Hlavní navigace

Jak na koupi zaběhnutého e-shopu. Čtěte podrobný návod

17. 7. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Chcete koupit zavedený e-shop, mít s jeho provozem co nejméně finančních nákladů a nemuset mu věnovat moc času? Poradíme, čím se při takovém nákupu řídit?

Přemýšlíte o podnikání v e-commerce a chcete aby váš e-shop prodával a vydělával okamžitě? Pak si kupte už nastartovaný a zavedený e-shop, který je naplněný zbožím a vy už jen můžete začít prodávat. Prodej e-shopu, který je již rozjetý, je velmi snadná cesta jak začít obchodovat na internetu. Získáte kvalitní doménu, rozjetý e-shop plný položek zboží a kontakt na dodavatele zboží, včetně zajištění jeho dodávek. Do snadné administrace a ovládání eshopu vás zaučíme a garantujeme další úpravy a správu e-shopu dle vašich požadavků, píše se například na webu firmy AdWeb Info. Na konkrétní dotazy firma nereagovala, ale k dobru jí připočtěme upozornění, že prodávané e-shopy jsou nastartovány, ale především připraveny pro další rozvoj jejich novými provozovateli.

Fastcentrik, Globalbroker, Webtrh, Aukro a tak dále. I na těchto a dalších serverech můžete narazit na nabídku prodeje už zaběhnutých e-shopů. Často jsou k mání jen za pár tisíc korun a mohlo by se zdát, že jde o výhodnou koupi a začátek podnikání bez větší námahy a výdajů. Na místě je ale obezřetnost a pokud máte alespoň trochu podnikavého ducha, určitě e-shop nekoupíte bez rozmyslu a trochu počítání. Na co se tedy při nákupu menšího fungujícího e-shopu zaměřit?

Na prodeji e-shopu není nic divného

Proč někdo prodává fungující e-shop? Není to podezřelé? Není. Prodej hotových a fungujících e-shopů je dnes už zcela běžným jevem. Zaběhnuté e-shopy ale samozřejmě mají mnoho úrovní, od těch malinkatých až po klasické prodeje velkých firem, říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Nebuďte tedy zbytečně podezřívaví. I úspěšné e-shopy někdy končí třeba z organizačních důvodů či kvůli nedostatku času jejich majitelů. Na internetu se lze dočíst třeba následující: Vzhledem k pracovnímu vytížení a očekávání potomka jsem se rozhodl k prodeji internetového obchodu. Zakládal jsem ho před dvěma roky, kdy jsem ještě naplno podnikal a měl více času. Nyní pracuji na HPP a e-shop je stále více časově náročný. Existovat mohou desítky dalších důvodů, ale čas je jedním z těch hlavních. Je proto potřeba zvážit, zda vás koupě a následný provoz e-shopu nebude časově svazovat.

Často e-shopy prodávají i firmy, které je budují jen za účelem prodeje. Pokud k tomuto přistupují seriózně, prodávají fungující produkt včetně zaškolení, dodavatelů, databáze zákazníků a dobrých referencí, má nákup tohoto produktu svou cenu.

Psali jsme: E-shopisté, dejte druhou šanci krabicím a ušetřete své náklady

S e-shopem se podrobně seznamte

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

„Návratnost investice do 2 až 3 let při minimální časové náročnosti. Lepší než investice do realit.“ I taková prohlášení lze najít u inzerátů. A nemusí být nutně nepravdivá. Aby se ale zaběhnutý e-shop skutečně vyplatilo koupit, je potřeba se zaměřit na několik podstatných věcí. Nejprve ale malá ukázka dat ze starého a už neplatného inzerátu: 

E-shop funguje od konce roku 2009
Počet zákazníků 3715
Obrat za rok 2012 byl 1 140 000 Kč
V databázi je cca 2500 položek, které se stále rozšiřují.

Dlouhodobě prováděná SEO optimalizace, díky které se e-shop zobrazuje na prvních místech vyhledávačů Seznam.cz, Google.cz, Heureka.cz, Seznamzbozi.cz. Facebook s 2195 fanoušky (bez aktivní podpory).

Google Analytics údaje za rok 2012:

Návštěvy: 65 857
Zobrazení stránek: 297 983
Absolutní unikátní návštěvníci: 27 657
Skladová zásoba je cca 150 000 Kč, kterou je možné odkoupit za velkoobchodní cenu.

Shop je bezproblémový, což si je možné i ověřit z kladných hodnocení na Heureka.cz. Má certifikát ověřeno zákazníky. Veškeré statistiky a čísla jsme schopni podložit při jednání s vážnými zájemci. Poskytneme kontakty na dodavatele a poradenství. 

Toto je alespoň hrubý základ, který by měl obsahovat každý inzerát. Hlavním bodem je vyhodnocení současného stavu e-shopu. Analýza stálých zákazníků, vynakládané prostředky na přivedení nového zákazníka, hlavní konkurenční výhody, analýza konkurence v daném segmentu a také samozřejmě nevýhody, upozorňuje na to, na co bychom si při koupi fungujícího e-shopu měli dát pozor, Jan Vetyška.

