Hlavní navigace

Firma ke svému časopisu musí dorůst, nemá smysl dělat ho na sílu

21. 6. 2019
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Jsou firemní časopisy přežitkem, nebo mají stále své místo? Zjistěte, co si rozmyslet a na čem postavit jejich obsah.

V dnešní digitální době se často řeší otázka, zda jsou tištěná média ještě vůbec potřebná, když vše může být na webu, firemním blogu nebo sociálních sítích. Zkušenosti však ukazují, že tištěné časopisy či noviny svůj smysl neztratily a společnosti od jejich vydávání neustoupily.  

Tištěné médium má své výhody. Pokud jej čtenář dostane do ruky, ať už jako zákazník, partner nebo zaměstnanec, je pro něj snadné zalistovat, začíst se třeba hned, cestou domů z práce nebo večer u kávy. Pro mnoho lidí je navíc příjemné přečíst si papírový časopis a odpočinout si od obrazovky či displeje. Tištěný časopis má navíc obvykle i další čtenáře, protože původní adresát jej může předat kolegům v kanceláři nebo členům rodiny. Tato forma se oproti časopisům v elektronické podobě prokazatelně více čte. K zajímavému nebo delšímu článku se člověk vrátí pravděpodobněji v tištěném časopisu, než když brouzdá internetem, těká mezi titulky a přečte si u většiny článků jen pár vět, popisuje na úvod Lucie Peláková, copywriterka, editorka firemních časopisů a překladatelka na volné noze.

Výhody časopisu

Firemních časopisů je několik typů: může to být časopis určený pro zákazníky, obchodní partnery nebo pro zaměstnance. V prvním případě je součástí marketingového mixu, pomáhá udržovat vztah se stávajícími klienty i získávat nové. Může být také účinným nástrojem, jak představit nové služby nebo produkty, jak prezentovat výhody značky, její odbornost nebo ukázat něco ze zákulisí firmy – kdo pro ni pracuje, jak vznikají nové produkty, jakým společensky prospěšným aktivitám se firma věnuje. U B2B časopisu poskytuje firemní magazín prostor pro představení firmy jako experta v daném oboru, mohou zde být odborné články o nových projektech a inovacích nebo rozhovory s odborníky. Klienti díky němu mohou lépe poznat firmu a lidi, kteří ji tvoří. 

Zaměstnanecký časopis či noviny jsou pak součástí interní komunikace a pomáhají upevnit vztah zaměstnanců k firmě i ke kolegům. Jsou prostorem, kde firma může seznámit zaměstnance se svou strategií, cíli, hospodařením a vysvětlit jim i složitější témata, která by si nejspíš sami aktivně nevyhledali, popisuje Lucie Peláková. Lidé se v takovém časopise dovědí něco o svých spolupracovnících a jsou potěšeni, pokud se zrovna o nich v daném čísle píše, je to pro ně určitá forma uznání.  

Firemní magazín je tedy ideální na posílení loajality zaměstnanců, interní komunikace a firemní kultury. Jak zdůrazňuje Tereza Valchová, Account Manager z agentury Parliamo: Je důležité lidem ukázat, kde pracují, pro koho a čeho jsou součástí, a to hlavně v době, kdy prim hraje výše mzdy. Lidé navíc obecně mají časopisy rádi a věří jim a tráví s nimi víc času než s jinými typy firemní komunikace. Pokud chcete, aby vám zaměstnanci nebo klienti věnovali pozornost, magazín je to pravé, radí Michaela Raková Boomerang Communications.

Obdobou firemního časopisu může být také firemní blog, o kterém jsme psali v článku Díky firemnímu blogu se snadno skamarádíte s vašimi zákazníky. Zvažte ho

Má smysl pro všechny?

