Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Firmy hledají ajťačky. Je jich málo, přitom dosahují mnohem lepších výsledků

Michael Hovorka

Žen, které pracují v oblasti IT, je zoufalý nedostatek, přitom v mnohém předčí mužské kolegy. Firmy po nich proto vyhlašují pátrání.

Doba čtení: 1 minuta

Mužů je v oblasti IT až desetinásobná převaha. Jenže ženy ajťačky dokážou být kreativnější a jsou i pečlivější v programování.

Zoufalý nedostatek odbornic v IT má původ i v nezájmu dívek o studium informačních technologií. Je to i kvůli zažitému stereotypu, že pro takové vzdělání nemají vlohy. Podle údajů Českého statistického úřadu pracovalo v Česku v roce 2015 celkem 155 tisíce IT odborníků, z toho necelých 15 tisíc bylo žen.

Přitom ještě v roce 1995 takový propastný rozdíl mezi pohlavím nebyl. Na dva muže tehdy připadala jedna žena. Jenže v posledních deseti letech se počet mužských pracovníků v IT oborech více než ztrojnásobil, počet žen klesl o čtvrtinu.

Čtěte také: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem

Od roku 1995 se potřeba IT odborníků několikanásobně zvětšila. Programátoři a grafici dnes fungují prakticky ve všech oborech a na ajťácích jsou závislé i malé firmy s dvěma či třemi počítači, připomíná Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku.

Podle něj se školy setkávají s nízkým sebevědomím děvčat, které nevěří ve své technologické schopnosti a při rozhodování o střední škole dají mnohdy přednost všeobecnému nebo humanitnímu zaměření. Je to však neopodstatněné, v mnoha případech dívky logickým a strategickým myšlením chlapce předčí, upozorňuje Vodička.

Ajťačky jsou přitom ve firmách velmi hýčkané. Často totiž mají lepší trpělivost, mají smysl pro detail a většinou disponují i silnějším estetickým cítěním. Některé ženy jsou také velmi schopné ve správě počítačových sítí a v programování, kde vyniká jejich logické myšlení.

Čtěte také: Vzkaz pro manažery: Ajťák není exotické “zviřátko”

V roce 2015 studovalo na úrovni terciárního vzdělávání některý z ICT oborů v ČR téměř 22 tisíc studentů. Ženy tvořily necelou pětinu.