Hlavní navigace

Hodinové fronty před obchody? Černé scénáře se zatím nenaplnily, říkají řetězce

20. 11. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Nové opatření způsobí hodinové fronty a řadu neodbavených zákazníků, varovali někteří. Tyto scénáře se však zatím nenaplňují, shodují se obchodní řetězce.

Už třetím dnem musí obchody hlídat počet zákazníků v provozovně, kterých nesmí být více než 1 na 15 m2. To znamená, že například v obchodě s prodejní plochou 200 m2 může nově být naráz maximálně 13 zákazníků. Zatímco v některých supermarketech mohou být maximálně desítky lidí (například Tesco Express), v jiných až stovky (třeba Kaufland). Fronty se nicméně zatím nikde neutvořily a netvoří (na rozdíl například od výdejen Alzy).

Ne všude hlídají počty zákazníků skrze vozíky

Obchodní řetězce počty zákazníků především hlídají skrze počet nákupních košíků/vozíků a neumožňují vstup bez něj. Tento způsob zvolil například Albert, Penny Market či COOP. Systém počtu vozíků na osobu ve středu aplikoval i Globus, který ale od včerejška přešel na sofistikovanější způsob.

U všech vchodů jsou po celou otevírací dobu přítomni pracovníci ostrahy s počítadly v mobilních zařízeních, počty zákazníků ze všech těchto zařízení sčítají a zobrazují zpět do mobilních zařízení pracovníkům u vchodů. Před hypermarkety jsou instalované televizní obrazovky, které zobrazují aktuální kapacitu v hypermarketu. V případě, že se kapacita plochy naplní, nově příchozí budou vpouštět dle počtu zákazníků, kteří hypermarket opustí. Vyvíjíme i technologické řešení, díky kterému si zákazníci budou moci snadno ověřit aktuální vytíženost v hypermarketech, doplnila serveru Podnikatel.cz Lutfia Volfová, mluvčí Globusu.

Podobný způsob zvolilo i Tesco. Na některých obchodech má systém, kdy počet zákazníků počítá pomocí systému kamer u vstupu a u pokladní zóny, u vstupu je pak umístěna obrazovka, kde zákazník vidí aktuální počet zákazníků na prodejně. V případě překročení tohoto počtu obrazovka zčervená a není umožněn vstup dalších zákazníků do doby, než počet zase klesne na povolenou míru. Na ostatních obchodech to řeší pomocí tabletů, kdy zaměstnanci Tesca evidují počet zákazníků.

Budou se tvořit hodinové fronty, varovali někteří

Když vláda uvedla, že omezí počet lidí v obchodech na 1 zákazníka na 15 m2, objevila se v médiích varování od zástupců obchodníků, že to povede k dlouhým frontám venku, a to až na hodinu a že se na desítky procent zákazníků nedostane. Fakta mluví jasně. Pokud se opravdu zavede limit jednoho zákazníka na 15 metrů čtverečních plochy, bude to ve špičce znamenat až hodinu dlouhé čekání na vstup do prodejny. Venku a v zimě, tvrdil například Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) s tím, že až na třetinu lidí se nedostane.

Jak ale ukázaly první dny, černé scénáře se nenaplnily a fronty před obchody s potravinami prakticky nikde nevznikaly, a pokud se někde objevily, trvaly jen pár minut. Ostatně i fotka fronty z Otrokovic před Kauflandem, která ve středu obletěla sociální sítě, nevznikla kvůli opatření, ale spíše kvůli samotnému strašení, že se na lidi nedostane. Takováto fronta u nás určitě není standardem, ale bylo to vyfoceno ještě před otevřením. Staří lidé asi měli strach, aby na ně vyšly vozíky, tak přišli s předstihem. Za první čtvrthodinu se vše vyřešilo a teď fungujeme normálně. Lidé se nám tady střídají, uvedla tamní prodavačka serveru Seznam Zprávy.

