Hlavní navigace

Jak na proces řízení tvorby webu? Tady jsou naše tipy

10. 10. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Každý web je jiný, má plnit různé potřeby a cílit na různé segmenty uživatelů. Univerzální doporučení se tedy nedávají úplně jednoduše.

Jedná se o v praxi nesčetněkrát osvědčený proces, který vede k vytvoření podnikatelsky úspěšného webu.

Proces v několika fázích

Proces se zakládá na poznání uživatelů, obchodních potřeb a propojení těchto poznatků do jednoho celku.

Nejedná se o žádné střílení do vzduchu, necucáme si návrhy z prstu, ale spoléháme se na výzkum, analýzu a naše zkušenosti, které do toho vnesou potřebné know-how.

Samotný design stránek, testování vzniklého konceptu a předání do vývoje pro spuštění, může být běh na dlouhou trať. Je to ovšem nezbytná část, do které se kromě designérů a vývojářů musíte zapojit hlavně vy, aby vznikl web podle vašich představ.

Celé se to odehrává v několika fázích, které mohou probíhat zároveň, a často se k nim budete vracet v kruhu. Pojďme se tedy podívat na to, jak jednotlivé fáze fungují a na co si dát pozor.

Pochopení uživatelů a brandu

Předtím než se pustíte do samotného vytváření webu, je důležité se podívat na 2 zásadní veličiny. Na uživatele, kteří budou na web chodit, a podnikatelský záměr, který chcete na webu prezentovat.

Důležitým krokem je zjistit problémy uživatelů. Jak jim dokážete tyto problémy vyřešit? Co pro ně můžete udělat? Jak to, že to nenapadlo nikoho před vámi? Až zjistíte, čemu čelí vaši zákazníci a vy dokážete odpovědět na jejich otázky, můžete se pustit do vytváření strategie tvorby úspěšného webu.

Jak to propojit s vaším brandem?

Každá firma je něčím unikátní a chce se navenek prezentovat jinak. U vás to bude určitě podobné. Máte vlastní hodnoty, vizi a plány, jak se chcete světu ukázat.
Běžně se hodnoty a cíle vašeho brandu detailně rozebírají na společných workshopech. Tam se dá jednoduše dobrat k tomu, jak se chcete na webu prezentovat. Ideálně by měl mít poznání uživatelů i brandu na starosti UX odborník, který vám pomůže s vedením workshopů a konsolidací sesbíraných informací. Na vás tak je, abyste byli připraveni poskytnout všechny potřebné vstupy, které jsou důležité při vzniku zadání pro nový web.

Partner seriálu Jak rozjet online byznys

Ignum

IGNUM zajišťuje technologické zázemí pro vaše webové stránky a e-mailové služby. Protože IGNUM myslí na své uživatele, každý nový produkt pečlivě testuje, od počáteční myšlenky přes funkční prototyp po výsledný produkt. Inspirujte se ve svém podnikání designovými postupy společnosti IGNUM, hrdého partnera tohoto seriálu.

Uživatelský výzkum jako základ

Když máte představu o tom, jak se chcete prezentovat, můžeme přejít do další fáze. Po úvodních schůzkách a workshopech by měl proběhnout uživatelský výzkum, který by měl být nedílnou součástí každého dobře nadesignovaného webu. Tady je z většiny práce na UX agentuře, která pro vás výzkum udělá. Vy můžete zároveň velmi dobře pomoci s vybráním okruhu lidí, na které se při výzkumu zaměřit.

Výzkum se může provádět různými metodami: kvalitativními a kvantitativními. Pokud začínáte s úplně novým webem, nejspíše se budou hodit hloubkové rozhovory nebo skupinové focus groups. Díky těmto aktivitám se získá spousta zajímavých poznatků od různých typů lidí. Můžete také pozorovat, jak se lidé tváří na témata, kolem kterých chcete váš web postavit.

Dalším možným způsobem, jak oslovit vaše zákazníky a získat od nich podněty, může být například přes dotazníky. Nepotřebujete se s uživateli scházet a můžete tak získat více odpovědí.

