Hlavní navigace

Hurá do školy a do autorských papírnictví. Víme, co chystají a proč papír žije

31. 8. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
V září volá škola a obecněji také nové začátky. Pro spoustu zákazníků je to signál pro návštěvu papírnictví. Co nachystaly domácí autorské papírenské značky?

Na začátku školního roku mají podnikatelky a podnikatelé v papírenském oboru rušno. Na domácím trhu se v posledních letech etablovaly také menší, autorské značky papírnictví. Své zákazníky lákají na originalitu a kvalitu zpracování, často i ruční práci. Jak se jim nyní daří?

Loajálnost zákazníků ji udržela nad vodou

Markéta Jinochová holešovický obchod pro své papírnictví MANKAI Paper otevřela těsně před příchodem první covidové vlny. Zákazníci „z ulice“ tak začali její produkty znovu objevovat až letos na jaře. E-shop, který funguje čtyři roky, byl naopak v době uzavření prodejny vytížený, loajálnost zákazníků byla obrovská a udržela nás nad vodou. Obecně je celá situace nyní nepredikovatelná a my můžeme jen doufat, že se vše brzy dostane do normálu, vysvětluje. Z hlediska sortimentu pro to dělá maximum a připravuje spoustu novinek. Nesmíme se prostě bát, tvrdí.

Obchod se přesunul do onlinu

I Formaci uplynulé dění ovlivnilo. Naše produkty dodáváme do více než deseti designových obchodů a ty byly zavřené. Stejně tak se účastníme různých marketů, které se buď nekonaly, nebo byly velmi omezené, říká Veronika Chasová, která za designovou značkou Formace stojí, a to spolu s Lukášem Václavem Effenbergerem. O to více se však podle ní prodeje projevily v e-shopu, obchod se jim plynule přesunul do onlinu. Za to patří velký dík našim zákazníkům. Této podpory a důvěry si vážíme. Nakonec, i přes všechny komplikace, se nám daří navyšovat obrat a rozšiřovat nabídku produktů, upřesňuje.

Papírnictví ePipí – prodejna (s) radostí se daří dobře, i když se zrovna na podzim 2020 přestěhovalo do větších prostor v centru Prahy, což s sebou neslo vyšší náklady. Mrzelo nás, že jsme kamenný obchod kvůli covidu otevřeli spíš pro nás než pro naše zákazníky, shrnuje uplynulé období Jakub Výtisk, který spolu s Adélou Velechovskou ePipí tvoří.  Zakotvili na Vinohradech, kde si na ně podle Jakuba lidé z okolí rychle zvykli a stali se z nich vracející se zákazníci. To považuje za nejlepší zpětnou vazbu. Co se týče obecnějšího pohledu, tak nám restrikce dost nabouraly to, jak jsme do té doby naše podnikání dělali, donutily nás více se zaměřit na online, což z dlouhodobého hlediska vnímám jako udržitelnější variantu a také variantu, která se dá lépe do budoucna škálovat, dodává.

Cílí i na ty, pro které je září novým začátkem

V MANKAI Paper nechávají vše tisknout v malonákladu a dbají na použité materiály, ceny jsou tedy vyšší než v běžných papírnictvích. Proto cílí spíše na vysokoškoláky nebo na ty, pro které je září novým začátkem, ať už nastupují do práce či se chystají po mateřské znovu do pracovního koloběhu. Jsme sice malá autorská značka, ale všichni, kdo si chtějí hezky vybavit svoje pracovní prostředí, nepřijdou zkrátka. Najdou u nás vše, od sešitů, bloků, pořadačů a šanonů, až po tužky a hezké psací nástroje. Vše sladěné do jednotlivých kolekcí, vysvětluje Markéta s tím, že letos uvedli na trh šanony ve dvou velikostech a u zákazníků s nimi mají úspěch. Pro děti pak celoročně nabízíme ručně malovaná pexesa anebo výukové kartičky do přírody, dodává.

