Hlavní navigace

Gucci kabelka v řádu tisíců vůbec není od Gucciho. Obchodníka můžete udat

Jana Knížková

Nákup značkového zboží za nemalé peníze je stále riskantní. Originál mnohdy originálem není. Prodejce padělků může spotřebitel udat.

Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Jak ukázaly poslední kontroly, nejvíce padělků se objevuje u oděvů, technických výrobků, audio – video, ale také u obuvi. Kam se s nepříjemnou zkušeností z nákupu obrátit? 

Kontrolou prodeje originálních kousků zboží se zabývá Česká obchodní inspekce. Přesněji řečeno, v této oblasti kontroluje, zda nedochází k porušení některých práv duševního vlastnictví.

Psali jsme: Luxusní obchod v centru Prahy prodával boty za 40 tisíc, jednalo se o padělky

Jen za 1. čtvrtletí tohoto roku vyrazili kontroloři do terénu 433krát a nedodržení tohoto ustanovení zjistili ve 21 %. Dobrá zpráva je, že je to o 10 % méně zjištění, než bylo za stejné období v roce 2018. 

Které značky se padělají nejvíce? 

Nejvíce byly zjištěny padělky u ochranných známek značek Crocs, Tangle Teezer, Tommy Hilfiger, Lego a Gucci. Pokud spotřebitel zjistí, že zakoupil padělek, může prodejce udat, jak potvrzuje ředitel ČOI Mojmír Bezecný:Česká obchodní inspekce provádí tyto kontroly nejen na základě vlastních poznatků, ale také na základě spotřebitelských podání a podání majitelů práv duševního vlastnictví. 

ebf-tip-firmy

Psali jsme: Celníci zabavili na tržnici SAPA tisíce padělaných hraček. Musí je zlikvidovat

Spotřebitel, který zakoupil padělek, se může obrátit nejen na Českou obchodní inspekci, ale také na Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, které na svých webových stránkách nabízí formulář k vyplnění. Do něj je možné hlásit nejen padělané zboží, respektive jeho prodejce, ale další porušování právních předpisů. Jako například:

  • Nelegálně provozované herny
  • Obchody s nekolkovanými cigaretami
  • Prodej závadného alkoholu bez kontrolních pásek
  • Nekvalitní benzín nebo naftu
  • Prodejce padělků na internetu
  • Prodej podomního nebo pouličního prodeje padělků, např. parfémů 

Prohlédněte si, jak mohou vypadat nezdařilé nákupy oděvů na internetu. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).