Na začátku se ptejte na:

1. Technické řešení: Na jakém systému e-shop pracuje, je bezproblémový a snadno spravovatelný? Obsahuje vše, co je potřeba včetně fakturace? Vyladit fakturaci bývá často oříšek a nejednoho nadšence už to od podnikání v oblasti e-commerce odradilo.

2. Náklady na provoz: Jak dlouho bude platná doména a jaké jsou podmínky jejího prodloužení, jak je to s webhostingem, technickou podporou, e-mailovým serverem… Má e-shop překlepovou doménu, která je na něj přesměrována?

3. Hodnocení zákazníků: Rozhodně je dobré si přečíst recenze na cenových srovnávačích a diskuzních fórech. Zákaznické zkušenosti jsou jedním z důležitých vodítek k finálnímu rozhodnutí o koupi. Nestává se to často, ale někdy e-shopy mohou prodávat podvodníci, kteří inkasují peníze, ale neposílají zboží. Uživatelské recenze čtěte pozorně a jděte do historie. Měsíc staré komentáře nic nezaručují. E-shop by měl mít certifikáty kvality, například Ověřeno zákazníky.

4. Marketing a SEO: Je nabízený e-shop registrován do cenových srovnávačů a katalogů? Má vyřešeny všechny exportní feedy (xml soubory) těchto systémů? Jak je nastavena reklama a jak funguje? Například investice do PPC pár týdnů či měsíců před prodejem může uměle zvednout návštěvnost. Má e-shop i profily na sociálních sítích? Kolik je na nich lidí?

5. Obchodní vztahy: Je potřeba ověřit dodavatelské vztahy a vztahy s dopravními společnostmi. Někteří obchodníci mají vyjednanou výhodnou smlouvu o dropshippingu, tedy posílání zásilek přímo koncovým zákazníkům pod svým jménem.

6. Vyplatí se to vůbec: Je také vhodné ptát se na návštěvnost a její vývoj. Nekupujte e-shop, který běží jen pár týdnů či měsíců. E-shopy určené k prodeji někdy generují malý přímý zisk i z toho důvodu, že jsou vynakládány větší prostředky na zviditelnění a dosažení obratu. Ideální je mít e-shop s alespoň 15 měsíční historií, protože první tři měsíce se jeho provoz optimalizuje a teprve v dalších 12 měsících je možné za provozu sbírat údaje o sezonních výkyvech a další důležitá data. Případné lži odhalíte nahlédnutím do administračního systému a statistik.

7. Finanční otázky: Dále se ptejte na obraty, skladové zásoby a průměrné marže. Pokud se vám budou finanční informace zdát podivné, požádejte také o předložení dokumentů pro finanční úřad a porovnejte si je. Že by si kupující měl vždy důkladně prověřit veškerá udávaná data, snad netřeba připomínat.

Mohlo by vás zajímat: Google míchá s výsledky mobilního vyhledávání. Zatím ale netřeba panikařit

E-shop koupíte za pár kaček i statisíce

Většinou se menší internetové obchody prodávají za násobek čistého ročního zisku. Ten se může vyšplhat na 12 až 24násobek. Jen podle toho se ale cena odhadovat nedá. Je nutno vzít v potaz také další investice do marketingu, zásobenost zbožím a další už výše uvedené položky. Jedněmi z nejpodstatnějších položek jsou pak podíl na trhu, konkurence a historie. Pamatujte, že skutečně fungující a vydělávající e-shop se většinou buduje několik let. Teprve pak má jistotu stálých a vracejících se zákazníků. Nekupujte e-shop, který funguje půl roku a všechny zisky generuje z cenových srovnávačů nebo PPC reklam. Koupě obchodu s velmi krátkou historií se často může rovnat vyhození peněz z okna.

Brand24

Tady je jeden příklad. Pan Vratislav Boch koupil skrze internetovou inzerci e-shop za 100 000 korun a k tomu ještě skladové zásoby za dalších 70 000 korun. Jak píše ve svém komentáři, po měsíci trápení s administrací a dodavateli obchod prakticky zrušil a začal od základů stavět nový. Na první pohled to vypadalo docela dobře. Hurá akce se mi ale pěkně prodražila. Za těch 170 000 bych vybudoval luxusní e-shop na míru. To, co se prodává na internetu, jsou často jen navoněné mrtvoly nebo rychlokvašky vytvořené za účelem rychlého prodeje, varuje poučený podnikatel.

A co říci závěrem? Pokud se rozhodnete převzít po někom e-shop a máte jistotu, že je funkční a výdělečný, udělejte to. Potenciál tu určitě je, ale bez vaší další práce to nepůjde. Pamatujte na to, že většinu výnosů z elektronického obchodování si rozděluje jen několik málo velkých hráčů. I to je důvodem, proč je celá řada e-shopů na prodej.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).