Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Jak přežít firemní růst? Ptáme se podnikatelů, pro které je teď expanze aktuální

Jana Bohutínská

Zvládnout firemní růst a vyrovnat se s nutnými změnami nemusí být pro každého lehké a samozřejmé. Zeptali jsme se proto ve dvou firmách, jak expandovat hladce.

Doba čtení: 4 minuty

Jsou to firmy, pro které je téma firemního růstu právě aktuální. Spojuje je přitom fakt, že vyrábějí fyzický produkt a důraz nekladou na množství, ale na kvalitu.

Růst a učit se delegovat

Růst je cílem většiny podnikatelů, kterým jejich byznys dobře šlape a mají v něm dlouhodobé strategické plány. Kromě dalších okolností však v určitém momentu obnáší růst také nutnost investice, nabírání nových lidí a s tím související moment, kdy se zakladatel nebo zakladatelka firmy vzdají určité části kontroly, aby některé úkoly nadále delegovali.

Server Podnikatel.cz oslovil firmu Pet Farm Family, která vyrábí zdravou stravu v biokvalitě pro psy a kočky, a Biorythme, která vyrábí stoprocentně přírodní vegetariánskou kosmetiku, z čerstvých surovin a netestovanou na zvířatech. Obě firmy přitom spojuje fakt, že vyrábějí fyzické produkty, s důrazem na jejich vysokou kvalitu a etičnost. S důrazem, který je přímo spojený s tím, jaké je osobní přesvědčení majitelů.

Čtěte také: Růst firmy s sebou nese nejen radosti, ale i obtíže. Naučte se hlavně delegovat

Jak tedy takové firmy zajišťují, aby mohly růst, ale zároveň neztratily klíčové hodnoty, na nichž především stojí? Aby růst odpovídal jejich představám a aby ho také ustály?

Investoři chtějí technologické start-upy

V létě se rodinná firma Sušienkovo sídlící v Praze přejmenovala na Pet Farm Family a oznámila expanzi do západní Evropy a Skandinávie. Firma totiž pro expanzi do zahraničí našla vhodného investora. Podle Mateje Tomana, CEO a marketingového šéfa Pet Farm Family, to ale nebylo úplně lehké. Naše firma je docela specifická, většina dnešních investorů se zajímá o technologické start-upy, které prodávají hlavně unikátní řešení, nikoli fyzický produkt. Výrobní firma představuje složitější mechanismus, neřešíme pouze nájem kanceláře a mzdy, ale spoustu dalších položek, objasňuje s tím, že u investorů naráželi na nepochopení firemní vize a cíle vyrábět nejlepší stravu pro psy a kočky na světě. Nakonec se jim ale jednoho z nich podařilo přeci jen přesvědčit.

Rozhodnutí hledat investora přitom podle něj padlo docela rychle. Chtěli dále růst a na nákup potřebných technologií a další expanzi už jim zkrátka vlastní kapitál nestačil. Díky vstupu investora můžeme využít náskok, který jsme si na trhu vybudovali – jsme široko daleko jediná firma, která vyrábí takto vysoce kvalitní zboží. Investor nám ale nepřináší jen finance, ale také velmi cenné kontakty, upřesňuje další výhody.

Přísahejte na kvalitu

Přesto upozorňuje, že je určitě potřeba, aby majitelé věřili své filozofii a byli v tom tvrdohlaví. To jim pomůže v tom, aby si i při vstupu investora udrželi původní podnikatelskou myšlenku a nastavenou kvalitu. A aby se nedostali do situace, kdy z kvality nakonec poleví. Za svým přístupem si stojíme a kvalita našich výrobků pro nás je a vždy bude na prvním místě. Myslíme dlouhodobě, nejde nám jen o krátkodobý zisk. Máme ambici budovat velkou rodinnou firmu, odhaluje Matej Toman budoucí plány.

Čtěte také: Jak ochránit rodinnou firmu před rozkladem? Možností je rodinná ústava

Připomíná, že zrovna oni ve firmě nemuseli tolik řešit nutnost vzdát se části kontroly. Dostali jsme se do ideální situace, kdy jsme si s investorem našli role, které nám nejlépe sedí. Náš investor přebere zodpovědnost za obchod, který nám zas tak dobře nešel, a my se můžeme soustředit na marketing a další vývoj našich produktů, popisuje. Věci jako reportování a ekonomické výsledky, které investor požaduje, řešili, jak vysvětluje, ještě před vstupem investora, takže tam pro ně žádná velká změna nenastala. V číslech je totiž podle něj nezbytné mít pořádek neustále, protože bez toho není možné podnikat.

Najít lidi pro společnou vizi

Aneta Adamčíková, majitelka firmy Biorythme sídlící blízko Kladna, říká, že otázky dalšího růstu a toho, jak se k nim má jako majitelka, zakladatelka a rodič firmy postavit, právě aktuálně řeší. A jako nejtěžší vidí především nutnost přeorientovat se z myšlenkového vzorce jsem tvůrce a všechno si dělám úplně sama do pozice jsem majitelka firmy a dění pouze řídím. Přeci jenom, Biorythme je něco jako moje dítě, a to se mi do rukou „chův“ a „strýčků“ prostě moc dávat nechce, když já jsem maminka, vysvětluje svůj vlastní postoj.

Proto je podle ní důležité, pokud chce ve firmě i při růstu udržet původní myšlenku a nastavenou kvalitu, najít správné lidi. A to takové, kteří pro ni nebudou pracovat jen kvůli výplatě, ale kvůli společné vizi. A naší vizí je dělat věci, které pomáhají a přinášejí radost našim zákazníkům, dodává s tím, že za podstatné také považuje starat se pak o takové lidi nejen jako o někoho, komu platí za odvedenou práci, ale jako o přátele a spolutvůrce.

dan_z_prijmu

Čtěte také: Lež má krátké nohy, ale dlouhý nos. Jak se k ní postavit ve firemním prostředí?

Než se ale podnikatelka nebo podnikatel do rozšiřování firmy vůbec pustí, je podle ní potřeba si na mentální úrovni vůbec připustit, že už je pro firmu něco takového opravdu třeba. Že už je potřeba delegovat, a tudíž také nemít vše a neustále pod přímou osobní kontrolou. Druhá rovina pak je praktická: začít přemýšlet o procesech. Jak to ve firmě funguje, jestli by k nějaké oblasti neměl proces vzniknout a tak dále. Věřím, že pokud existuje proces, lépe se deleguje, přibližuje pro server Podnikatel.cz svůj přístup.