Hlavní navigace

Facebook dobrou marketingovou strategii nenahradí

2. 1. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 258398
Někteří podnikatelé si myslí, že jim k marketingu stačí stránky na Facebooku. Výsledný efekt pak přináší zklamání a rozčarování.

Slýcháme to každý den. Je to jako mantra, kterou si podnikatelé opakují stále dokola „Jsme na Facebooku, to nám pomůže, tím se odlišíme od konkurence, to nám přinese nové zákazníky,…“.

Naprostá většina lidí z marketingové branže přikládá další a další polínka do ohně, když svým klientům neříká nic jiného. „Chcete dát o sobě vědět? Běžte na Facebook. Uděláme vám tam stránku, soutěž, anketu a přitáhnete tisíce lidí,“ slyší jejich klienti. Je to však správná cesta pro všechny? Je to jen módní trend bez skutečného přínosu nebo nutnost v době digitální komunikace?

Soutěž na Facebooku není vždy nejlepší nápad

Nedávno naši agenturu oslovila cukrárna umístěná v hojně navštěvovaném nákupním centru, které již nějakou dobu klesají tržby, zda bychom pro ni vymysleli a udělali spotřebitelskou soutěž na Facebooku. Její provozní si byla jistá, že když něco takového udělají, získají podle jejich slov „ten správný ohlas“ a tržby raketově vyskočí. Čtěte také: Jaké jsou slasti a strasti soutěží na Facebooku? Zjistili jsme za vás

Podíval jsem se na jejich Facebookové stránky. Jejich obsah byl poněkud zmatečný a nedalo se jednoduše dozvědět o dění a nabídce v samotné provozovně. Suma sumárum, provozovatelé cukrárny chtěli svou komunikaci založit na Facebookových aktivitách, které však nebyly provázány s jinými marketingovými aktivitami. Podnik má velkou konkurenci a ta využívá ty samé marketingové nástroje. Provozní cukrárny byla nicméně přesvědčena, že její nápad se soutěží překoná konkurenty a že dostane jejich sdělení ke správné cílové skupině (kterou ovšem neuměla definovat).

A co je na tom podle mého názoru špatně? V zásadě to, že: 

  • firma nemá žádnou podnikatelskou ani marketingovou strategii,
  • nemá marketingový plán, jehož jednou součástí by byly internetové sociální sítě,
  • vedení firmy nekriticky věří v to, že dosáhnou „správný ohlas na Facebooku“ a ten jim přivede desítky nových zákazníků.

Navrhl jsem paní provozní, aby trochu přibrzdila své plány a promyslela lépe všechny marketingové aktivity. Doporučil jsem jí, aby se podívala od základu na koncept svého podnikání. V tomto případě se totiž všechno odvíjelo od samotné provozovny. Ta jediná je prodejním místem. Proto by bylo žádoucí z ní udělat takové místo a poskytovat takové služby, aby to bylo pro zákazníky nezapomenutelné a měli důvod se vracet. 

Ve skutečnosti však bylo velmi těžké se zorientovat v nabídce cukrárny, která mimo jiné prodává i víno či sendviče. Propagace a podpora prodeje na místě je prakticky nulová. A o proaktivním přístupu personálu, který by dokázal nabídnout něco navíc, je také škoda mluvit. Místo toho vedení naplánovalo drahou a komplikovanou spotřebitelskou soutěž, která měla podle jejich představ nahradit funkční podnikatelský plán a marketingovou strategii. Čtěte také: Na mateřské si Češi přivydělávají i podvody v soutěžích na Facebooku

4 otázky, než se pustíte do Facebooku

Z této zkušenosti lze říct, že dříve, než se podnikatelé pustí do aktivit na sociální sítí, měli by si odpovědět na tyto otázky.

1. V jakém typu byznysu podnikáte?

Než začnete sestavovat propagační plány, je třeba si ujasnit, v jaké oblasti podnikání se pohybujete. Prodáváte značkové produkty, které přinášejí zákazníkům pocit prestiže a uspokojení? Nebo prodáváte zboží běžné denní spotřeby? Nebo je to nějaká pravidelná služba? Dokud si neodpovíte na tohle, nemá cenu zabývat se konkrétními kroky propagace.

2. Jaký je váš byznys model?

Dalším krokem je určit, jakým způsobem vzniká a je dodáván váš produkt či služba. Co je vlastně vašim produktem či službou? Prodáváte jen přes web nebo přes distribuční kanály? Na čem vyděláváte?

3. Jaký je váš cílový trh?

U každého produktu či službě máte jistě představu o potenciálním kupci. Tím, že popíšete tyto kupce podle charakteristik, jako jsou například příjmová skupina, nákupní zvyklosti, věk, místo bydliště apod., získáte popis cílového trhu.

4. Jak a kde oslovit zákazníky?

Když budete vědět „kdo“ (je váš zákazník), můžete rychle přejít k tomu ujasnit si „kde“ (vaše žádané zákazníky najít) a „jak“ (je oslovit). To tedy znamená udělat propagační strategii, která bude popisovat způsob, kterým oslovíte potenciální zákazníky a vzbudíte u nich zájem. Tam samozřejmě mohou patřit také aktivity na Facebooku, pokud budou správně nastaveny a budou například plnit zadaný úkol – přivést lidi do obchodu, na web nebo kamkoliv chcete, abyste jim mohli prodat vaše produkty či služby. Bez toho, aby si firma ujasnila některé základní otázky o svém byznysu, znamená většina propagačních aktivit jen vyhozené peníze. Čtěte také: Jaké jsou nekalé pikle v casinu jménem Facebook? Čtěte, jak jim předejít

Daně x

Jak budete vaše aktivity na Facebooku plánovat vy?

Autor Vladimír Kuchař je poradcem pro marketing a rozvoj firem, MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).