Marketplaces (online tržiště) jsou rozšířená především v zahraničí, ale několik je jich také u nás. Jak jsme psali, silnější postavení v České republice mají nezávislé e-shopy. Je však potřeba na ně brát zřetel.
Co se dozvíte v článku
Snadná cesta do zahraničí
Jak na úvod popisuje Michal Benatzky, marketingový manažer Upgates, marketplaces představují pro mnohé podnikatele zajímavou příležitost pro expanzi svého podnikání do zahraničí. Jde totiž o silný prodejní kanál, který se v některých evropských zemích na celkových online prodejích podílí klidně i polovinou. Výhodou jsou podle něj především nízké bariéry vstupu a minimální potřebné náklady, kdy prakticky stačí si jen nechat zalistovat produkty.
A právě proto jde o zajímavý způsob, jak si expanzi vyzkoušet, osahat bez velkých investic do marketingu a lokalizace. S tím, že zároveň využívá důvěryhodnosti celé marketplace platformy,
dodává s tím, že tímto způsobem si majitel e-shopu může vytipovat trhy a produkty s největším expanzním potenciálem. Marketplaces tedy dnes nemusí představovat jen hrozbu, ale i příležitost. Pomáhají podnikatelům oslovit nové zákazníky především za hranicemi, a to s minimálními náklady na vstup,
shrnuje.
Také podle Marcina Gruszky, mluvčího skupiny Allegro, jsou online tržiště pro spoustu firem jednoduchou cestou, jak se dostat k většímu počtu zákazníků, a to nejen v Česku, ale i v zahraničí. Vstup na online tržiště je snadný a rychlý a zvládnou ho i firmy bez zkušeností s online prodejem. Výhodou oproti vlastnímu e-shopu je, že prodejce nemusí na vlastní náklady řešit výběr platební brány, nasmlouvání dopravců a marketing,
vyjmenovává.
Hodí se na marketplace každý produkt?
Podle Michala Benatzkyho nejsou pro marketplaces vhodné produkty, které vyžadují vysokou míru individualizace, jsou exkluzivní nebo přímo zakázkové. Také připomíná, že prodej skrze marketplaces nemusí být v souladu se strategií značky. To bude podle něj platit především u těch, které si budou zakládat na prémiovosti nebo udržitelnosti. Dále na marketplaces není vhodné prodávat zboží, které je náročné na logistiku nebo zpětné vracení. Třeba příliš křehké zboží nebo zboží, které podléhá zkáze,
doplňuje a doporučuje, že marketplaces by se měli vyhnout i prodejci, kteří prodávají zboží s extrémně nízkou marží. Její celou výši by totiž pohltila provize tržiště. Obecně platí: čím standardizovanější a snadněji popsatelný produkt, tím lépe pro prodej přes marketplace,
zdůrazňuje.
Jaké jsou oblíbené kategorie?
Renata Maierl, tisková mluvčí Kaufland Česká republika, uvedla, že jejich tržiště je často první volbou zejména pro zahrádkářské potřeby, potřeby pro kutily, nábytek a kuchyňské potřeby. Mezi nejprodávanější produkty patřily v posledních měsících paddleboardy, psací stoly, běžecké pásy, kancelářské židle a patrové postele. V budoucnu plánujeme další rozšiřování sortimentu, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout více položek. Zároveň bychom rádi oslovili ještě více online prodejců v České republice, aby u nás prodávali své produkty,
doplnila Renata Maierl a upřesnila, že dnes na jejich tržišti pochází z tuzemska přibližně třetina prodejců.
Na Allegro mezi oblíbené kategorie patří elektronika, domácí potřeby, knihy, dětské zboží nebo hobby sortiment. Klíčem k úspěchu je podle Marcina Gruszky kombinace dobře popsané nabídky, konkurenceschopné ceny a rychlého doručení, tedy vlastností, které zákazníci v e-commerce dnes považují za standard. Oblíbené kategorie do značné míry odráží celý online trh. Proto vedou segmenty jako je móda, elektronika, kosmetika, potřeby do domácnosti a dekorace, případně zdravý životní styl,
přidává Michal Benatzky.
