhém místě byla platba kartou online s 44 procenty, třetí byl bankovní převod. V souvislosti se šířením nového koronaviru a bezpečnostními opatřeními se ale počet bezhotovostních plateb dramaticky navýšil, a to na úkor právě dříve oblíbených dobírek. Například v dubnu platby kartou s více než 70 procenty jednoznačně dominovaly. V současné době dávají zákazníci přednost platbě kartou, která tvoří 48 procent. Dobírka spadla na 43 procent. Bankovní převod je využívaný u 5 procent všech plateb, popisuje Petra Hobíková. Změny nastaly také ve volbách dopravy, kdy na začátku roku 2020 dávalo výdejním místům přednost 58 procent zákazníků a na jaře se tento poměr na několik týdnů obrátil a 55 procent zákazníků volilo bezkontaktní doručení domů, kdy se s kurýrem vůbec nemuselo potkat.

Občas byly překvapené i e-shopy

Provozovatele e-shopu 4home.cz zaskočil enormní zájem o veškeré zahradní vybavení v době prvního lockdownu v březnu 2020. Zahradní sortiment je objemnější a těžší než například bytový textil, takže velmi bojovali se skladovým prostorem i s náročností odbavení těchto velikých objednávek. Je podstatný rozdíl zabalit a vyexpedovat denně 5000 balíčků s prostěradly a hrnečky nebo 5000 balíků se zahradními houpačkami, židlemi a slunečníky, dodává Kateřina Bílková. 

Podle Markéty Pasekové je pandemie covid-19 je záležitost, na kterou se zřejmě nedá připravit. Nejvíce je proto překvapilo, jak rychle jako Decathlon byli schopni zareagovat ve všech oblastech: od komunikace, přes zásobování až po chod prodejen a eshopu. Pandemická situace způsobila, že jsme se stali čistokrevnou omnicommerce společností. Jsme rádi, že zákazníci nám zůstávají i nadále věrní a můžeme sport i nadále dělat dostupnější, doplňuje. Překvapilo nás, jak rychle si zákazníci zvykli na nové prostředí a podmínky na trhu, poprvé začalo přelévání zákazníků na on-line až zhruba měsíc po vyhlášení prvního lockdownu, u druhého se tam zákazníci přesunuli téměř okamžitě, uvádí Eva Kotýnková.

Podívejte se, co na sociálních sítích řeší provozovatelé e-shopů: 

Zákazníci kombinují radost s potřebou

Eva Kočicová prozrazuje, že s ohledem na pandemickou situaci lidé víc nakupují produkty, které zpříjemňují volný čas strávený doma. Jedná se například o herní konzole, hry, domácí kina, smart televize, přenosné reproduktory, tablety či fitness náramky a chytré hodinky. S ohledem na práci z domu a distanční výuku se zvýšil zájem také o elektroniku, kterou si lidé vybavují domácnost tak, aby mohli plnohodnotně pracovat z domu. V současné době mezi nejprodávanější produkty patří mobilní telefony, příslušenství, především sluchátka, pak také kávovary, malé domácí spotřebiče a televize, vyjmenovává. Podobně na Alze patří mezi nejprodávanější produkty power baterie, zrnková káva, kancelářský papír, odvápňovač do kávovarů nebo datové USB kabely. Zákazníci u nás tak nakupují věci, které potřebují, i ty, které jim dělají radost. Výjimkou nejsou objednávky, kde zároveň s parfémem zákazník objedná toner do tiskárny, kávu, kabel k nabíječce a třeba toaletní papír, dodává Petr Bena.

V Notinu jsou aktuálně nejoblíbenější přípravky vlasové kosmetiky spolu s parfémy a v závěsu je pak make-up. Dá se říct, že jejich zákazníci kombinují radost s potřebou. Do košíku vkládají jak make-up, parfémy a kosmetiku, které slouží spíše k potěšení než základní potřebě, tak také vlasovou péči, jako je šampon a kondicionér na vlasy, nebo také drogistické zboží typu zubní pasty, tablety do myčky, tělové krémy, které jsou nedílnou součástí každodenní péče o sebe a domácnost, popisuje Andrea Kabická.

skoleni_15_4

V e-shopu Tchibo loni nejvíce vzrostly kategorie „spodní prádlo“ a „sport“. Spodní prádlo u nich zahrnuje i pyžama a oblečení pro doma, takže zde se jednalo spíše o praktickou stránku věci, kdy lidé více pobývali doma, a u sportu se pravděpodobně projevilo to, ze lidé nahrazují výpadek organizovaného sportování a také že mají více času na sebe a koníčky – tedy i sport. Také na Mall.cz zaznamenali, že se Češi snažili udržovat fit a z domova se jim stala mimo jiné i posilovna. V březnu převažoval zájem o sportovní indoor vybavení, jako jsou rotopedy, činky a další posilovací stroje, a se zlepšujícím se počasím začínali lidé trávit více času venku a viděli tak rostoucí zájem o kolečkové brusle, koloběžky nebo kola. 

Enormní nárůst v oblasti fitness strojů, produktů pro domácí posilování a obecně produkty spojené s outdoorovými aktivitami jako je turistické vybavení, vybavení na běžecké lyžování, lední bruslení a běh zaznamenali také v Decathlonu. Skokanem roku bychom mohli označit segment skialpinismu, kde pořídíte kompletní set za bezkonkurenční cenu, upřesňuje Markéta Paseková. Sortiment 4home.cz obsáhne vše potřebné pro dům, byt a zahradu – už z toho vyplývá, že se jedná spíše o praktické věci. To však nevylučuje možnost si zkrášlením a dovybavením bytu, domu či zahrady udělat radost. Ba naopak, v dnešní složité době je to evidentně jedna z mála radostí, které si naši zákazníci mohou dělat a taky si ji dělají. A my jim v tom moc rádi pomáháme, uzavírá Kateřina Bilková.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).