Hlavní navigace

Havarijní pojištění ulehčí následky dopravních nehod i podnikatelům

Jana Langerová

Pro majitele nových vozů je havarijní pojištění téměř automatické, ale zapomínat by na něj neměli ani podnikatelé, protože vyrovnání škod může být likvidační.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Havarijní pojištění je pojištění motorových vozidel sloužící ke krytí škod na vlastním vozidle, bez ohledu na to, kdo je viníkem. Mnohdy kryje také škody způsobené vandalismem, přírodními živly nebo odcizením. 

Havarijní pojištění patří k pojištění, o kterém se říkává, že se hodí hlavně pro nová a zánovní auta. I když jejich pořízení je investicí a vyplatí se ji chránit, není to pravidlem. Havarijní pojištění patří k typu pojistné ochrany, které se hodí pro ty případy, kdy majitel vozu nechce spoléhat na vlastní finanční zdroje – při opravě vozidla po nehodě, jeho krádeži nebo třeba poškození vandaly či přírodními živly, popisuje na úvod Honza Marek, mluvčí pojišťovny Generali. Smyslem havarijního pojištění je tedy především ochrana podnikatelova majetku.

Jedná se o moudrou volbu také proto, že v dnešním hustém provozu najezdí nejen služební auta během roku více kilometrů. Riziko škody na vozidle se navíc ještě zvyšuje, když vozidlo využívá více lidí s různými řidičskými schopnostmi a zkušenostmi. Když si podnikatelé sjednají havarijní pojištění, při případné škodě zaplatí pouze spoluúčast, která může být už od 1 % v minimální výši 1000 korun. Snadno si představit, že pokud by museli například odcizení vozidla řešit z vlastních zdrojů, může to mít u některých typů podnikání i likvidační důsledky, dodává dále Honza Marek.

Podnikatelům může pojištění hodně pomoci, více jsme o něm psali v článku Na pojištění podnikatelů se nevyplatí šetřit. Jaká je aktuální nabídka?

Zaměřte se na rozsah pojištění

Při výběru pojištění je nejdůležitější jeho rozsah. Ten by měli podnikatelé volit podle typu a hodnoty vozidla a toho, kde se s ním nejčastěji pohybují. Pojišťovny nabízí různé varianty a balíčky, kde v rozsahu mohou existovat nějaká omezení. Řidiči by se měli zaměřit na krytí, které obsahuje havárii, živel, odcizení, poškození, střet se zvířetem a vandalismus. A u nových vozidel i takzvané GAP, které je ochrání v případě totální škody, vyjmenovává Petr MilataČSOB Pojišťovny. U havarijního pojištění by neměla rozhodně hrát hlavní roli cena a také je důležité, aby podnikatel při jeho uzavírání s obchodníkem živě diskutoval a ptal se. Do přemýšlení o tomto pojištění by měla promlouvat i zkušenost pojišťovny a její snadná dostupnost stejně jako rychlost a kvalita služeb – například při likvidaci pojistné události, popisuje Honza Marek.

Dále je důležité zvážit, co je nabízeno takzvaně navíc, tedy v ceně pojistného. Může se jednat například o asistenční služby. Ty bývají často jedním z typů připojištění. Ta představují užitečnou možnost, jak individuálně rozšířit pojistnou ochranu a ošetřit rizika, která mohou konkrétního řidiče finančně ohrozit. Užitečné je především připojištění vyšších verzí asistenčních služeb. Vedle pomoci při nehodě, která je dnes již v podstatě standardem, řidiči jistě ocení i pomoc při poruše či jiných defektech, jako jsou např. záměna nebo nedostatek paliva, vybití akumulátoru nebo proražená pneumatika, doplňuje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny

Mezi další důležitá připojištění patří připojištění střetu se zvěří nebo připojištění skel. Pokud je podnikatel na svém vozu závislý, doporučila bych zvážit i připojištění pro případ, že je jeho vozidlo opravováno ve smluvním servisu déle než dva dny, dodává Ivana Buriánková. Pro tyto případy nabízí Generali připojištění náhradního vozidla, u kterého mu pojišťovna proplatí náklady za jeho pronájem, když má vlastní vozidlo po dopravní nehodě v opravě.

