Hlavní navigace

eNeschopenky budou od 1. ledna 2020 plně fungovat, ujišťuje ministerstvo

Daniel Morávek

Ministerstvo práce a sociálních věcí ujišťuje, že přechod na plně funkční provoz eNeschopenek proběhne 1. ledna 2020.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Podle ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) probíhají již řadu měsíců přípravné kroky k uvedení celého systému do provozu. Postup prací znamená i posun v rámci informační kampaně. Zaměstnavatelům a lékařům tak v nejbližších dnech přistanou ve schránkách informační dopisy, z kterých se dozví, co konkrétně je od nového roku čeká.

Čtěte více: Nové neschopenky v otázkách a odpovědích

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví a personalistika
PhDr. Dagmar Kučerová
poradkyně pro mzdové účetnictví

eNeschopenky odstartují 1. ledna 2020

Ačkoli se řada zaměstnavatelů obává fungování eNeschopenek v praxi, ministerstvo ujišťuje, že 1. ledna 2020 proběhne přechod na plně funkční provoz celého systému. Jak uvedlo MPSV, již řadu měsíců probíhají přípravné kroky k uvedení celého systému do provozu a další dílčí opatření budou brzy následovat. Od října bude probíhat testování kompletního řešení eNeschopenky, od listopadu bude možné do systému napojovat lékařské softwary. Momentálně se projekt nachází ve fázi intenzivních prací na vývoji aplikační podpory České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) podle zpracovaných detailních analýz a probíhá také testování externí komunikace s vývojáři lékařských softwarů.

Hlavním cílem projektu eNeschopenek je zjednodušení, zrychlení a zpřehlednění všech procesů souvisejících s administrací dočasných pracovních neschopností, říká o projektu ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Nemocným odpadne cesta do práce s papírem. Navíc se zrychlí předávání informací mezi nemocnými, lékaři, ČSSZ a zaměstnavateli, sníží se administrativní náročnost pro ošetřující lékaře, dodává ministryně.

Už na konci července zveřejnila ČSSZ podrobný popis rozhraní služby pro vývojáře mzdových a personálních SW. Data o pracovních neschopnostech svých zaměstnanců budou moci zaměstnavatelé získávat od 1. 1. 2020 několika způsoby. Pro automatické zpracování je určeno buď doručování xml souboru do datové schránky (jen na vyžádání zaměstnavatele), nebo prostřednictvím speciálního e-Podání DZDPN, které bude v odpovědi kromě protokolu vracet i data o pracovních neschopnostech.

EBF19

Právě zavedení eNeschopenek požadovali podnikatelé v souvislosti se zrušením karenční doby. Vládní koalice ale nakonec jejich volání nevyslyšela a karenční dobu zrušila už od letošního července.

Čtěte také: Zrušení karenční doby se má podnikatelům kompenzovat, variant je hned několik

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).