Firemní časopis je běh na dlouhou trať a také něco stojí, proto je potřeba vše dopředu zvážit. A to především kdo všechno bude na časopisu dlouhodobě spolupracovat, zda se témata příliš brzy nevyčerpají, jaká bude nejvhodnější periodicita a rozsah, aby byl projekt dlouhodobě udržitelný. Nezřídka se stává, že počáteční nadšení po třech vydáních vyprchá a projekt končí, přestože už časopis má své čtenáře a byl úspěšný, říká své zkušenosti Lucie Peláková. Podle Zdeňky Škochové, výkonné ředitelky společnosti PROSPECTEA ČR, je firemní časopis pro firmu za odměnu, protože časopisy vydávají společnosti od určité velikosti i doby působení na trhu. Navíc si jej nemůže dovolit každý a firma k němu musí dorůst. Časopis na stolech zákazníků je vaše fyzická přítomnost právě tam, kde potřebujete být, doplňuje. 

Firemní časopis se tedy nehodí pro všechny a záleží na velikosti společnosti – malá lokální pekárna o deseti lidech určitě najde efektivnější kanál pro komunikaci než časopis. Všem klientům doporučujeme při vytváření jakéhokoliv typu médií dokonale poznat cílovou skupinu. Její velikost, zájmy, potřeby a mediální zvyklosti, dodává Michaela Raková. Například pokud jste výrobní firma, kde většina nepracuje na počítači, a navíc dlouho dojíždí, jsou tištěné noviny ve vhodném formátu správnou volbou. Naopak vytíženým manažerům uděláte naopak radost rychlými a užitečnými zprávami, které dostanou do mobilních telefonů. 

Nejen časopis, ale také správcování sociálních sítí je potřeba si rozmyslet. Zde najdete důvody týkající se profilu na Facebooku: Má ještě vůbec smysl mít firemní profil na Facebooku? Čtěte 5 pro a proti

Komunikovat se svými zákazníky a zaměstnanci prostřednictvím firemního časopisu může společnost jakéhokoli zaměření a oboru podnikání. Než se ale do svého časopisu pustíte, měli byste mít podle Zdeňky Škochové jasno ve všem níže uvedeném: 

  • Komu je určen.
  • Čeho chcete tímto médiem dosáhnout – jeho účel.
  • Kdo se bude starat o realizaci (externí firma, nebo budete řešit in-house). 
  • Jak často a v jakém rozsahu chcete časopis vydávat. 
  • Hrubý nástřel struktury či rubrik několika čísel.
  • Plán financí na realizaci – příprava, tisk, distribuce.
  • Jak budete měřit efektivitu. 

Mějte na paměti, že firemní časopis je pokaždé značně náročný projekt, který vyžaduje nadšení, kreativitu a vytrvalost, a to i v případě, kdy redakční práce, grafické zpracování a tisk zajistí externisté nebo agentura na klíč. Stejně je nutné, aby ve firmě byl člověk, který bude mít tento projekt za svůj. Zároveň by firma měla sestavit redakční radu, ideálně z osob, které jsou samy schopné napsat článek nebo připravit podklady. Externí zpracovatel může napsat reportáž, udělat rozhovor, pořídit fotografie, ale bude očekávat, že náplň firemního časopisu tvoří firma. Postupně se samozřejmě s firmou, jejími lidmi a činností seznámí a může přicházet s nápady, ale firma by měla mít jasno, čím jednotlivé stránky naplní, vysvětluje Lucie Peláková.

Čtenář je na prvním místě

Na prvním místě je čtenář časopisu, protože byste měli psát to, co ho zajímá, a zároveň plní účel, který jste si nastavili. Můžete se pochlubit úspěchy, ale neměli byste zapomenout zmínit, co z toho bude mít váš klient či zaměstnanec. Zapojte čtenáře do soutěže o ceny na téma z vašeho oboru, inspirujte je. Zpestřete strukturu zajímavým rozhovorem, krátkými střípky ze života firmy, novinkami z oboru, pohledem zvenčí, vyjmenovává Zdeňka Škochová. Každé téma se dá zpracovat tak, aby zaujalo a publikum si ho rádo přečetlo, a to i velmi náročné. Čtenáři mají rádi příběhy, rádi se baví a učí něco nového. Témata vybíráme tak, aby se protnuly zájmy cílové skupiny s tím, co firma potřebuje sdělit, říká Michaela Raková. 