Že minimálně v Praze nové opatření problém u obchodů s potravinami zatím nezpůsobilo, dokládají i fotky serveru Podnikatel.cz z včerejšího rána a podvečera.

Fronty se zatím netvoří, shodují se řetězce

Server Podnikatel.cz rovněž oslovil obchodní řetězce, jak to první dva dny celkově vypadalo před obchody a v nich samotných a jak se s opatřením popasovaly. Obchodníci se shodují, že fronty vznikaly pouze výjimečně, a pokud se utvořily, byly na pár minut. V průběhu včerejška ani dnešního dne nezaznamenáváme žádné problémy a díky trpělivosti kolegů na prodejnách i toleranci zákazníků jsme vše společně zvládli, uvedl serveru Podnikatel.cz Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Žádné fronty nezaznamenal ani Globus.

Tip-ucto-legislativni_zmeny_21

Mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík přiznává, že ve středu ráno na některých prodejnách zaznamenali krátké fronty, které vznikly kvůli nutnosti informovat zákazníky, kteří neměli dostatek informací o novém nařízení a o povinnosti nakupovat výhradně s nákupním vozíkem. Tyto nárazově vzniklé fronty byly ve většině případů během několika málo minut odbaveny. V průběhu včerejšího i dnešního dne pak již na prodejnách probíhal provoz zcela bez problému, doplnil Kubík. Fronty se vyskytovaly spíše minimálně bez dlouhého čekání, připojil se mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček. Podobně hovoří i Lukáš Němčík, mluvčí Skupiny COOP, která zatím fronty ve větším množství rovněž neeviduje.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Sobota definitivně ukáže

Obchodníci nicméně upozorňují, že nejexponovanější dny, především pak sobota, teprve přijdou. Obchody ovšem rovněž ujišťují, že udělají vše proto, aby zákazníky zvládly rychle odbavit a ti tak nemuseli čekat. Hodlají především otevřít maximální množství pokladen. Je možné, že na některých prodejnách mohou ve špičkách vznikat fronty před prodejnami. Této situaci se snažíme v maximální možné míře předcházet, proto posilujeme provoz zejména na pokladnách tak, abychom byli schopni odbavit zákazníky co nejrychleji a snížili jsme riziko vzniku čekajících, sdělil serveru Podnikatel.cz Tomáš Kubík, mluvčí Penny Marketu.

K vyššímu zájmu o nákupy dochází hlavně v pátek a sobotu dopoledne, protože v neděli máme kvůli nařízením vlády zavřeno. Zatěžkávací zkouškou mohou být pak i blížící se Vánoce. Nicméně i na větší nápor jsme připraveni, ujistila Lutfia Volfová, mluvčí Globusu. V nejvytíženějších časech máme otevřené všechny pokladny a děláme vše proto, aby zákazníci byli obslouženi co nejdříve, potvrdil mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček s tím, že se snaží zákazníky nasměrovat do méně frekventovaných časů.

Například hypermarket Tesco Eden ve Vršovicích má prodejní plochu cca 6800 m2, maximální počet zákazníků, který tu může v jeden okamžik být, je tak 455. V nejvyšší špice, tedy o sobotách, se maximální číslo pohybuje kolem 650. Z našich dat víme, že nižší koncentrace zákazníků bývá na našich obchodech v časech od 6:00 do 9:00, pak od 12:00 do 14:00 a po 18:30. Ideálně tak doporučujeme, aby zákazníci využili k nákupu právě tyto časy, doplnil Koukolíček.

Prodlužte otevírací dobu a povolte nákupy v neděli, žádají obchodníci

Přestože obchody zatím situaci zvládají, i vzhledem k blížícím se Vánocům by uvítaly prodloužení otevírací doby a možnost opět otevřít v neděli, jelikož se dá v předvánočním období počítat s větším náporem zákazníků. Podle obchodníků by se tak počet zákazníků rozmělnil a snadněji by pak šel dodržovat limit počtu zákazníků i rozestupů mezi nimi.

Anketa

Kde plánujete nakoupit nejvíce vánočních dárků?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).