Hlavní navigace

Facebook mění pravidla. Bude ho vaše firma ještě potřebovat?

Autor: 258398
Jana Knížková

Tisíce fanoušků vašeho profilu na Facebooku, ale dosah propagačních příspěvků téměř nulový. Je nutné ho dále spravovat? Jaké jsou další alternativy?

Doba čtení: 3 minuty

Od ledna nového roku přichází Facebook se změnou, která rozhodně nepotěší ty, kteří tuto sociální síť používají jako prostředek pro propagaci. A komunikují skrze ní se svými zákazníky. V news feedu se bude objevovat stále méně neplacených příspěvků, které mají propagační charakter. Jedná se o příspěvky, které spoléhají na organický dosah. Firmy jsou tak nuceny využít placených služeb, které Facebook nabízí.


Autor: 258398

Facebook chystá nová pravidla. Firmy nepotěší.

Ptali jsem se odborníků přes sociální sítě, zda se nabízí alternativa v této možnosti komunikace se zákazníky a zda může být stejně efektivní, jako je právě Facebook.

Čtěte také: Prodáváte přes Facebook? Platí pro vás stejná pravidla jako pro e-shopy

Vždy záleží na typu zákazníka

Téměř všichni oslovení se shodují, že v použití konkrétní sociální sítě vždy závisí na tom, jaký je zákazník. Na Facebooku jsou jiní lidé, než třeba na LinkdeIn atd. V každém případě je třeba mít na paměti, že sebelepší sociální síť nefunguje jen sama o sobě. Musí být součástí komplexního marketingu, zahrnujícího jak on-line, tak off-line nástroje, prozradil pro server Podnikatel.cz Miloš Toman ze společnosti Intuitivní marketing s.r.o..

Čtěte také: 7 důvodů, proč nevytvářet firemní profil na Facebooku a Twitteru

Podle názoru Jiřího Kratochvíla ze společnosti DVA MLUVČÍ s.r.o. není snižování organického dosahu žádná tragédie: Organický dosah se možná snižuje, ale dramatické je to u opravdu velkých FB stránek s desítkami, možná stovkami tisíc fanoušků. U klasických českých FB stránek s počtem fanoušků v jednotkách tisíců je dosah stále celkem slušný a to i 30 %.

Při doporučení alternativ je podle Kratochvíla důležité zohlednit zaměření firmy nebo segmentu, ve kterém se zákazníci pohybují: Pokud se bavíme o IT firmě, určitě Twitter, LinkedIn, pokud třeba o fashion značce, pak Pinterest, Instagram. Ale vždy je to v návaznosti na obor, ve kterém firma působí, dodává.

Jste odborník na oblasti, které se týkají byznysu? Registrujte se do databáze odborníků serveru Podnikatel.cz a podílejte se tak na zkvalitňování obsahu serveru Podnikatel.cz. Registrovat

Podobná doporučení přináší také Jakub Vlček ze společnosti Anvenies s. r. o.: V současné době se stále populárnější stává sociální síť Twitter a pomalu také Pinterest, kde jsou vkládány fotografie a spojují se do podobných odvětví a zájmů.

V rámci českého marketingu moc na výběr není, ale osobně se mi osvědčil Twitter, opět záleží na cílové skupině. Po celou dobu sociálních sítí podle mě platí stejná pravidla – pobavit, být užitečný, zaujmout, doplnil Vít Michalek, majitel webu semor.cz.

Čtěte také: Ještě nejste na LinkedIn? Díky této profesní sociální síti získáte kontakty

Mezi doporučeními se objevuje také Google+ se svými příspěvky. To ve spojení s odkazy na soukromá nebo i firemní videa z Youtube nebo Google fotkami z fotogalerií pomůže být vidět i nadále a neplatit si přitom reklamu na Facebooku, vysvětluje Ilja Hynek ze společnosti Propagace Firem, s.r.o a uvádí ještě další alternativy: Jsou tu i další sociální sítě, čistě české výroby, třeba ČESBYZ, a nebo B4B projekty.

Mohlo by vás zaujmout: Firma měla na Facebooku 70 tisíc fanoušků. Profil zrušila a vydělala na tom

V komunikaci jsou důležité emoce, které mohou sloužit jako pojítko mezi firmou a zákazníkem. Pokud firma umí inspirovat a vytvářet kolem sebe angažující příběh, lidé ho budou sdělovat kamkoliv, nejen na Facebook. Pořád zůstává po ruce YouTube s velkým potenciálem virálních videí, pořád se rozvíjí mobilní a televizní aplikace zaměřené na přímou komunikaci se zákazníkem, komentuje Cristina Muntean ze společnosti Media Education CEE.

EBA Tip v článku Novák

Jaké jsou další marketingové nástroje?

Mezi další způsoby, jak oslovit stávající zákazníky, je možné zařadit také e-mailing: Stejně jako sponzorovaný příspěvek na Facebooku by měl ale i e-mailing být cílený a ideálně personalizovaný skupině, které je rozesílán, doporučil pro server Podnikatel.cz Štefan Ihnat ze společnosti Extra-web, s.r.o. A nabízí se celá škála dalších nástrojů. Mezi další marketingové kanály, které můžete využít, bych zařadil PPC kampaně, newslettery, PR články apod., vyjmenoval Zbyněk Hyrák ze společnosti Optimalizovaný-Web.cz.

Menším firmám, které nemají rozpočet na facebookovou inzerci, bych doporučil soustředit se na kanály, které mohou 100% kontrolovat. Jedním z nich jsou určitě newslettery. Budovat databázi e-mailových adres a chovat se k ní šetrně, nespamovat zákazníky a nabízet jim v mailingu něco zajímavého. Druhým kanálem je péče o zákazníky, uzavírá Petr Bláha z Webnode.cz.