Hlavní navigace

Jak moc zdraží potraviny? Oslovili jsme obchodní řetězce. Tady jsou odpovědi

18. 10. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Zvyšování cen se nevyhýbá ani výrobcům a dodavatelům potravin. Jak na tuto situaci reagují obchodní řetězce?

Ceny napříč obory rostou kvůli zvyšujícím se cenám za energie, obaly a suroviny a vliv mají také platy zaměstnanců nebo inflace. Jak uvedla média, mnoho výrobců potravin na tuto situaci reaguje zdražováním.

Co se dozvíte v článku
  1. Zdražování je avizováno
  2. Jak se to dotkne zákazníků?
  3. Přehled dodavatelů produktů
  4. Co budou dělat řetězce?
  5. Chovají se zákazníci jinak?

Zdražování je avizováno

České noviny informovaly, že zvýšit ceny svých výrobků bude muset například Choceňská mlékárna, případně Mattoni a změnit je plánuje také Agrofert. Mluvčí Karel Hanzelka uvedl, že zatím nebudou konkrétní s tím, že o úpravách cen budou nejprve jednat s jejich odběrateli. Už dříve zdražovala například mlékárna Net Plasy nebo ekofarma Kosařův mlýn. Server SeznamZpravy.cz psal o zdražování ve společnosti Nestlé, Kofola a výrobců, jako je Emco nebo například Hollandia. Vstupy zdražují a musíme to promítnout do cen. Obchodní partneři se k tomu staví rozdílně a neradi to akceptují, dodal pro ně Michal Škoda, jednatel mlékárny Hollandia.

Jak se to dotkne zákazníků?

Romana Nýdrle, Head of Int. and Ext. Communication z MAKRO Cash & Carry ČR popisuje, že zdražování potravin začalo už na začátku léta, ale jen u vybraných komoditních výrobků jako jsou rostlinné oleje. Tady se nákupní cena dostala až o 60 % výš než na jaře, což aktuálně ovlivňuje cenu všech výrobků, ve kterých se rostlinné oleje používají. Oni proto už delší dobu vyjednávají s dodavateli o cenách majonézy, tatarské omáčky, majonézových salátů a v oleji nakládaných delikatesách. Další komodity, kterých se dotklo letní zdražování byla rýže, a to zejména kvůli zdražení kontejnerové přepravy z Asie. Po letním oživení ekonomiky teď následuje další vlna zdražování potravin a podle zaslaných návrhů od dodavatelů bude silnější, než ta letní. Aktuálně se už prudce zvyšuje cena u smetany a másla, což je vždy na podzim spojeno s menší tučností nadojeného mléka souvisejícího s přechodem z letní pastvy. Na Evropském trhu je nedostatek mléka, takže zdražení se dotkne i ceny mléka a základních sýrů eidamského typu. Na stole leží návrhy na zvýšení nákupních cen mouky, cukru, pečiva, těstovin, zrnkové kávy a všech výrobků z čokolády. . Důvodem není jen neúroda a dramatický růst základních surovin, ale začíná se projevovat i zvýšení nákladů na obalový materiál, logistiku a pracovní sílu, dodává.

Jak potvrdila také Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu, zdražování se týká všech komodit v široké škále výrobků. Společnost Globus aktuálně vyvíjí maximální úsilí, aby se zákazníka případné zdražení dotklo co nejpozději a co nejméně, a to i s přihlédnutím na reálné potřeby dodavatelů v souvislosti s růstem vstupů (elektřina, plyn, obaly), upřesnila. Tomáš Myler, tiskový mluvčí obchodního řetězce Lidl, uvedl, že u všech jejich výrobků reagují průběžně na aktuální situaci na trhu a té pak přizpůsobují cenu. Obecně však platí, že cílem společnosti Lidl je nabízet kvalitní výrobky za ty nejlepší ceny, doplnil. Podobně jsou na tom v Albertu, kde se k cenám vzhledem k vysoce konkurenčnímu trhu nechtěli vyjadřovat.

Také společnost BILLA nabízí svým zákazníkům vždy optimální poměr ceny a kvality, což znamená, že pečlivě sledují aktuální vývoj cen na mezinárodních trzích. Než dojde k úpravě cen jejich článků, nejprve prověří všechny možnosti, jak náklady absorbovat jinde. Jak řekla Dana Bratánková, tisková mluvčí Billa CZ, jedním z jejich cílů je poskytnout zákazníkům cenové výhody. Tam, kde vidíme možnost zabránit zvýšení cen, jednáme okamžitě a důsledně. Pokud to již není možné, upravíme naše prodejní ceny. Jakmile se situace na trhu zmírní a nákupní ceny to umožní, děláme opět úpravy. Na mezinárodních trzích se surovinami jsou u vybraného zboží v současné době opravdu nedostatky, popsala dále.

