Hlavní navigace

Jak jsou na tom nyní autoškoly? Zájem je tak velký, že klienti musí být trpěliví

Autoškoly mohly své provozy za dodržení podmínek otevřít 27. dubna. Jak se popraly s nařízenými opatřeními a přerušením provozu?
Jana Langerová 25. 5. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autoškoly měly z otevření obavy a trápila je nejistota. Otevřely však hned, jak mohly, a opatření pojaly jako fakt. 

Nejtěžší byla nejistota

Situaci, která nastala, neočekával v takovém hlubokém zásahu v podnikání nikdo. Podnikatelé disponují určitými rezervami, ale nyní museli takřka ze dne na den zastavit své činnosti a tím pádem i výdělky. Například autoškola Red horse v Uherském Hradišti je jedna z největších autoškol a zároveň školicích středisek v kraji, jsou s.r.o., plátci DPH a mají zaměstnance, takže jsou jejich provozní náklady vysoké. Ocitli se tak ve velmi složité situaci, kdy jim nikdo neodpustil platby leasingů, nájmů, mezd, odvodů a podobně. Vláda sice vyhlásila program ANTIVIRUS, kde nám jako s.r.o. dle prvotních informací přislíbila uhradit náklady na mzdy ve výši 80 % na každého zaměstnance, realita je však jiná, ve skutečnosti jde pouze o 45 %, které vám stát vrátí po uhrazení všech odvodů a mezd, ale zbytek nákladů nesete sami, popisuje jednatel Roman Špendlík.

O programu Antivirus jsme psali zde: Program Antivirus pokračuje. Byl prodloužen (prozatím) do konce května

Podle Miroslava Šífa, zástupce jednatele společnosti Driver´s consulting, byla nejtěžší nejistota – co bude dál? Jak budeme fungovat? Jak to dlouho bude trvat? Podobně situaci hodnotí také Pavel BalcárekAutoškola Balcárek. Očekával jsem velký chaos, který naštěstí nenastal, doplňuje. S nimi souhlasí také Ondřej HoráznýAutoškola Horázný, který říká: Je to závažný zásah do ekonomiky a provozu firmy. Vypořádávání se s tím není ukončeno. Netušíme, jaký bude další vývoj. 

Roman Špendlík uvádí jako jediné pozitivum celé situace, že jejich klienti z řad studentů nechodí do škol, takže mohou absolvovat hodiny teorie i praxe i v dopoledních hodinách, což před pandemií nebylo možné právě z důvodu školní docházky. Ostatní provozovatelé kvitují, že se mohli na chvíli zastavit a odpočinout si.

Na zkoušky i výuku  je potřeba si počkat

V Autoškole Horázný otevřeli hned 27. dubna a největší zájem evidovali od motorkářů. Pavel Balcárek se o tom, že mohou otevřít, dozvěděl jen několik dní předem. Návrat podle něj proběhl v pohodě. Jen je potřeba, aby žáci byli trpěliví, neboť někteří se přihlásili do kurzu už v roce 2019 a zkoušky je čekají až nyní v květnu a červnu. Ti, co se nyní hlásí, budou muset čekat na otevření kurzu až do srpna, popisuje. V Uherském Hradišti zase museli po otevření řešit přidávání jízd. Spousta jejich žáků byla totiž před uzavřením provozovny před zkouškami. Na odboru dopravy navíc nebyl dostatek zkouškových termínů pro všechny autoškoly, právě z důvodů zvýšení počtu žadatelů o zkoušky a omezení počtu osob ve zkušebních místnostech. A s tímto problémem se budeme potýkat ještě hodně dlouhou dobu, než se situace rozvolní, podotýká Roman Špendlík.

Podle Miroslava Šífa byl návrat do činnosti učitelů zvláštní: něco se změnilo, něco, co nezažil nikdo z nás, a nikdo se s podobnými restriktivními opatřeními nesetkal. Na druhou stranu jsme se na otevření všichni těšili a hlavně nikdo z nás neměl strach z nákazy, a to si myslím, že bylo velmi důležité pro veselejší náladu a restart, dodává. Po otevření tak pozorují zájem o autoškolu jak od stávajících studentů, tak od nových. Podobné je to i v Uherském Hradišti. Zájem veřejnosti o naše služby je a noví lidé se hlásí. Většina z nich to bere jako odreagování se od striktně nastavených pravidel. Obavy z nákazy jsme nezaznamenali u nikoho, doplňuje Roman Špendlík.

Speciál ke koronaviru

Přinášíme rozcestník, který by měl pomoci zorientovat se v základních otázkách, které se týkají finančních úlev a podpory pro OSVČ. Kdy mají OSVČ nárok na ošetřovné? Jakou finanční podporu mohou od státu očekávat? Jak je to s pojistným či odkladem úvěrových splátek? Čtěte nový speciál

Opatření jsou vesměs pochopitelná

Ministerstvo zdravotnictví vydalo k otevření autoškol stejně jako u jiných oborů podnikatelské činnosti doporučení. V nich například doporučovalo za současné situace zatím neprovozovat hromadné kurzy teoretické přípravy nebo pořádat individuální kurzy v počtu maximálně do 5 účastníků. Co se týče praktické výuky (jízd), tak ta by měla probíhat striktně pouze za účasti žáka a učitele, tedy bez dalších dopravovaných osob. Před započetím jízd si žák i učitel dezinfikují ruce a výuka probíhá po celou dobu s ochranou dýchacích cest žáka i učitele. Po skončení jízd žák na žádost učitele nebo učitel provedou dezinfekci předmětů, kterých se žák nejvíce dotýkal, jako je volant, řadicí páka, klika dveří, zpětné zrcátko další ovládací prvky.

