Hlavní navigace

Jak bude vypadat SEO v roce 2019? Odborníci radí, čemu věnovat pozornost

Jana Langerová

SEO čekají letos nové výzvy, ale je také potřeba čím dál více pracovat na již známých postupech. Podívejte se, co může změnit optimalizaci ve vyhledávání.

Doba čtení: 6 minut

Optimalizace pro vyhledávače (SEO) představuje techniku, která má za cíl získat ve výsledcích vyhledávání tu nejlepší pozici a tím pádem více návštěvníků. K tomu je potřeba rozumět technickým záležitostem a mít dobrý web, ale také tvořit relevantní obsah. 

Na obsahu záleží

„Obsah je král“ je známým zvoláním, a to, že na kvalitním obsahu záleží, platí stále. Jak říká Radek Hojgr, odborník na SEO a linkbuilding, poslední dobou se čím dál víc prokazuje, že Google má rád vyčerpávající a kvalitně napsané články, se spoustou přidaných tematických obrázků a odkazů, ideálně od důvěryhodného autora. Vyhledávače totiž dlouhodobě dokážou mnohem více rozumět obsahu článků a nejsou pro ně jen shlukem klíčových slov, ale dokážou více pracovat s jeho tematikou a podstatou. Jako každý rok bude obsah hrát prim. Nesmíme zapomenout i na další multimédia, která se stávají více populárními, i zde je práce s obsahem důležitá, doplňuje Milan Zeman, Senior SEO Specialist z agentury Sherpas.

V srpnu 2018 došlo k zajímavé aktualizaci Googlu nazývané medical update. Ta byla zaměřena na weby typu YMYL (Your Money, Your Life) – Google tak označuje stránky, které mohou mít dopad na budoucí šťastný život uživatele. Konkrétně se jednalo například o některé odborné weby především z oblasti zdraví, financí a práva. Bude velmi důležité po updatu algoritmu Googlu více zapracovat na zvýšení odbornosti, autoritativnosti a důvěryhodnosti, tzv. E-A-T, které jsou známé v pokynech Googlu jako 3 důležité prvky pro hodnocení kvality webů, vysvětluje Viktor Holas, SEO specialista z digitální agentury Next Vision. Proto tedy nestačí jen tvořit kvalitní obsah, ale také budovat autoritu a důvěryhodnost autora i samotného webu. Tomáš Čupr ze SEO Consult v této souvislosti ještě upozorňuje, že to znamená nejen kvalitní a originální obsah, ale také zabezpečení a ochranu osobních údajů. Pokud jste tedy ještě nepřevedli svůj web na HTTPS, je nejvyšší čas to udělat, dodává.

Mobile-first-index stále hraje roli

Lidé na desktopu vyhledávají méně a méně, což si uvědomil také Google a v březnu 2018 začal využívat tzv. mobile-first index. Ten spočívá v tom, že nejdříve prochází mobilní verzi a až poté desktopovou. Mobilní verze je tedy delší dobu nutností, a pokud ji web nemá, výrazně si v očích vyhledávače pohoršuje reputaci a přichází tím o výraznou část návštěvnosti. S tím souvisí také tlak na rychlost načítání webu a na AMP (technologie Accelerated Mobile Pages, o které si více můžete přečíst v seriálu na Lupa.cz). Každý provozovatel webu by si měl provést optimalizaci mobilní verze webu a zaměřit se na rychlost načítání a zvážit nasazení AMP, pokud to bude pro daný projekt vhodné, radí Michal Kuchař ze Seolight

Milan Zeman doporučuje, že je v první řadě potřeba vědět, jak vypadá web a jeho části na mobilním zařízení  a vycházet z toho při provádění změn i při tvorbě obsahu. Dále je podle něj potřeba mít na paměti, že uživatelé na mobilním zařízení jsou mnohem citlivější na rychlost a také méně tolerantní na prodlevy v interakci a další nedostatky. Své snahy byste měli soustředit na zlepšení uživatelského zážitku, kdy responzivní design by měl být samozřejmostí. Snažte se, aby byly vaše stránky použitelné i na mobilních telefonech s nižším rozlišením. Nejde jen o zvětšení písma, ale i o úpravu vzhledu a rozložení ovládacích prvků tak, aby měl návštěvník vše důležité po ruce bez zbytečného scrollování, uzavírá Tomáš Čupr.

O user-friendly webu jsme psali v článku Mějte uživatelsky přívětivý web aneb Myslete hlavně na uživatele

Nepodceňujte strukturovaná data

Strukturovaná data jsou data, která popisují jednotlivé části webové stránky tak, aby vyhledávačům usnadnila jejich pochopení. Díky strukturovaným datům může Google zobrazit stránku v takzvaných rozšířených výsledcích vyhledávání (rich snippets). Znamená to, že se ve výsledcích vyhledávání zobrazí i další doplňující údaje o vašem webu, například odkazy na podstránky, hodnocení uživatelů, otevírací doba, poloha na mapě a podobně. Díky tomu si vaše stránka získá mnohem větší pozornost ve výsledcích vyhledávání, což znamená více zákazníků, vysvětluje Tomáš Čupr.