Ti, kteří přemýšlí nad koupí nového vozu, mohou využít také operativního leasingu. Přečtěte si o něm více v článku Obliba operativního leasingu stále roste. Dá se odečíst z daní

Na výši pojistného má vliv mnoho faktorů, které se týkají jak vozidla, tak jeho provozovatele a také výše spoluúčasti, kterou si podnikatel vybere. U vozidla jde například o tovární značku, hodnotu vozidla, výkon motoru a použité zabezpečovací zařízení. U osoby, která uzavírá dané havarijní pojištění, hraje roli bydliště a věk a dále hlavně počet bezeškodných měsíců. Na jejich základě se vypočítává bonus, případně malus. Zodpovědní řidiči tak platí a budou platit za pojištění méně. V Allianz pojišťovně nabízí autopojištění počítané podle ujetých kilometrů a platí, že kdo málo jezdí, málo platí. Ti, kteří neujedou ročně tolik kilometrů, tak nedoplácejí na ty, kteří jich naopak najezdí mnoho a jsou tím pádem rizikovější, doplňuje Kateřina Ikráthová z oddělení interní a externí komunikace z Allianz pojišťovny.

Jaká je nabídka?

U Allianz pojišťovny si klienti mohou vybrat ze 4 balíčků autopojištění, od základního až po ten „nejnadupanější“. Výhoda takového balíčkového pojištění spočívá především v nižší ceně za souhrn rizik. Volitelně si pak klient může dopojistit přímou likvidaci, díky které nemusí řešit škodu s cizí pojišťovnou a my vše vyřídíme za něj, dodává Kateřina Ikráthová. Mezi jejich další výhody patří, že nabízí fixní spoluúčast, díky které se klient vždy podílí na škodě stejnou částkou, a to bez ohledu na to, jak velká škoda nastane. 

U České podnikatelské pojišťovny je možné vybrat si havarijní pojištění podle kombinace rizik, a to buď variantu jedna, kde je havárie, odcizení, živel a vandalismus, nebo druhou kombinaci pokrývající odcizení, živel a vandalismus. K havarijnímu pojištění zde klienti získávají zdarma také asistenční služby s vysokými bezplatnými limity, které jsou k dispozici 24 hodin denně. 

Česká pojišťovna nabízí k havarijnímu pojištění mnoho připojištění a zaručuje rychlou likvidaci škod. Klienti si mohou vybrat spoluúčast a využít některou z jejich slev, jako je například až 20 % za zabezpečení vozidla nebo 5 % při používání vozidla pouze v České republice. Sazby nastavují individuálně podle škodní historie. K benefitům jejich havarijního pojištění patří úrazové pojištění a asistenční služby pro případ nehody v ceně. 

Podnikatelé si mohou sjednat také pojištění přerušení provozu, zde najdete nabídku: Trápí vás, co by se stalo při přerušení provozu? Problémy zmenší pojištění

Havarijní pojištění pro nová vozidla od ČSOB Pojišťovny je all riskové, což je pojištění prakticky na vše, co se může vozidlu stát – mimo poruchy. Obsahuje asistenční služby v případě poruchy, nehody či živelné události po celé Evropě a je možné k němu sjednat například pojištění všech okenních skel vozidla, pojištění přepravovaného nákladu (kromě zásob), úrazové pojištění posádky vozidla, úrazové pojištění řidiče s doživotní rentou a dva druhy lepších asistenčních služeb. Ve variantě Premiant naše pojištění obsahuje pojištění vozidla na jeho pořizovací cenu v případě odcizení nebo totální škody, doplňuje Petr Milata.

Content tip Javornický

Generali nabízí mnoho variant havarijního pojištění, například All risk pro nové i starší vozy, nebo pojištění zaměřené na ochranu vozidla v případě živelních událostí, vandalismu nebo odcizení. K tomu je možné si vybrat z několika programů asistenčních služeb. Jeden z nich je takzvaná bezlimitní asistence, kdy řidič při pomoci v terénu nemusí nic řešit. Tyto služby se vztahují nejen na ČR, ale i na celou Evropu. Podobně jako v České pojišťovně je také u Kooperativy možné využít nějaké slevy, například až 8 %, když u nich máte jinou smlouvu, 5 % když využíváte smluvních servisů, nebo 5 % při roční frekvenci placení. Klienti si mohou vybrat spoluúčast od 5 do 20 procent a kromě havárie zvolit krytí i dalších rizik: odcizení, vandalismu nebo poškození vozu přírodními živly. 

Havarijní pojištění od Uniqua se vztahuje na škody na vozidle nejenom při dopravní nehodě, ale také na výdaje spojené s opravou, kterou zaviní lidé (vandalismus nebo krádež), zvěř (střet s jelenem, rozkousání kabelů hlodavci) a přírodní živly. Ke každému autopojištění dostane klient zdarma asistenční služby. Mezi nabízená doplňková pojištění patří například pojištění skel, zajištění náhradního vozidla nebo nadstandardní rozsah asistenčních služeb.