Hlavní navigace

Fenomén Ghí: Je to podnikatelský zázrak, který zažívá obrovský boom

26. 11. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Někoho epidemie srazila na kolena, jiným podnikání dobře šlape. Produkt, který si Češky a Češi v poslední době ještě víc oblíbili, je i původně indické ghí.

Jak informovala Vitalia.cz, například společnost České ghíčko, která ghí vyrábí a prodává, vloni na svém e-shopu denně evidovala až trojnásobný počet objednávek oproti běžnému průměru.

Co se dozvíte v článku
  1. Tekuté zlato má i místní tradici
  2. Ochutnali a nechtěli nic jiného
  3. Podnikání? Nemusíte nic, ale musíte všechno
  4. Vánoce jsou pro ghí vrcholná sezóna
  5. Povzbuzením jsou příznivé ohlasy zákazníků

Tekuté zlato má i místní tradici

Co to vlastně ghí je? Jde o zvláštní druh přepuštěného másla z kravského či buvolího mléka, pochází především z Indie, respektive z jižní Asie. Označuje se jako „tekuté zlato“. Přepuštěné máslo, tedy čistý máselný tuk bez mléčné bílkoviny, však i u nás používaly už babičky, prababičky a praprababičky, včetně slavné buditelky a spisovatelky Magdaleny Dobromily Rettigové (1785 – 1845). Její Domácí kuchařka aneb Pojednání o masitých a postních pokrmech pro dcerky české a moravské prvně vyšla v roce 1826 a vydává se stále. 

Rozdíl mezi ghí a českým přepuštěným máslem popisuje ve svém článku Ghí je máslo, které vydrží bez chlazení celý rok Vitalia.cz.

Ochutnali a nechtěli nic jiného

V době, kdy se začala ghí věnovat Andrea Dostálová, majitelka a jednatelka společnosti České ghíčko z Vysokého Mýta, nebo Radek Špringer, který vaří ghí pod značkou Mádhava nedaleko Ústí nad Orlicí, ovšem ghí na místním trhu chybělo. A také bylo mnohem méně známé, než je dnes. Zákazníkům tak bylo třeba mnohem víc vysvětlovat, co ghí je, k čemu je dobré a prospěšné.

Andrea Dostálová pro Podnikatel.cz nejprve vzpomíná, jak ghí poprvé ochutnala od své kamarádky Dominiky. Ta ho také začala komerčně vyrábět. Na trhu nebylo, jí jej naučili vařit její tehdejší přátelé a nám všem okolo ní zachutnalo. V podstatě jsme ho zkusili a už jsme nechtěli na vaření a smažení nic jiného, směje se podnikatelka. Její kamarádka založila firmu se svým kolegou z minulého zaměstnání, ale o firmu brzy přišla. Byl to ale její nápad a já už jsem byla do ghí blázen, přišlo mi škoda ten nápad jen tak nechat někomu, kdo k tomu neměl žádný vztah, vypráví Andrea, která se rozhodla přítelkyni pomoct a v jejím podnikání pokračovat. Po letech se jejich cesty rozešly a ve firmě zůstala jako jediná majitelka jen Andrea. Ghí se se svým týmem věnuje už sedmým rokem.

Podnikání? Nemusíte nic, ale musíte všechno

Když Andrea hodnotí tuzemský trh, říká, že hodně lidí už ví, co to ghí je. A troufám si tvrdit, že je to naše práce. Myslím, že jsme cestičku prošlapali i dalším výrobcům, naučili jsme zákazníky ghíčko milovat. Je ale stále i dost těch, kteří ho neznají, takže je před námi ještě kus práce, vysvětluje. Zákaznicemi a zákazníky Českého ghíčka jsou hlavně lidé, kteří rádi vaří, přemýšlejí o tom, co vaří, a zajímají je zdravé, ale zároveň i chutné potraviny. Teď je velká „móda“ nízkosacharidová strava, low carb a paleo, ale i třeba východní medicína ájurvéda. To nám nahrává, tam všude je ghí používané, vypráví.

Na podnikání má ráda, že šlape prostě tak, jak si to člověk zařídí. Je to podle ní v podstatě hra a zábava. Nemusíte nic, ale vy víte, že musíte všechno, jinak to nebude fungovat, tvrdí a prozrazuje, že sama má ráda, když věci plynou, nic nestojí, nic nebrzdí. Nemusí to být podle ní závratné tempo, ale důležitý je pohyb vpřed.

Vánoce jsou pro ghí vrcholná sezóna

Novinkou je pro ni nyní otevření podnikové prodejny s bistrem a kávou, Ghíčkárny. Ghíčkárnu popisuje jako místo, kam budou ve firmě rádi zvát své partnery na schůzky a kde si také kolemjdoucí mohou koupit svačinu. Třeba ovoce s naší Ghítelou nebo palačinku na ghí, láká k návštěvě příklady z menu. Současně budují novou provozovnu, protože stávající je jim už malá. Vloni udělali nový web, pořídili si výrobní linku, udělali několik interních organizačních změn, expandují do zahraničí. Ukazuje Andrea, jak „pohyb vpřed“ v Českém ghíčku vypadá v reálné praxi.

Předvánoční období je u nich navíc vrcholná sezóna. Lidé vaří a pečou, přes svátky jsou doma, tak chtějí mít zásoby. A ghí lidé rádi kupují i jako dárek, upozorňuje Andrea, která skrze své podnikání také podporuje vysokomýteckou neziskovku Berenika. Koruna z každé sklenice ghí, která se prodá na e-shopu, putuje na podporu služeb pro hendikepované lidi.

Brand24

Povzbuzením jsou příznivé ohlasy zákazníků

Pod značkou Mádhava je u nás na trhu s ghí aktivní Radek Špringer. Začínal už kolem roku 2010 a vysvětluje, že tehdy bylo ghí dírou na trhu, nebyla tu situace jako dnes, kdy je podle něj trh spíše přeplněný. Je tu celá řada výrobců a ghí se také svižně dováží. Na podzim 2008 jsem přišel o zdroj příjmu a tak jsem dumal, co dělat. Tohle se mi zjevilo v mysli. Dá se to zařadit do programu Karma Free Food – Jídlo bez karmy a tak to vypadalo jako dobrý nápad. Lidé nedostanou jen kvalitní jídlo, potravinu, ale potravinu očištěnou od karmy, v sanskrtu prasádam, vzpomíná na své podnikatelské začátky a odkazuje na to, že při svém podnikání vychází z filozofického zázemí hnutí Hare Kršna (Mezinárodní společnost pro vědomí Kršny).

Zatímco dříve musel ghí více propagovat, nyní je podle Radka už mezi zákazníky mnohem známější. Jeho práce ho naplňuje, povzbuzují ho totiž příznivé ohlasy zákazníků. A tak nyní pracuje na změně dodavatele suroviny pro ghí z biochovu. Dánského dodavatele změní na českého, jeho ghí tedy bude pocházet kompletně z domácích zdrojů. I pro Mádhavu jsou přitom Vánoce v prodeji silnějším obdobím a jak Radek dodává, zpravidla na e-shop přilákají celou řadu nových zákazníků.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).