Přehled dodavatelů produktů

Dodavatelé některých potravin
Holding/společnost Firmy Značky (některé) Sortiment
Accom Holding Bohušovická mlékárna, Choceňská mlékárna, ACCOM Czech, Slovakia, Gastro, Stáj Bobík, Skyr, Bohunka, Kapucín Mléčné výrobky
Nutrilac Nutriční výživa
Dobrou chuť Listové těsto
Agrofert Kostelecké uzeniny, Olma, Vodňanská drůbež, Penam, Odkolek, United Bakeries, Kmotr, Krahulík, Hyza, Animalco, Papei, Preol food, Profrost Kostelecké uzeniny, Vodňanská drůbež, Kmotr, Krahulík, Animalco Masné výrobky
Olma Mléčné výrobky
Penam, Odkolek, United Bakeries, Profrost Pečivo
Papei Lahůdky, uzeniny
Zlatá Haná, Řepkový olej Oleje
Hopi Holding Hollandia, Perfect Canteen, AD FineDine Selské jogurty, Dezert DUO, BIO BiFi Drinky Mléčné výrobky
Interlacto Moravia, Mlékárna Olešnice, Bohemilk, Niva Dolní Přím, Deva Nutrition, … Mléko, sýry, smetana, tvaroh Mléčné výrobky
Deva Dětská výživa
Mars Mars Food, Mars Wrigley Uncle Beans, Dolmio Rýže, omáčky
Snickers, Twix, Skittles, Mars, Orbit Sladkosti
Mondelēz International Milka, Oreo, BeBe Dobré ráno, TUC, Halls, Opavia, Fidorka, Figaro, Miňonky, Tatranky, … Sladkosti
Philadelhia Mléčné výrobky
Nestlé Orion, Bon Pari, Lentilky, Kit Kat, Margot, Studentská pečeť, Kofila Sladkosti
Nescafé, Granko, Caro Nápoje
Beba Dětská výživa
Orkla Foods Česko a Slovensko Hamé, Otma, Znojmia Konzervy, zavařeniny, omáčky
Vitana Koření, trvanlivé výrobky
Hamánek Dětská výživa
Simply Fresh Bagety, sendviče, hotová jídla
Doma Majonézy, tatarky
Boneco Majonézy, tatarky, omáčky
Kofola Rajec, Vinea, Jupí, Semtex, Kláštorná, Ondrášovka, Korunní, Ugo Nápoje
Leros Čaje
Madeta Mléčné výrobky
Mlékárna Bystřice pod Hostýnem Duko, Jadel, Krajanka Mléčné výrobky
Mlékárna Hlinsko Tatra Mléčné výrobky

Co budou dělat řetězce?

Společnost BILLA má ovšem se všemi svými partnery a dodavateli velmi korektní a dlouhodobé vztahy – s některými spolupracuje již desítky let. Tato dlouholetá partnerství poskytují nám i dodavatelům potřebnou jistotu při plánování, abychom společně mohli dlouhodobě poskytovat nejvyšší kvalitu a konkurenceschopné ceny, zdůraznila Dana Bratánková. Aneta Turnovská na otázku, zda by zdražování určitého dodavatele mohlo vést ke změnám v sortimentu a hledání alternativ produktů, odpověděla, že se zdražování aktuálně týká celé řady potravinářských výrobků. Budeme se snažit vždy hledat alternativu, která by nedopadla na peněženku zákazníka. Nicméně v situaci, kdy nebude možno daný výrobek komoditně nahradit, bude náš obchodní řetězec nucen upravit i prodejní cenu, dodala. 

Brand24

Také v Makru dělají maximum, aby snížili dopad zdražování na zákazníky, v jejich případě především gastronomii a nezávislé maloobchodníky. Berou při tom v potaz vývoj ceny na trhu a možnosti substituce konkrétních výrobků jinými dodavateli či značkami. Budeme jednat se všemi dodavateli, kteří poslali návrhy na zvýšení cen a v případě nedohody budeme hledat alternativní výrobky na trhu, tak aby naši zákazníci pocítili zdražení co nejméně, shrnula Romana Nýdrle.

Chovají se zákazníci jinak?

V Globusu dlouhodobě sledují, že zákazník má zájem nakupovat očekávanou kvalitu za nejlepší možnou cenu. Ačkoli jsou čeští zákazníci cenově sensibilní, zatím výraznější změnu orientace na levnější výrobky nezaznamenali. Levnější výrobek u nás navíc automaticky neznamená nutné zhoršení zákaznického očekávání – například naše exkluzivní řada Jeden Tag je i při své cenové výhodnosti směřována na očekávání klientely požadující kvalitu. Ta je v tomto případě mnohdy vyšší než u srovnatelných výrobků renomovaných značek, upřesnila Aneta Turnovská závěrem.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).