Hlavní navigace

Jak a kde hlásí zaměstnavatel pozitivně testované zaměstnance?

18. 1. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Od 17. ledna 2022 se testují všichni zaměstnanci. Pozitivně testované musí zaměstnavatel hlásit speciálním formulářem na hygienu. Jinak náhrada mzdy nebude.

V předchozím článku server Podnikatel.cz popisoval nová opatření od 17. ledna 2022 pro zaměstnavatele a osoby samostatně výdělečně činné. Nyní se zaměříme pouze na zaměstnavatele, tedy konkrétně na postup při pozitivním testu zaměstnanců. Povinností zaměstnavatele je totiž takové zaměstnance nahlásit.

Co se dozvíte v článku
  1. Nová opatření od 17. ledna 2022
  2. Pozitivní test a postup zaměstnavatele
  3. Hlášení pozitivně testovaných zaměstnanců
  4. Údaje o zaměstnavateli a zaměstnanci
  5. Zápis výsledku samotestu

Nová opatření od 17. ledna 2022

Od tohoto týdne je zintenzivněno plošné testování zaměstnanců. Testují se povinně dvakrát týdně antigenními samotesty. Navíc již neplatí výjimka pro očkované ani zaměstnance, kteří covid prodělali. Karanténa je aktuálně zkrácena na pět dnů ode dne odběru prvního pozitivního testu.

Testování zaměstnance proběhne vždy nejdříve třetí den po předchozím testování. Není-li zaměstnanec v den termínu testování přítomen na pracovišti zaměstnavatele, jeho preventivní testování se provede v den jeho příchodu na pracoviště.

Testování se netýká:

  • osob s negativním RT-PCR testem mladším 72 hodin či rychlým antigenním testem mladším 24 hodin, který provedl zdravotnický pracovník.
  • osoby, která podstupuje preventivní testování podle tohoto mimořádného opatření u jiného zaměstnavatele, jehož je zaměstnancem, nebo u jiné právnické osoby, jejímž je orgánem nebo členem orgánu (nutno doložit písemným potvrzením zaměstnavatele).
  • zaměstnanců, kteří se během výkonu práce nesetkávají se třetími osobami, za které se nepovažují osoby žijící s tímto zaměstnancem ve stejné domácnosti.

Pozitivní test a postup zaměstnavatele

V případě pozitivního výsledku zaměstnanců po samotestu či testování zaměstnavatelem je nařízeno opuštění pracoviště z důvodu podezření na pozitivitu na přítomnost viru SARS-CoV-2. Je také třeba poskytnout součinnost místně příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví. Nařízená karanténa trvá v tomto případě pět dnů ode dne provedení testu. Osobě s pozitivním výsledkem testu se nařizuje podstoupit rychlý antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který si sám provede nebo mu bude proveden na pracovišti nebo v místě výkonu činnosti v první den, kdy po ukončení karantény bude přítomna na pracovišti.

Podrobný postup testování zaměstnanců a výjimky z karantény popisujeme v samostatném článku: OSVČ a zaměstnanci se nově testují dvakrát týdně. Jak je to s karanténami? 

Pozitivně testovaný zaměstnanec musí být oddělen od ostatních osob. Neznamená to automatické čerpání nemocenské dávky. Jestliže to druh práce umožňuje, může v průběhu karantény pracovat např. z domova. Ne vždy je to ale možné. V těchto situacích se již bude jednat o překážku v práci s náhradou mzdy v době karantény a zaměstnanec má nárok rovněž na mimořádný příspěvek v době karantény a izolace.

Hlášení pozitivně testovaných zaměstnanců

Od 17. ledna 2022 musí zaměstnavatelé v případě pozitivně testovaných zaměstnanců (rychlý antigenní test RAT) rovněž učinit zápis do Informačního systému infekčních nemocí ISIN. Zápis se provádí prostřednictvím Portálu samotestování na této webové adrese.

Po přihlášení (stisknutím tlačítka „Přihlásit se“) bude zaměstnavatel přesměrován na vstupní bránu datových schránek, kde se pomocí svých přihlašovacích údajů přihlásí.

Po přihlášení a nezbytném souhlasu s předáním informací bude vrácen zpět na portál Samotestování. Zde pokračuje vyplněním formuláře, který slouží pro zápis výsledku pozitivního testu.

Údaje o zaměstnavateli a zaměstnanci

Zaměstnavatel vyplní nejprve první část, a to identifikační údaje zaměstnavatele. Na základě přihlášení jsou již předvyplněny IČO a název společnosti. Dále se automaticky z registru osob ROS vyplní adresa zaměstnavatele (není-li v pořádku, je třeba ji opravit nebo vybrat jinou z číselníku adresních míst RUIAN). Posledním údajem zaměstnavatele, který je nutné vyplnit ručně, je kontaktní e-mailová adresa. Při příštím vyplňování formuláře se již objeví automaticky (v systému bude uložena). Adresa slouží pro zaslání e-mailu pro zaměstnavatele s potvrzením o vystavení eNeschopenky nebo oznámení o chybě při vystavení eNeschopenky.

Následuje část pro zápis údajů o zaměstnanci, tj. o pozitivně testované osobě. Občané České republiky jsou ztotožňováni vůči registru obyvatel ROB, osobní údaje tak musí být zadány přesně (ideálně z občanského průkazu). Místo pobytu je opět vybíráno z číselníku adresních míst RUIAN.

Zápis výsledku samotestu

Do systému zaměstnavatel zadává pouze pozitivní výsledky samotestů. Ty je možné vkládat poprvé od pondělí 17. ledna 2022 a lze je zadat až pět dnů zpětně od provedení testu. Datum provedení testu se vyplní automaticky – je shodný s dnem vyplnění formuláře, ale je možné jej změnit (pět dnů zpětně, nejdříve však 17. ledna 2022). Zde je důležité vyplnit informaci, zda zaměstnanec požaduje eNeschopenku. Znamená to, že zaměstnavatel hlásí všechny pozitivní zaměstnance, ale někteří mohou v době karantény pracovat např. z domova a tudíž eNeschopenku nepotřebují. 

Brand24

Po vyplnění je třeba údaje uložit. Objeví se hlášenka: „Samotest byl úspěšně uložen“. Pomocí tlačítka „Vytvořit nový záznam“ na konci přehledu lze zadat další záznam, tj. nahlásit dalšího pozitivního zaměstnance.

Nové články do mailu

Odesíláme každý den nebo každý týden. Odebírejte i zcela nový newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).