Analýza sesbíraných dat

Po sběru dat přichází na řadu jejich analýza. Výzkumník si může připravit různé výstupy. Pro vaši potřebu se budou pravděpodobně nejvíce hodit uživatelské persony nebo uživatelské cesty. To vám ukáže, jak se určitý typ uživatele vašeho webu bude chovat a jak s vaší stránkou bude pracovat. Uživatelské cesty a persony se dají využít i při tvorbě celkové digitální strategie, ne jen na webu.

Začínáme designovat

Často zmiňované, ale trochu ošemetné, je samotné designování. Každý si pod tím představí krásné návrhy hned od začátku. Mnohé asi zklamu, ale není tomu tak.
Po výzkumu a analýze je na čase dát všemu nějakou strukturu. Ještě předtím, než se pustíme do kreslení a hezkých barev, nám pomůže vytvořit si obsahovou strukturu, díky které se zorientujeme v tom, jaké informace jsme sesbírali, a utřídíme si, co kde bude.

Když už máte strukturu, přichází na řadu skicy nebo wireframy. To je čas, kdy designér připraví prvotní návrhy toho, jak bude obsah poskládaný. Nejedná se o grafickou podobu, zatím tedy bez barviček a fotek. Jedná se o rozložení obsahu, kde, co a v jaké podobě bude zobrazené, kde budou primární tlačítka a podobně. Dostanete tak pohled na to, jaký bude mít váš uživatel z webu zážitek.

Jedná se o proces, který se hodně mění. Nikdy se nepodaří vše na první pokus, a to je úplně v pořádku. Je potřeba hodně diskuzí a schůzek nad návrhy, aby se dosáhlo přijatelného kompromisu. Pamatujte na to, že je důležité skloubit potřeby vašeho brandu ruku v ruce s potřebami vašich klientů. Nekoukejte jen na to, že se vám něco líbí (například nějaký prvek na webu konkurence), je spíše důležité, zda to ve vašem případě bude plnit roli, která bude v souladu s potřebami vašich uživatelů. 

O tom, co se vám líbí, je ale užitečné se bavit po celou dobu. Díky tomu se dá celkový dojem z webu přizpůsobit stylu vašeho brandu.

Každá část procesu má svoje pravidla. Po odsouhlasení skic a návrhů rozvržení obsahu se předává práce grafikovi, který web „oblíkne“ do nového a hezkého kabátu. Grafik je v ideálním případě, jako většina členů, neustále u projektu k dispozici, aby měl dostatek informací, jak by měl web vypadat a vy jste tak dostali návrh podle vašich představ.

Spuštění hotového webu

Po dokončení grafického návrhu, nebo občas ještě i při jeho tvorbě, nastává doba předání do vývoje. Tady je důležitý výběr vhodného dodavatele, který vám celý web převede do reálného prostředí. Bude se jednat o dlouhou dobu, po kterou si budete okusovat nehty a čekat a čekat.

Poté se ale dostaví nadšení a vy si budete moci osahat hotový web. Ten je nutné před spuštěním nechat otestovat a pohlídat si neduhy, které mohou při vývoji vzniknout a kvůli kterým se může finální výsledek odlišit od návrhu, který se celou dobu tvořil. Komunikace s dodavatelem pro vývoj webu je velmi důležitá, protože pokud dokážete ohlídat výsledek, bude váš web vypadat tak, jak ho chcete prezentovat vašim zákazníkům.

Brand24

Neusnout na vavřínech

Spuštěním webu práce zdaleka nekončí. Dalo by se říct, že začíná znovu od začátku. Každý web je totiž neustále se měnící organismus, který je potřeba posouvat a starat se o něj.

Je třeba znovu začít analyzovat a zkoumat. Jak váš nový web uživatelé používají? Co jim na něm vyhovuje, anebo naopak překáží? Otázek je spousta a vy musíte hledat odpovědi, aby váš web rostl správným směrem.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).