Hlavní navigace

Jak na nový mýtný systém? Zorientujte se díky našemu přehledu

Od 1. prosince se změnil mýtný systém – mikrovlnnou technologii nahradil satelitní systém. Zjistěte, koho se změny dotkly a jak se s nimi vypořádat.
Jana Langerová 2. 1. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Dopravce čekaly nové povinnosti a v letošním roce dochází k rozšíření úseků, kde se mýto platí.

Co museli dopravci udělat

Hlavní povinností těch, kterých se týká placení mýta, byla registrace u provozovatele mýtného systému – společnosti CzechToll. Tu bylo a stále je možné provést na některém z více než dvou stovek obchodních míst, na regionálních pobočkách Hospodářské komory ČR nebo přes svého vydavatele tankovacích karet a případně také on-line na portálu www.mytocz.eu. Dopravci si také museli pořídit novou palubní jednotku – zaplatí za ni kauci ve výši 2468 Kč.

Přečtěte si o prvních dnech fungování mýtného systému v článku Kolaps na silnicích se nekoná. Přechod na nový mýtný systém probíhá zatím hladce

Aktuálně je v mýtném systému registrováno více než 344 tisíc vozidel, což je přesně 75 procent z očekávaného počtu 458 tisíc vozidel. Zkušenosti z provozu ukazují, že zbylých přibližně 114 tisíc řidičů bude dojíždět do ČR postupně v dalších týdnech a měsících. Z českých dopravců je registrováno přes 95 procent a aktuálně mají řidiči instalované palubní jednotky v 247 tisících vozidlech.

Koho se mýto týká?

Mýto musí na zpoplatněných pozemních komunikacích platit ta silniční motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly, jejichž největší povolená hmotnost je větší než 3,5 tuny, a autobusy. Vozidla se dále rozdělují podle emisní třídy a podle počtu náprav. Podle emisní třídy se vozidla dělí na 4 kategorie: do třídy EURO II, třídy EURO III a IV,třídy EURO V a třídy EURO VI, EEV a vyšší. Podle počtu náprav jde o vozidla se dvěma nápravami, se třemi nápravami a se čtyřmi nebo více nápravami. 

Z placení mýtného je osvobozeno několik typů vozidel. U těchto vozidel osvobozených od zpoplatnění se mýtné nehradí, ale vozidlo musí být zaregistrováno v systému elektronického mýtného a vybaveno palubní jednotkou pro účely kontroly. Provozovatel osvobozeného vozidla na kontaktním místě uzavře „Dohodu o podmínkách užívání elektronického zařízení v režimu osvobozeného od úhrady mýtného“.

O tom, jaká vozidla jsou osvobozena, si přečtěte zde: Placení mýta se netýká všech. Jaká vozidla jsou osvobozena?

Myto.podnikatel.cz

 

Připravte se na nové mýto včas. Vyzkoušejte nejsnadnější platbu mýtného. Sjednejte si Road Account, které Vám usnadní registraci vozidel a umožní souhrnnou platbu v režimu odložené splatnosti.

Partnerem myto.podnikatel.cz je Diners Club

Jak mýto platit?

U možností placení mýta se nic nemění – je možné jej hradit předem (režim pre-pay), nebo následně na základě faktury (režim post-pay). V případě placení pre-pay je nutné předplatit si kredit, u následného placení zase uzavřít smlouvu. Většina dopravců aktuálně využívá pre-pay režim a ani nový mýtný systém by na tom neměl nic změnit. 

Více o metodách placení naleznete v článku Nový mýtný systém se blíží, jaké výhody má platit mýto pre-pay a jaké post-pay? 

Jak se vyhnout pokutám?

Výběr mýtného kontroluje provozovatel systému (Czechtoll) ve spolupráci s Celní správou České republiky. Přestupkem je například to, když řidič užije zpoplatněnou pozemní komunikaci vozidlem, které nebylo zaevidováno u provozovatele systému elektronického mýtného nebo neuposlechne výzvy policisty nebo celníka, aby umožnil kontrolu funkčnosti elektronického zařízení a úhrady mýtného. Řidič se dopouští přestupku také tehdy, když nakládá neoprávněně s elektronickým zařízením nebo nezajistí úhradu mýtného. 

Na provozovatele vozidla (ať už jde o právnickou nebo podnikající fyzickou osobu) se vztahuje ustanovení § 22i zákona. Provozovatel v systému elektronického mýtného se dopouští přestupku například tehdy, když nezajistí zaevidování vozidla do systému elektronického mýtného a nenahlásí bez zbytečného odkladu změnu údajů potřebných k zaevidování. Dále pokud nezajistí instalování zaevidovaného elektronického zařízení do vozidla nebo úhradu mýtného nebo když přikáže, dovolí nebo svěří řízení vozidla v systému elektronického mýtného, které není vybaveno funkčním elektronickým zařízením, po zpoplatněné pozemní komunikaci. 

Podrobnosti najdete v článku Už i nový mýtný systém je kontrolován. Vyhněte se pokutám a sankcím 

Co se dále změní?

Od 1. ledna se povinnost platit mýtné rozšíří na dalších 868 kilometrů silnic I. třídy. Novela vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným zavádí mýto na celkem 37 úsecích silnic I. třídy (původních i nově zpoplatněných), tedy na komunikace, které jsou určeny k mezistátní a dálkové dopravě. Rozšířením zpoplatnění se mají zvýšit příjmy státního rozpočtu na investice do obnovy a rozvoje silniční infrastruktury o 1 – 1,5 miliardy korun.

Daně2020_III

Nově bude podléhat zpoplatnění například silnice I/20 mezi Plzní a Českými Budějovicemi nebo silnice I/35 z Hradce Králové směrem na Olomouc. Namísto současných 234 kilometrů tak bude nově od příštího roku zpoplatněno celkem 1102 kilometrů. Rozšíří se také počet kilometrů zpoplatněných dálnic. A to o 13,9 kilometrů dálnice D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Předmostím a o 21 kilometrů dálnice D3 mezi Úsilným a Veselím nad Lužnicí. 

Kompletní seznam nově zpoplatněných silnic I. třídy od 1. 1. 2020 naleznete zde: Od ledna se bude platit mýto na dalších silnicích I. třídy. Které to jsou?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).