Možností označení strukturovanými daty je mnoho a jejich seznam můžete najít na Schema.org. Viktor Holas upozorňuje, že právě z důvodu trendovosti mobilních zařízení ve vyhledávání na úkor desktopu bude maximálně důležité optimalizovat webové stránky i v rámci strukturovaných dat (answer boxes, knowledge graph, carousels…), což bude velmi důležité také pro lokální SEO. Stále se setkáváme s tím, že klienti „neradi testují“ v rámci SEO, a toto je jedna z těch situací. Ještě jsem se ale nesetkal, že by při implementaci strukturovaných dat došlo ke snížení návštěvnosti vstupní stránky, ba naopak, doplňuje.

Lokálnímu SEO jsme se věnovali v článku Kdy se vám vyplatí lokální SEO a na co dát pozor?

V současnosti nejsou strukturovaná data přímým hodnotícím faktorem pro Google, přesto je neopomíjejte. Ačkoliv se jedná o starší věc, tak Google s ní čím dál více pracuje. Až vyhledávač dané informace začlení do výsledků fulltextu, mohou být obohaceny o počty recenzí či hvězdičkové hodnocení, cenu a mnoho dalších atributů. Rozhodnutí, zdali začne vyhledávač výsledky o data obohacovat, je na něm. Je možné, že se u vašeho projektu nikdy tak nestane, ale strukturovaná data berme dnes jako standard, který by měl téměř každý web mít, shrnuje Michal Kuchař.

Hlasové vyhledávání a další trendy

Odborníci se shodli, že bychom se pomalu měli připravovat na hlasové vyhledávání (voice search) a jeho optimalizaci, které by se mělo brzy objevit i v češtině. Stále více lidí používá při vyhledávání namísto počítače chytrý telefon, kde je hlasové vyhledávání mnohem přirozenější a rychlejší a očekává se, že do roka dosáhne podíl hlasového vyhledávání 50 %. K tomu se pojí především potřeba zavedení strukturovaných dat, tvorba encyklopedických textů a snaha o nulté pozice na Google (tzv. Featured snippety), dodává Radek Hojgr. Ty budou podle Michala Kuchaře zdrojem pro část hledání a je téměř jisté, že je Google bude nadále rozšiřovat. Dnes nalezneme několik typů od čistých úryvků textu až po různé tabulky. Celosvětově dojde k dalšímu navyšování výsledků pro různé dotazy. I v naší cz lokalizaci se s Featured Snippets budeme patrně více setkávat, doplňuje. 

Podle Milana Zemana je trendem, že SERP, neboli stránku s výsledky vyhledávání, čím dál více zaplňují i jiné druhy výsledků než je klasický snippet (modrý titulek, zelená URL, šedý popisek). Nad klasickým snippetem zde již dnes máme například nultou pozici s přímou odpovědí na náš vyhledávací dotaz, mapy, carousely s videi a zprávami, obrázky a další, popisuje. S tím souvisí i další novinky, které Google plánuje, jako jsou Activity cards, Collections, AMP stories nebo Google Lens. Tyto vymoženosti uživatelům usnadní hledání a také z něj udělají zážitek a zábavný proces.

Připomeňte si náš článek o zpětném budování odkazů: Linkbuilding je dlouhodobý proces, ale přináší výsledky

Podnikatel_tip_nejvetsi server

Viktor Holas vidí trend v takzvaném strojovém učení (machine learning), protože je již známo, že Google používá algoritmus strojového učení umělé inteligence, tzv. RankBrain. V podstatě Google umí lépe vyhodnocovat specifické výrazy a má tak blíž k tzv. long tailovým frázím, na které je schopný poskytnout relevantní odpověď, popisuje. Dále dodává, že jsme stále neviděli „skutečný potenciál“ tohoto strojového učení a rok 2019 bude v tomto zlomový. Společnosti se podle něj budou muset více adaptovat, dělat hlubší analýzy a testovat nové strategie. Nebojte se experimentovat a zkoušet nové věci – nikdy nevíte, co zrovna vám a vašemu projektu bude fungovat nejlépe, radí.

Ačkoliv novinek může být mnoho, námi oslovení odborníci se shodují, že základní doporučení zůstávají stále stejná. Patří mezi ně podle Michala Kuchaře: budovat kvalitní obsah, optimalizovat obrázky a multimédia, optimalizovat mobilní verzi webu, zajistit bezproblémovou indexaci webu a zrychlit načítaní webu. Tomáš Čupr zase říká, že základem úspěchu zůstává i letos kvalitní a originální obsah, přehledná struktura webu a hodnotné zpětné odkazy. Zaměřit byste se měli také na získávání kvalitních zpětných odkazů, které ani v roce 2019 neztratily nic ze své důležitosti, uzavírá.