Vstup na marketplace je jednoduchý
Na vstup na Allegro stačí i pár produktů, které lze snadno nahrát ručně přes formulář, který automaticky doplní řadu produktových parametrů nebo prostřednictvím nástrojů jako Baselinker, Mergado, Omnicado nebo přes API. Pro menší firmy je klíčové, že začít lze téměř bez investic – na Allegro mají noví prodejci prvních 180 dní s 0% provizí z prodeje. Je to způsob, jak si nový prodejní kanál bezpečně otestovat,
zmiňuje Marcin Gruszka.
Podle něj tržiště poskytují robustní technologickou infrastrukturu (včetně optimalizace pro mobilní zařízení, zabezpečení dat a neustálých aktualizací), čímž prodejce osvobozují od technických starostí. Mnoho z nich navíc nabízí cenné analytické nástroje a data, které pomáhají optimalizovat nabídky a marketingové strategie,
doplňuje.
Kaufland.cz má řešení Kaufland Global Marketplace, díky kterému mohou internetoví prodejci v rámci jediné registrace prodávat vnitrostátně i mezinárodně na všech tržištích Kaufland v České republice, Německu, na Slovensku, v Polsku a Rakousku. Z jednoho portálu tak mohou bezproblémově spravovat své nabídky, objednávky a údaje o produktech. Tržiště Kaufland nabízejí maloobchodníkům ideální infrastrukturu pro rychlý růst díky bezplatným globálním službám, jako je automatický překlad údajů o produktech, zpracování plateb v příslušné místní měně nebo poskytování zákaznické podpory první úrovně v místním jazyce,
vyjmenovává Renata Maierl.
Michal Benatzky podotýká, že některá pravidla online tržišť mohou být poměrně přísná, a to proto, aby zamezila přístupu podvodníků na svou platformu. Zároveň podle něj mohou mít marketplaces v podmínkách i požadavky jako je maximální interval pro odpověď zákazníkovi nebo vyřízení jeho objednávky či požadavku. Potřeba jsou i kompletní popisky a parametry produktu včetně fotografií.
Legislativně pak budou marketplaces vyžadovat standardní identifikační údaje o podnikateli nebo firmě pravděpodobně i včetně potvrzení o bankovním účtu – ten může marketplace v některých případech vyžadovat i lokální,
popisuje s tím, že dodat budou potřeba i informace o prodejci, které budou obsahovat podmínky pro dopravu, doručení a vracení zboží. Dále je potřeba myslet na to při prodeji do zahraničí ve výši přesahující 10 tisíc EUR je také povinná registrace k OSS – přeshraniční režim pro platbu DPH,
upřesňuje.
Na co si dát pozor?
Podle Marcina Gruzskyho by před zahájením prodeje prodejci měli provést důkladný průzkum trhu a konkurence, aby porozuměli poptávce, cenám a strategiím konkurence. Klíčové je také vybrat si správné online tržiště, které se specializuje na jejich produktovou oblast a má aktivní zákaznickou základnu v cílové zemi. Prodejci by si měli ujasnit, jaký sortiment chtějí nabídnout a jaké mají kapacity pro expedici zboží,
vysvětluje.
Také podle Michala Benatzkyho je určitě dobré se podívat na to, jaká je na daném trhu konkurenční situace a která tržiště jsou nejpoužívanější. Pozornost by e-shopeři podle něj měli věnovat i provizní politice těchto platforem a porovnat je s vlastní marží a náklady. A to především na dopravu zboží do zahraničí. Určitě je dobré zaměřit se i na překlady. Ty se samozřejmě dnes dají vyřešit umělou inteligenci, a to velmi kvalitně. Minimálně u nejprodávanějšího sortimentu ale platí, že by měl projít kontrolou překladatele. Nedokonalý překlad totiž může zákazníky odrazovat,
dodává závěrem.