Hlavní navigace

Franšízing není pro kreativní lidi, nápady po vás nikdo nechce

Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Jana Knížková

Start podnikání se silnou značkou v zádech je dobrá věc, ale není vhodná pro všechny. Ti, co chtějí svůj byznys rozvíjet, by se do franšízingu pouštět neměli.

Doba čtení: 2 minuty

Česká asociace franchisingu (ČAF) pořádala Franchising Forum 2015, kde se mohli zájemci setkat s celou řadou manažerů jednotlivých franšízových konceptů, které pod asociaci patří. Jedním z hlavních témat konference byla interní komunikace mezi franšírozem, tedy zástupcem značky, která své know-how nabízí, a franšízantem. 

Psali jsme: Kdy se skutečně vyplatí franšízing? Přinášíme pro a proti

V České republice je z čeho vybírat

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ve franšízingu se meze kladou, kreativu musíte odsunout na druhou kolej. 

V České republice lze využít přes dvě stovky franšíz. A jejich počet každým rokem roste. Na výběr je jak z tuzemských značek, tak i ze zahraničních. Franchising v České republice prokazuje vysokou vyspělost nejen strukturou odvětví a uspořádáním trhu, ale také počtem konceptů, kterých zde momentálně působí přes 240, a toto číslo stále roste, říká Jan Gonda, prezident ČAF.

Psali jsme: Franšíza zjednodušuje začátky podnikání

Gastronomie, kosmetika, krása, fitness a zdraví, služby nebo například domácnost a bydlení. To je jen stručný výběr kategorií, ve kterých je možné začít podnikat s tzv. fanšízou. A každý rok se na českém trhu objevují další. Franšízové podnikání ale není vhodné pro všechny. Což také vyplynulo z jedné z panelových diskusí na Franchising Foru 2015.

Kreativitě se meze kladou 

Franšízing je systém podnikání, který kombinuje sílu know-how zavedené firmy na trhu a snahu a iniciativu drobného podnikatele. Franšízing lze doporučit pro rozvoj malého a středního podnikání, podnikatel však nesmí být příliš kreativní.

Čtěte také: 3 značky, o kterých jste netušili, že nabízí možnost franšízy

V rámci panelové diskuse na téma interní komunikace franšízora a franšízanta zazněla jedna z důležitých myšlenek. Nejenže je důležité dodržovat stanovená pravidla, ale není nutné, ba dokonce není žádoucí, aby se franšízant pouštěl do jakékoli kreativy a měl nutkání byznys měnit. Pravidlo, že franšízing není úplně pro kreativní lidi, je pravda, uvedl Radim Štantejský, manažer projektu BrokePOINT, a dodává: Není to o demokracii v tom, že se bude franšízant k něčemu svobodně vyjadřovat.

Mohlo by vás zaujmout: Vydělávejte peníze s Kofolou. Spouští nový fast food NAGRILU. Podívejte se

Podobně nastavená interní komunikace je také v konceptu lékáren Benu, kde se ale s kreativou lidí setkávají jen sporadicky: Lékárníci jsou spíše sociálně zaměření, je to hlavně o komunikaci s lidmi, nemají ambice něco měnit, uvedla Michaela Giblová, franchisová manažerka lékáren Benu.

Gastronomie je nápadům otevřenější

Trochu jiná situace je v gastronomii. V této oblasti je někdy žádoucí franšízantům naslouchat a podněty nebrat na lehkou váhu. Především, týká-li se to zákazníků jednotlivých krajů a oblastí: Franšízanti v grastronomii jsou velice kreativní, ale my je občas posloucháme. Gastronomie se vyvíjí, je tedy dobré se držet nových trendů, prozradil franchisový manažer Potrefené Husy, Jan Trochta.

S velkými ambicemi věci měnit se setkávají také ve franšízovém konceptu Extéria, který nabízí služby v oblasti bezpečnosti práce a požární ochrany: Naši franšízanti jsou obchodníci a často se u nich objevuje ambice věci měnit. I když to nechceme, nasloucháme jim, uvedl jednatel a majitel firmy Extéria Miloslav Ramach.