Hlavní navigace

Jak úřadují města a vesnice na Facebooku? Až na výjimky to katastrofa není

2. 9. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
V dnešní době mají profily na sociálních sítích i města, obce a další statutární orgány. Zaměřili jsme se na profilové a úvodní obrázky těchto institucí.

Jako profilový obrázek správci profilů sociálních sítí měst a obcí nejčastěji volí znak daného místa. Odpovídá tomu malý formát obrázku (zobrazuje se v rozměrech 170 na 170 pixelů), a navíc to často koresponduje také s webovými stránkami a případně i dalšími propagačními materiály. Úvodní obrázek stránky je větší – podle nápovědy musí mít alespoň 400 pixelů na šířku a 150 pixelů na výšku. Města a obce zde nejčastěji přidávají fotografie z místa, jedná se buď o nějakou památku, radnici, náměstí nebo panorama. K dalším obrázkům patří fotografie z akcí a pozvánky na ně.

Kroky špatným směrem

Na rozdíl od podnikatelů a firem, kteří si často nechávají své profily na sociálních sítích spravovat externími odborníky, obcím a městům často spravují profily administrativní pracovníci úřadu nebo například místostarostové. Ti však mnohdy nemají zkušenosti s náležitostmi správcovství a s grafickou stránkou. Často se tedy stává, že obrázky bývají nevhodně zvolené nebo oříznuté. 

S tím měli problém v Holešově, kde úvodní fotografií chtějí propagovat akci Dny města Holešova, ale kvůli špatnému formátu obrázku jsou důležité informace, jako je název akce, oříznuté a je vidět jen termín a část programu. Hana Helsnerová, tisková mluvčí z odboru kultury, školství a památkové péče města Holešova, serveru Podnikatel.cz prozradila, že nemají žádný doklad o tom, jak pozvánky na akce na tomto místě fungují. Většinou umisťujeme do úvodní fotografie fotky našeho města, k podobným pozvánkám se uchylujeme pouze výjimečně, dodává. 

Například na Facebooku města Jirkov je v profilovém obrázku název města spolu s jeho logem, avšak kvůli kulatému výřezu nelze vidět celý název města. Jako úvodní obrázek měli před několika dny fotografii sochy lva s nějakým dítětem, a to naprosto bez kontextu nebo nějakého popisu. Vladimír Vacula z odboru kanceláře úřadu Městský úřad Jirkov vysvětluje, že se jednalo o syna jeho kolegyně. Ta s tím samozřejmě souhlasila. Jedná se o profilovou fotku (ilustrační), proto k ní popisek nedáváme, doplňuje. 

Zatímco fotografie v příspěvcích správci jen výjimečně nechávají bez popisu, u profilových fotografií to tak není. Jako profilový obrázek je zveřejněna fotografie z akce, která na jednu stranu budí dojem, že se v obci něco děje a místní se na ni mohou i poznat. Ale na druhou stranu ten, kdo na stránku města nebo obce zavítá náhodou, se nic nedozví. Navíc je otázkou, zda by v dnešní době GDPR všichni vyfotografovaní jedinci souhlasili s jejím zveřejněním, obzvlášť jedná-li se jako v případě obrázku z obce Votice o obyvatele v plavkách nebo děti z Oznice. 

Podle Miroslavy Potěšilové, administrativní pracovnice z obce Oznice, by bylo přínosem mít možnost tuto fotografii doplnit popisem. Od osob zveřejněných na fotkách jsme zatím zaznamenali pouze kladné reakce. Na plakátech jednotlivých akcí vždy upozorňujeme na případnou možnost použití pořízené fotodokumentace na FB profilu obce, popisuje. Jan Vachtl zodpovědný za komunikaci a vnější vztahy ve Voticích zmiňuje, že zpětná vazba ohledně zveřejňovaných fotografií není vysoká. Příště k takové fotografii připojíme i popisek, jednalo se ale o fotografii z otevření koupaliště, což byla všeobecně známá věc po Voticích, podotýká.

Statutární město Prostějov na svém Facebooku informovalo o změně týkající se koncertu české zpěvačky na náměstí a doprovodilo to fotografií z nějaké minulé akce. Tuto fotografii v oříznuté podobě pak zvolilo také jako úvodní obrázek, což nedávalo smysl.

Podívejte se do galerie na ukázky zmíněných fotografií:

Kdo se o sociální sítě stará?

Například o facebookové stránky města Jirkov se stará tiskový mluvčí městského úřadu a redaktor městského zpravodaje v jedné osobě. Občas tam přidává příspěvky i kulturní referentka města. Správu městské facebookové stránky Uherského Hradiště vykonává při své běžné pracovní činnosti několik zaměstnanců města, a to z útvaru kanceláře starosty, který zastřešuje externí komunikaci města Uherské Hradiště. Podobně to funguje také ve Znojmu, kde se o veškerou komunikaci, včetně sociálních sítí, starají interní pracovníci oddělení vnějších vztahů. Připravujeme harmonogram uveřejňovaných příspěvků, tedy neděláme to nahodile. Pro účely sociálních sítí jsme také interně začali natáčet pravidelné videoreportáže – Novinky ze Znojma, uvádí Zuzana Pastrňáková, tisková mluvčí a vedoucí oddělení vnějších vztahů z Městského úřadu Znojmo. 

