Hlavní navigace

Jak dát nejčastější marketingové fígle na získání e-mailů do souladu s GDPR

Petra Dolejšová

Osobním údajem v marketingu zdaleka nejsou jen e-mailové kontakty na vaše (potenciální) klienty. V souvislosti s GDPR jsou ale přesto tím nejdůležitějším. Proč?

Doba čtení: 3 minuty

Pro marketéry je e-mailový kontakt velmi cennou komoditou a pro úřad tou nejhmatatelnější věcí v oblasti marketingu, kterou může zkontrolovat. Směs, která může při nesprávné manipulaci snadno vybuchnout.

Čtěte také: GDPR v praxi marketéra aneb Osobní údaje nejsou jen e-mailing 

Jak sbírat e-mailové kontakty, které pak můžete dál marketingově využít např. k zasílání newsletterů?

V první řadě musíte mít jasno v tom, komu můžete newsletter posílat bez jeho výslovného souhlasu a u koho si musíte souhlas obstarat. Do první kategorie spadají především vaši stávající zákazníci. Ale pozor – newslettery musí souviset se zbožím nebo službou, kterou si u vás objednali. Co si pod tím představit? Když si u vás někdo koupí boty, můžete mu poslat slevový kupon na kalhoty a přehled nových triček na skladě, ale už byste mu neměli posílat akční nabídku parfémů. To, že musí mít každý možnost odběr newsletterů jednoduše odhlásit, asi není nutné extra připomínat (ale jistota je jistota).

A u koho musíte mít se zasíláním newsletterů souhlas? Když to zjednoduším, tak zkrátka u všech ostatních. Sbíráte-li kontakty online, nezapomeňte, že je potřeba použít double opt-in. A především myslete na to, že znění souhlasu musí obsahovat:

  • které údaje shromažďuji,
  • kdo jsem a kdo další je zpracovává,
  • za jakým účelem,
  • na jakou dobu (pozor – na neurčito to opravdu nejde),
  • jaká práva má člověk, jehož osobní údaje zpracovávám.

Souhlas musí být dobrovolný

Asi si říkáte, proč zmiňuju něco tak nad slunce jasného. V marketingové praxi to totiž zas tak jasné není. Denně na internetu narážím na nejrůznější více či méně chytré triky, jak z lidí vylákat e-mail, abyste jim pak mohli zaslat jedinečnou nabídku svých služeb.

Potíž je v tom, že ve většině případů se na tyhle techniky nedá nahlížet jako na „dobrovolné“ udělení souhlasu. Podle GDPR totiž nesmíte podmínit poskytnutí služby souhlasem se zasíláním newsletterů. Stejně tak nesmíte nikoho „trestat“ za to, že vám souhlas odmítl poskytnout. Dobrá zpráva je, že za to můžete poskytnout nějakou výhodu. Co to znamená v praxi?

E-book za e-mail

Lidem, kteří si nechají poslat váš e-book, nesmíte začít automaticky zasílat newslettery nebo jejich e-mailový kontakt jinak využít. Jsou z toho ale hned dvě cesty ven. Buď jim můžete v e-mailu s e-bookem možnost zasílání newsletteru nabídnout (tady už pak stačí jednoduchý opt-in), nebo e-book zpoplatněte a zdarma jej pošlete jenom těm, kteří vám souhlas se zasíláním newsletterů udělí.

Odemknutí obsahu

Znáte to – začnete si číst zajímavý článek nebo si pustíte video a po pár minutách stop a bez zadání e-mailu to dál nepůjde. I téhle zákeřnosti zatne GDPR tipec. Řešení? Klidně můžete diváky/čtenáře v půlce videa/článku lákat na odběr newsletteru, ale dejte jim i možnost ho dokoukat/dočíst i bez zadání e-mailu. Zase je tu i varianta „zaplať, nebo mi dej e-mail“.

Sleva na první nákup

Dobrá zpráva: oblíbený tahák e-shopů „dejte nám e-mail a pošleme vám slevu na první nákup“ můžete vesele používat i dál.

Výsledek e-mailem

Test, kvíz, cenová kalkulace, analýza zdarma – a výsledek vám zašleme e-mailem, na který pak budeme posílat i newslettery. Takto ne. Souhlas se zpracováním osobních údajů kvůli zaslání výsledků/kalkulace/analýzy a souhlas se zasíláním newsletteru musí každý zaškrtnout zvlášť. U newsletterů se samozřejmě musí jednat o double opt-in a zaškrtnutí políčka nesmí být povinné (nebo nedej bože už předvyplněné).

WT100 tip v článku Ilinčev

Soutěž

No a tolik oblíbené soutěže. I tady platí, že musíte mít dva na sobě nezávislé souhlasy. Jeden kvůli informování o případné výhře nebo jiným údajům, které nezbytně potřebujete přímo pro účast v soutěži, druhý (nepovinný!) kvůli zasílání newsletterů.

Suma sumárum – GDPR nemusí být pro marketéry takový strašák, jak často z médií vyznívá. Mám několik klientů, kteří naopak šikovně obrátili nepříjemnou povinnost v příležitost. Získání souhlasů v souladu s GDPR pojali velmi nápaditě a získali u svých (potenciálních) zákazníků nemálo plusových bodů. Zkuste to taky. I legislativní nuda se dá opepřit trochou kreativity. Koneckonců – jste marketéři.