Požadavky a omezení ze strany zdravotnictví a vlády do běžného fungování autoškoly zasáhly, ale nepředstavovaly nějakou zvýšenou zátěž. Autoškoly byly rády, že mohou pracovat a vzaly vše jako fakt, který respektovaly a přizpůsobily se mu. Výcvik ve vozidle byl jasný – dezinfekce, roušky a max. 2 lidi ve vozidle, výuku jsme operativně začali provozovat on-line. Nemáme žádné negativní reakce od studentů na změny, myslím si, že každý k tomu přistoupil zodpovědně, dodává Miroslav Šíf.

V autoškole Red horse se vždy vozidla ošetřovala po každém žákovi desinfekcí, a to veškeré části interiéru, se kterými přišli do styku. Tak k tomu přidali ještě desinfekci rukou před jízdou a každý žák i učitel jsou vybaveni rouškou. Na provozovně probíhá pravidelný úklid učebny, který probíhal vždy a přidala se pouze desinfekce na ruce jak na učebnu, tak na WC. Jediné, co je omezuje, je rouška. Ta je velmi nekomfortní v malém prostoru auta a dojde velmi brzy k jejímu „zadýchání“. Také některým žadatelům se rosí brýle a také se stává, že u domácky vyrobených roušek je u některých špatný rozhled, jsou větší a brání tak výhledu. Ale s tím bohužel nic nenaděláme, popisuje Roman Špendlík. K tomuto názoru na roušky se připojuje také Pavel Balcárek, podle kterého je jejich nošení v rozpáleném autě náročné jak pro učitele, tak pro žáky.

Roušky budí emoce také v posilovnách. Podrobnosti najdete v článku Fitness centra a posilovny jsou otevřeny. Co na situaci říkají provozovatelé?

Pavel Balcárek také považuje jako nesmyslné opatření o striktních jízdách po jednom. Každý rozumný učitel či majitel autoškoly podle něj určitě nebude v současné situaci jezdit s plným autem žáků hodinu po městě, to je samozřejmé, i když žádná epidemie nehrozí. Mnoho autoškol ale dnes vyzvedává žáky přímo u domu a při striktním dodržení tohoto opatření by měli žáci na stanovišti autoškoly po jednom nasedat do vozidla, avšak na toto místo se nějak musí dopravit. Pro většinu z nich to znamená použít městskou hromadnou dopravu či jiný autobus nebo vlak. Některým taková cesta trvá s přestupem i jeden a půl hodiny. Z hlediska nebezpečí nákazy je tedy mnohem nebezpečnější, pro žáka a následně i pro mě, když přijedou v MHD, než kdyby sedli dozadu do vozu a my jsme je během deseti až patnáct minut dopravili domů, vysvětluje.

EBF-tip-řečníci-havryluk_braverman_jeřábek_bajer

Daňový portál na Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Potřebujete si rychle spočítat, kolik letos zaplatíte na daních? Zadejte své hodnoty do Daňové kalkulačky pro OSVČ

Nevíte si rady s daňovým přiznáním? Vyzkoušejte interaktivní šablony, které automaticky vyplní daňový formuláře nebo přehled pro pojišťovnu.

Jakou budete mít čistou mzdu v letošním roce? Aktualizovali jsme pro vás Mzdovou kalkulačku

Nejnovější články o daních sledujte v sekci Daňové přiznání, Daně z příjmů, Přehled o příjmech a výdajích.

Vláda je zklamala

Roman Špendlík závěrem poznamenává, že je stejně jako spoustu dalších podnikatelů velmi zklamala vláda. Nepomohla jim a její sliby nikdy nebyly dotaženy do konce nebo splněny jen okrajově a půjčky nastalou situaci neřeší. Jako provozovatelé tak nemají obavy z toho, že by klesl zájem o řidičská oprávnění, ale spíše z toho, že konkurence začne snižovat ceny z obavy o svou existenci. Spousta menších autoškol nechápe cenové kalkulace pro výpočet cen autoškol a často se podbízejí jen, aby získaly co nejvíce klientů, přitom nejsou při svých podmínkách schopni dodržet požadovanou kvalitu výcviku a výuky, popisuje.

Také Miroslav Šíf se zamýšlí nad tím, jestli si vládní představitelé dostatečně váží živnostníků, drobných podnikatelů a malých firem. Zda nakládají se státními prostředky hospodárně ve prospěch státu a nezneužívají tento stav k potlačení demokracie. Plány autoškoly jsou ovlivněny v souvislosti se současnou pandemií, a to hlavně v zamyšlení se a přehodnocení priorit. Autoškolu budeme provozovat nadále, ale určitě budeme mít stále na paměti, že v podstatě během „lousknutí prstu“ může být vše jinak. Tak že plány stejné, ale tak nějak klidněji, uzavírá. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).