Chytré podnikání tip2

V případě Holešova facebookový profil města spravují tři osoby, dva zaměstnanci úřadu z odboru kultury, školství a památkové péče a jeden externí pracovník. Nikdo z nás není specializovaný pro správu sociálních sítí. V rámci našich potřeb se jedná o jednoduchou záležitost, ovšem víme o nedostatcích, na kterých by bylo možné zapracovat, dodává Hana Helsnerová. Ve Voticích se o Facebook města stará odpovědný pracovník pro vztahy s veřejností, který pravidelně komunikuje s vedením města obsah na sociální sítě. Záležitost to není jednoduchá, jelikož je nutné zveřejňovat příspěvky v koordinaci s vydáváním Votických novin, říká Jan Vachtl.

V obci Veselá facebookový profil spravuje Kateřina Winkler z pozice zastupitelky a případně starosta či místostarosta. Místostarosta obce Michal Juráň se o Facebook stará také v obci Lužná na Vsetínsku. Další sociální sítě naše obec neprovozuje. Správa facebookového účtu je poměrně jednoduchá, externího odborníka nevyužíváme, upřesňuje.

 

Jaký obsah na Facebooku najdete?

Co se týká skladby příspěvků,  například v Uherském Hradišti se snaží přidávat informace, které by pro sledující mohly být zajímavé a dotýkat se života občanů, nebo je potěšit. Dalo by se říct, že pokud uživatel sleduje městský facebookový profil, dozvídá se nejrychleji o veškerých novinkách a dění ve městě. Ani sdílení videí na profilu není výjimkou, a pokud to situace vyžaduje a okolnosti dovolí, dopřáváme našim sledujícím i živá vysílání, která se obvykle těší poměrně značné oblibě, popisuje Jan Pášma, tiskový mluvčí z Městského úřadu Uherské Hradiště. Podobně v obci Veselá na facebookovém profilu informují občany zejména o plánovaných akcích, o projektech připravovaných i v realizaci, o důležitých obecních záležitostech, jako je svoz odpadu, odstávky atd. nebo o dění v obci. 

V Lužné volí obsah facebookových stránek podle toho, co je zrovna aktuální. Nejčastěji se jedná o zveřejnění pozvánek, plakátů atd. na akce, které pořádá obec. Dále také zveřejňujeme nabídky pracovních míst v okolí, sdílíme příspěvky naší MŠ, odkaz na fotogalerie z akcí na obecním webu. Prostě, co je zrovna potřeba a co si myslíme, že bude občany zajímat. Samozřejmě musíme respektovat nařízení GDPR, dodává Michal Juráň. Jednou z takových důležitých informací, která stojí za zveřejnění na Facebooku, je například ta o změně otevírací doby poboček České pošty.

Anketa

Sledujete sociální sítě vaší obce nebo vesnice?

Důležitá je rychlost a zpětná vazba

Ve Znojmu Facebook a sociální sítě obecně vnímají jako důležitou a nezbytnou součást komunikačního mixu. Vždy se snažíme občanům předávat informace více cestami, ať už jde o tiskové zprávy, web, radniční Znojemské LISTY, sociální sítě nebo místní mobilní rozhlas. Podle Hany Helsnerové je Facebook nejrychlejší možné spojení mezi radnicí a občany. Ne každý kontroluje webové stránky města každý den, zatímco na Facebook velká část obyvatelstva každý den zavítá. Využíváme možnosti sdílení a snažíme se o oslovení co největšího počtu obyvatel spolu se zmíněnými webovými stránkami a instagramovým účtem města, doplňuje. 

Kateřina Winkler hlavní přínos spatřuje v tom, že se informace o dění v obci rozšíří mezi mladší občany, kteří nejhojněji využívají sociální sítě. Vladimír Vacula zase oceňuje, že radnici facebooková stránka města okamžitě poskytuje zpětnou vazbu občanů. Facebook umožňuje být s obyvateli města prakticky v neustálém kontaktu také v Uherském Hradišti. Dává jim možnost rychle a jednoduše sdělit potřebné informace relativně širokému okruhu uživatelů a zároveň získat potřebnou zpětnou vazbu, což podle Jana Pášmy platilo (a velmi se osvědčilo) například i v době letošní první koronavirové krize. 

Míra odezvy veřejnosti se podle něj různí s ohledem na druh příspěvku. Negativní reakce zaznamenávají velmi zřídka, pozitivně lidé přistupují zejména ke sdělení o chystaných kulturních a společenských akcích. Veřejnost zajímají také investiční akce města, novinky týkající se veřejného prostoru, dětských hřišť apod. Někteří sledující se na ně se svými podněty obracejí ve zprávách, jiní se rádi zapojí do veřejné diskuse. Usilujeme o to, aby na profilu vládla přátelská a pozitivní atmosféra, a proto si ceníme, že naši sledující ctí principy slušného chování a až na výjimky na profilu nemusíme řešit žádné vulgarismy ani agresi, dodává závěrem.

Autor článku

Redaktorka Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).