Papírenské produkty z autorské dílny Formace jsou určené především pro zákazníky, kteří se zajímají o design, lokální produkty a ekologii. Vyloženě dětské produkty máme také v nabídce, ale slouží spíše jako doplňky, nikoliv jako pomůcky do školy. Velmi oblíbené jsou malé zápisníky s gumičkou určené pro drobné poznámky. Starší studenti si oblíbili především větší vázané bloky, které vydrží celý školní rok, vypočítává Veronika produkty, které jsou u nich přeci jen s počátkem školního roku spjaté. A z novinek zmiňuje to-do bloky nebo plánovače, které si jejich zákazníci pochvalují. Na další novinky se můžou děti i dospělí těšit v průběhu podzimu, dodává.

Pro ePipí je začátek školního roku dobou, kdy si lidé pořizují větší množství sešitů a zápisníků – velkých, malých, linkovaných, tečkovaných, čistě bílých. Těch máme v nabídce opravdu veliké množství. Snažíme se neustále rozšiřovat naši nabídku motivů tak, aby si u nás něco našlo co nejširší množství lidí, tvrdí Jakub z ePipí s tím, že obecně u nich však v prodejích přelom srpna a září o mnoho silnější není.

Podpora české produkce

Protože je tuzemský trh malý, sleduje Markéta z MANKAI Paper i to, co se děje u konkurence. Mám štěstí, že jsem svoje papírnictví zakládala v roce 2013, kdy jsem byla s takhle barevným konceptem první na trhu (náš sortiment staví na ručně malovaných vzorech), což bylo velmi příjemné a za tu dobu se vytvořila pevná zákaznická základna, vysvětluje, na čem její podnikání stojí. Potvrdil to podle ní právě loňský rok, který byl pro ni v podnikání rokem nejtěžším.

Podnikove It nový

Její zákazníci se přitom najdou ve všech věkových kategoriích. Jsou to především lidé, kteří si rádi udělají kolem sebe hezky, nebojí se rozmazlovat sebe a své blízké a záleží jim na podpoře české produkce, popisuje. A dodává, že se teď hlavně snaží neusnout na vavřínech. Pracuje na zlepšování a rozšiřování sortimentu, hledá nové cesty a dál vybírá ty nejhezčí materiály. Záleží mi na detailu, podotýká.

Přibývají autorská papírnictví i zákaznická poptávka

Autorských papírnictví podle Veroniky z Formace sice přibývá, každé je však jiné, odlišné sortimentem, vizuální stránkou i kvalitou použitých materiálů. A upozorňuje, že nepřibývají jen autorská papírnictví, ale také zákazníci, kteří mají o takové zboží zájem. Roste poptávka po originálním českém výrobku z kvalitních zdrojů. Velkým tématem je i ekologie, udržitelnost a recyklace. Lidem není lhostejné, kde a jak jsou produkty vyráběny. Chtějí znát jejich skutečný příběh. Mezi naše zákazníky patří právě tito lidé, upozorňuje.

Na trhu s autorským originálním papírenským zbožím vnímá i Jakub z ePipí nárůst poptávky, takže mu dává smysl, že se také rozšiřuje množství výrobců, kteří se snaží trh nasytit i větší nabídkou. Máme vždy radost, když vidíme, jak někdo z tuzemska vytváří krásný design jakéhokoliv druhu, nebereme to nijak negativně – myslím, že každý má právo jít se svým uměním na trh a tam ho „otestovat“. Třeba holky ze značky Printintin patří mezi naše nejbližší osobní kamarádky a jsou nám inspirací, říká s tím, že jsou i značky, ke kterým sice nemají tak vřelý vztah, ale respektují všechny, kdo vytváří něco originálního.

Ke konkurenci přistupují tak, že se snaží disponovat specifickým sortimentem, díky němuž jsou snadno rozpoznatelní, a vyrábí to, co jim samotným dělá radost nebo jim v nabídce ostatních chybí. Naši zákazníci jsou rozliční, ale trochu zobecnit se to dá na ty, kteří mají rádi barevné, veselé, zvířecí a jiné přírodní motivy a hledají nějakou drobnost, která by jim v běžné denní rutině dělala radost, dodává Jakub.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).