Hlavní navigace

Jak vyjít vstříc mobilnímu zákazníkovi? Kašlete na aplikace, zaměřte se na web

17. 4. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vyjít vstříc mobilnímu zákazníkovi je v dnešní době již prakticky nutnost. V zásadě máte dvě možnosti. Můžete nabídnout mobilní aplikaci nebo mobilní web.

Pro drtivou většinu podnikatelů jsou však mobilní aplikace zbytečné. Zaměřte se proto na mobilní web. Úprava existujícího webu pro mobily pak bude různě složitá. Obecně se ale dá říct, že pokud máte web 5 a více let a někdo vám ho dělal na míru, bude pravděpodobně celkově zastaralý a jistější bude začít znovu.

Bez mobilu ani ránu

Vaši zákazníci jsou na mobilech. A je jich čím dál víc. Pokud neumíte potenciálním zákazníkům nabídnout své služby i na mobilu, máte problém.

Troufám si tvrdit, že neexistuje obor, ve kterém byste si mohl dovolit ignorovat lidi vyhledávající informace o vaší firmě na mobilech. V jednotlivých oborech budou jistě rozdíly a jiný podíl uživatelů s mobily bude mít například restaurace, kterou lidé často hledají v terénu s mobilem v ruce, a jiný podíl bude mít B2B firma prodávající lokomotivy. Ale ani prodejce lokomotiv nemůže vyloučit, že manager potenciálního odběratele si nedělá rešerši s mobilem či tabletem v ruce. Ano, lokomotivy se asi moc neprodávají přes internet a záměrně přeháním, abych ukázal, že mobilní zákazníci jsou opravdu v každém oboru. Jen je jich někde více a někde méně.

Pro zajímavost: Podnikatele čte v mobilu nebo na tabletu přes 26 % lidí, ale naši sestřičku Vitalii čte v mobilu přes 47 % lidí.

Jak vyjít vstříc mobilnímu zákazníkovi?

Máte dvě možnosti – mobilní aplikaci a mobilní web.

Mobilní aplikace

Hodí se pro velmi malou část podnikatelů, protože:

  • je to drahé na výrobu,
  • je to zbytečné (opravdu máte něco tak unikátního, že to nejde prodávat či prezentovat přes mobilní web?),
  • lidé nechtějí mít v mobilu stovky aplikací a budete je velmi těžko přesvědčovat, aby si zrovna vaši aplikaci nainstalovali. Někde jsem nedávno četl, že snad 9 z 10 aplikací končí po pár týdnech od nainstalování v zapomnění či rovnou odinstalováním.

Mobilní web

Máte web a vůbec netušíte, jak a jestli vůbec funguje v mobilu? Přidejte si do svých záložek v prohlížeči tento bookmarklet, přejděte na svůj web a vyberte ze záložek bookmarklet. Nyní můžete jednoduše simulovat různé velikosti obrazovky. Pokud váš web vypadá normálně, nemusíte posouvat obsah do stran a písmo přečtete i bez lupy, máte pravděpodobně použitelný mobilní web.

Podrobnější informace o tom, jak je na tom váš web (nejenom) na mobilu, získáte s nástrojem Google PageSpeed Insights, kde vám Google dá hodnocení na stupnici od 1 do 100 a navíc vám i vysvětlí, jak případná problematická místa opravit.

Pokud váš web v mobilu nefunguje správně nebo vůbec, máte dvě možnosti:

  • web pro mobily upravit,
  • udělat úplně nový web.

Úprava existujícího webu pro mobily bude různě složitá. Obecně se ale dá říct, že pokud máte web 5 a více let a někdo vám ho dělal na míru, bude pravděpodobně celkově zastaralý a jistější bude začít znovu. Pokud máte web vyroben relativně nedávno, zeptejte se jeho dodavatele, co by obnášelo jeho přizpůsobení pro mobily.

Pokud vám web běží na nějakém rozšířeném systému, jako je například WordPress, Joomla, Drupal a podobné, může stačit vyměnit šablonu webu za nějakou novou, responzivní. Sice se vám asi více či méně změní vzhled webu, ale získáte mobilní web v podstatě na kliknutí a často i zdarma. Přečtěte si 5 důvodů, proč postavit firemní web na WordPressu.

Rozhodli jste se udělat úplně nový web? Přečtěte si nejprve článek Na web na míru se vykašlete. Víme, jak můžete začít lépe a levněji – ušetří vám pravděpodobně spoustu peněz.

Pokud si nebudete dělat web svépomocí, což moc nedoporučuji (řešíte si snad svépomocí třeba zubní kaz?), nezapomeňte sepsat své požadavky na web a dát si je do smlouvy. Jedním z bodů bude samozřejmě požadavek na mobilní web. Co musíte dát do smlouvy o výrobě webu.

Mobilní, responzivní nebo adaptivní?

Jako mobilní web se obvykle označuje samostatná verze webu na samostatné adrese, nejčastěji ve tvaru m.podnikatel.cz. V dnešní době je už tento postup překonaný a používá se spíše responzivní web.

Responzivní znamená, že nemáte dvě verze webu ani dvě adresy, ale vše se použitému zařízení přizpůsobuje automaticky. Přijdete na www.podnikatel.cz s počítačem, dostanete vzhled pro počítač, přijdete s mobilem, dostanete to samé, ale přizpůsobené mobilu.

Adaptivní design je vlastně takové vylepšení responzivního designu, protože přidává navíc detekci zařízení na serveru a stránku ještě více přizpůsobuje pro dané zařízení. Na rozdíl od responzivního designu tak můžete například nějakou část stránky vůbec neposlat do mobilu nebo pro něj naopak přidat něco, co na počítači smysl nemá.

Při výrobě nového webu rozhodně požadujte responzivní či adaptivní řešení.

skoleni_15_4

Závěr

Pokud si nejste jistí, jak na tom váš firemní web je z hlediska mobilů, začněte tím, že si ho načtete ve svém telefonu nebo použijte bookmarklet zmiňovaný výše. Zároveň se podívejte do Google Analytics na podíly návštěv s mobilem a tabletem. Zařiďte se podle toho, co jste zjistili – v ideální případě nemusíte dělat nic, v tom nejhorším vás čeká předělání webu.

Nezkoušejte si nalhávat, že vám ten 10 let starý web stačí a že to v tom mobilu nějak funguje. Nestačí. Za pár let bude počítač minoritní a podstatná část byznysu na internetu se bude odehrávat v mobilech a tabletech a s 15 let starým webem u toho vy už nebudete.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

V roce 1998 jsem s Michalem vymyslel a založil Root.cz. Poslední článek na Roota jsem napsal v roce 2007. Teď píšu občas na tomaskrause.cz a tvořím bitcoinvkapse.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).