Firemní magazín by neměl podávat pouze suché informace technického či ekonomického charakteru, ale také pobavit, seznámit s kolegy, umožnit nahlédnout do zákulisí. Ať už se rozhodnete jakkoliv, je důležité podat informace čtenářům atraktivní formou. Čtivé texty a bohatý obrazový materiál je obrovským plusem, shrnuje Tereza Valchová. Lucie Peláková dodává, že pokud je firma nadšená pro svou věc, přichází s novými nápady, inovacemi, má zajímavé služby a produkty, spolupracuje se zajímavými lidmi, pak nebude mít problém vybrat si témata, o kterých bude chtít psát. 

Někdy je třeba komunikovat se zaměstnanci napřímo. Věnovali jsme se tomu v článku Hapruje vám ve firmě interní komunikace? Zvedněte zadek a běžte za lidmi osobně 

Co do časopisu nepatří

Do firemního časopisu nepatří například příliš složité a dlouhé články, typická korporátní hantýrka nebo suché projevy a škrobený a příliš umělý jazyk. Tereza Valchová v této souvislosti upozorňuje, že časopis nesmí být „hlásná trouba vedení“, a doporučuje proto nezapomínat na autenticitu, konkrétnost a na to, k jakým lidem mluvíte. Pozor si dejte také na „rychlé“ informace, které jsou již zítra passé. Ty patří do jiných médií – na intranet, do e-mailu nebo na firemní Facebook. Firemní časopis může být i zábavný a měl by cílit i na emoce čtenářů, ale rozhodně by se v něm neměly objevovat zbytečné „vycpávky“ jen kvůli zaplnění stránek. Tip na výlet, kuchařský recept nebo křížovka jsou po ruce vždy, ale je třeba zvážit, zda mají nějakou souvislost s ostatním obsahem a zda má smysl je do časopisu dávat, dodává Lucie Peláková. 

Daně x

Ta dále upozorňuje na velký problém s fotografiemi. Ty jsou pro atraktivnost časopisu stěžejní a nejde jen o titulní stránku, kde lze využít snímky z fotobanky nebo od profesionálního fotografa. Nemělo by se stát, že zrovna na fotografiích bude firma šetřit nebo na ně při přípravě obsahu nebude myslet a grafik potom bude pracně retušovat rozmazané fotky z vánočního večírku nebo dobročinné akce, protože se zapomnělo na fotografa, popisuje. Stejně tak není možné fotografii nebo obrázek jen tak stáhnout odkudkoliv z internetu. Nepoužívejte obsah, který nemáte autorizovaný a nemáte souhlas se zveřejněním. Nezapomeňte na jazykové korektury a chyby v jakékoli podobě (ať již jazykové, tiskové, špatná kvalita fotografií), ty do vašeho časopisu rozhodně nepatří, shrnuje v této souvislosti Zdeňka Škochová.  

Firemní magazín je vizitkou vaší společnosti a nevyplatí se na něm šetřit. Spolupracujte s dobrým grafikem, kvalitní tiskárnou a udělejte si na něj dostatek času. Pro představu, tvorba jednoho vydání zabere šedesát a více hodin redakční práce, uvádí Tereza Valchová. Myslete také na provázání časopisu s dalšími kanály firemní komunikace – s online médii, sociálními sítěmi nebo třeba i s eventy. Buďte kreativní a zábavní, dělejte takový časopis, který byste si chtěli sami číst. A ne tak, aby se líbil hlavně vašemu řediteli, uzavírá Michaela Raková.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).