Hlavní navigace

E-shopy vytvářejí odpady. Jaké fígle vymýšlejí pro obaly, aby byly ekologické?

29. 3. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
E-shopy si Češi oblíbili, obrat jim roste. E-shopy jsou však spojené i s odpady, jež generují obaly, v nichž své zboží zasílají. Co s nimi obchody podnikají?

Obrat v e-komerci stále roste. Spolu s objemem zboží prodaného přes e-shopy, však roste i objem odpadu, který zákazníkům zbývá z balíčků, ve kterých je jejich zboží zabalené.

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a Heureka.cz se vloni obrat v e-komerci vyšplhal na 98 miliard korun, což znamenalo meziroční růst o 21 procent. A předpokládá se, že letos obrat přesáhne sto miliard korun. Češi už přitom nakupují online veškeré druhy zboží, ukázal průzkum APEKu.

S podnikáním e-shopů jsou spojené i obaly, jejichž objem se zasíláním zboží k zákazníkům roste. Jsou to většinou papírové krabice obalené plastovými lepicími páskami, igelity, potravinové fólie, výplně balíků i polystyrén. Může se stát, že obalů je nakonec víc, než kolik je v něm zaslaného zboží. A často je to podobné bez ohledu na to, jestli si zákazník balík vyzvedne v kamenné pobočce nebo výdejně (jejichž rozkvět je podle APEKu trendem), nebo si ho nechá zaslat domů poštou nebo jiným dopravcem.

Pozitivní přístup k ekologii

Proto jsou i obaly tématem, které e-shopy řeší. Minimální možností je dbát na užívání obalů, které jsou snadno recyklovatelné nebo kompostovatelné. Jde však dělat víc? Jak k balení přistupují e-shopy v Česku a co to pro ně obecněji znamená podnikat ekologicky?

Čtěte také: 5 rad pro e-shopy, jak se vyvarovat nejčastějších právních přešlapů

V dnešní době platí obecně snaha vyspělých obchodníků o pozitivní přístup k ekologii, tvrdí pro server Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel APEKu. A dodává: To platí také pro e-shopy, které v první řadě mohou volit recyklovatelné obaly pro zásilky, k tomu ovšem také optimalizovat logistiku a snížit tak zátěž pro životní prostředí. Upozorňuje, že v Evropě je již běžné, že jsou zákazníci ochotni si za ekologicky šetrné zboží připlatit. V případě e-shopů tak podle něj může být šetrný přístup k životnímu prostředí jednou z výhod, kterou zákazníci sledují. Internetový obchod takovým přístupem může oslovit konkrétní skupinu zákazníků a může být součástí image konkrétní značky, říká.

Jaké je tedy jeho doporučení pro e-shopy, týkající se konkrétně balení zásilek, když chce obchodník postupovat co nejvíce ekologicky a minimalizovat odpady? E-shopy si mohou vybírat z řady možností obalových materiálů na trhu. Je tedy možné volit recyklovatelné a šetrné obaly, stejně jako volit správnou velikost balení zboží, radí Jan Vetyška. A opět poukazuje i na kvalitní logistiku, která může minimalizovat nadbytečnou dopravu balíků k zákazníkům a tím být zároveň šetrnější k životnímu prostředí a snížit svou ekologickou stopu.

Recyklace i papírová lepenka

Ekologickým přístupem v balení a dopravě zboží k zákazníkům se zabývají také „zelené“ e-shopy, které by z logiky věci mohly být v této problematice jakýmsi předvojem. Udržitelnost a ekologie se prolíná celým naším podnikáním. Produkujeme zdravé biopotraviny, bez zatížení zbytečnými chemickými látkami a při jejich výrobě udržujeme zdravou a čistou vodu, půdu, ovzduší i lidský organizmus, uvádí Barbora Hernychová z marketingového oddělení společnosti PRO – BIO, která se věnuje ekologickému zemědělství a výrobě biopotravin, přičemž k rozšiřování firmy využívá obnovu brownfields, tedy již existujících nevyužívaných objektů, a k vytápění kotel na biomasu, kde zpracovává všechny nezkrmitelné odpady ze mlýna.

Čtěte také: Podnikatelé, pozor. Temná síla vás provází. Nemyslete jen na růst byznysu

Prodej biopotravin přes e-shop pro nás zatím představoval spíše minoritní záležitost. V současné době se věnujeme rozvoji našeho e-shopu a s tím je i spojena otázka způsobu balení zboží, říká Barbora Hernychová s tím, že právě hledání způsobu balení, obalového a výplňového materiálu se aktuálně věnují a je to pro ně velká výzva. Jde podle ní o to, najít vhodné varianty, jak ekologicky a s minimálním odpadem zboží zabalit a zároveň ho během přepravy ochránit.

Společnost Tierra Verde vyrábí a prodává ekologické výrobky, včetně ekodrogerie Yellow and Blue, a jak tvrdí její ředitelka Nataša Foltánová, je pro firmu samozřejmé, že když se ve výrobě orientuje na co nejmenší zatěžování planety, chce podle stejného principu své zboží také balit. Je pro nás proto samozřejmostí, že pro náš e-shop používáme pouze recyklovaný obalový materiál (krabice i výplně). Nyní nově začínáme používat i papírové lepicí pásky namísto plastových, objasňuje. Kromě lepicích pásek tak nevyužívají žádný nový obalový materiál. Jako jednu z možností, jak se vypořádat i s vlastními obaly, používá Tierra Verde také cestu jejich recyklace do nového výrobku. Z pytlů od bělicího prášku třeba vyrábí tašky a pouzdra, které pak opět prodává ve svém e-shopu.

Čtěte také: Minimalismus v podnikání – byznys, v němž méně je více

Podobně k balení přistupují i další e-shopy, které jsou ekologicky orientované. Například Econea.cz, e-shop s ekologickými produkty pro domácnost, balí své zásilky do již použitých krabic (klidně od klávesnice, vína nebo raw tyčinek) a používá papírové balicí pásky s lepidlem z přírodního kaučuku. Zákazník tak může krabici bez obav vyhodit do papíru. Pro výplně pak firma využívá také materiály již použité, hlavně výplně z jiných balíků, staré noviny nebo krabice.

Inovace v materiálech a designu

Obaly se pochopitelně zabývají i velké mezinárodní firmy, a to často i na popud zákazníků, kteří likvidaci obalů ze zboží nakonec odnesou a musí ji ve své domácnosti nebo kanceláři řešit. Cestou jsou inovace v oblasti designu i obalů, do nichž mohou firmy investovat.

WT100 early temata

Čtěte také: Kdo určuje inovace u malých a středních firem? Zpravidla zákazníci

Příkladem je technologická společnost Dell. Soustředí se na zmenšení balení svých výrobků a úspornější balení pro přepravu. Zabývá se také inovativními materiály, takže při balení využívá mimo jiné materiály z bambusu, hub nebo (nejnověji) slámy a pro vlastní obaly recykluje i plasty získané čištěním oceánů. Recyklaci se snaží usnadnit také zákazníkům. A v neposlední řadě řeší i ekologičtější logistiku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).