Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Jak založit e-shop

Autor: 258398
Redakce

Zákazník u vás chce utratit peníze, nekomplikujte mu jeho snahu například registrací, v řadě případů je totiž zbytečná. Nabídněte spotřebitelům naopak co nejvíce možností doručení a způsobů platby.

E-shop vám dovoluje velmi snadno prodávat zboží zákazníkům nezávisle na lokalitě vašeho podnikání. Jako výrobce už nemusíte být omezeni tím, jestli od vás bude výrobek odebírat nějaký velkoobchod. Jako prodejce zase můžete velmi snadno snížit náklady a zároveň zasáhnout mnohem větší okruh zákazníků.

Kupujte hotová řešení

Pokud máte webovou prezentaci a chcete, aby se její součástí stal i e-shop, rozmyslete si nejdříve, k čemu by měl e-shop sloužit. Chcete z něj udělat hlavní prodejní kanál společnosti, nebo se jedná pouze o doplňkový prodej? Bude sloužit komukoliv, kdo navštíví vaše stránky, nebo to bude jen variace na objednávkový systém pro vaše stávající klienty?

Odpovědi na všechny tyto otázky si je nutné rozmyslet ještě před započetím programovacích prací. Většina e-shopů se dnes totiž tvoří tak, že programátor vezme již naprogramované jádro e-shopu a upraví pouze jeho vzhled na základě vašeho návrhu. Je to jednoduché, levné a rychlé. Nevýhodou tohoto řešení je, že pokud jádro nenabízí nějakou funkci, kterou potřebujete, je poměrně složité (a za rozumné peníze někdy i nemožné) ji do jádra doprogramovat. Programátor by tedy měl mít už na začátku jasno, co přesně potřebujete, aby mohl zvolit vhodný systém, na kterém e-shop postaví.

Velké množství systémů pro e-shop je k dispozici zdarma, a to i pro komerční použití, takže se tohoto způsobu tvorby stránek nemusíte vůbec bát. Navíc grafický vzhled stránek lze libovolně měnit podle vašich představ. Čtěte také: Tipy na české e-shopy s originální nabídkou, některým naprosto propadnete.

Nekomplikujte uživatelům život

Zákazník, který nakupuje na vašem e-shopu, u vás chce utratit své peníze. Nekomplikujte mu tedy tuto snahu, a naopak mu vyjděte ve všem vstříc. Opravdu potřebujete, aby se zákazník pro nákup nejdřív zaregistroval? Není jednodušší, když zadá pouze doručovací adresu a kontakty na sebe? Zvláště pokud prodáváte pouze velmi omezené množství produktů, které jeden zákazník pravděpodobně nebude kupovat opakovaně, je registrace doslova zbytečná (a otravná).

Nabídněte uživatelům co nejvíce možností doručení a způsobů platby. Některým zákazníkům vyhovuje Česká pošta více než zásilkové služby, jiní naopak preferují osobní odběr. Někdo by měl rád zboží na stole co nejrychleji, třeba již v den objednávky – nabídněte mu expresní doručení kurýrem. Stejné je to i u způsobu placení. Mezi standardními způsoby platby, tedy hotově při převzetí, dobírkou nebo převodem na účet, se pomalu usazuje i možnost platby platební kartou online nebo různé další formy online převodu peněz. Pokud je to technicky a ekonomicky možné, určitě stojí za to tyto alternativy uživatelům nabídnout. Čtěte také: Se snižováním marže u e-shopů zacházejte opatrně.

Fotky a popisky prodávají

Nejvíce času byste měli věnovat tvorbě kvalitních popisků zboží a jejich fotografií. Ne nadarmo se říká, že jeden obrázek vydá za tisíc slov, takže rozhodně nešetřete fotografiemi a e-shop jimi doslova prošpikujte – zvýšíte tak důvěru v nabízené zboží i ve vaši firmu. Zákazník nemá možnost si zboží osahat, takže čím více úhlů pohledu mu nabídnete, tím lépe. Nebojte se na e-shop umístit i videa. Jednoduše je můžete nahrát například na server Youtube.com a pod popis zboží umístit okno přehrávače. Celý postup je natolik jednoduchý, že jej zvládne téměř každý.

Popis zboží je pro návštěvníka e-shopu důležitým zdrojem informací. Proto by měl být nejen přehledný a zajímavý, ale zejména podrobný. Pokud není tvorba textů vaší silnou stránkou, opět se nebojte požádat o pomoc copywritera. Jedná se o jednorázové náklady, které se vám velmi rychle vrátí. Čtěte také: Jak uspět mezi e-shopy? Důležitá je orientace na originální nebo tradiční zboží. Zde je inspirace.

Kouzlo osobního odběru

Český trh je specifický v tom, že mnozí uživatelé, aby ušetřili, neváhají, a místo zaslání zboží poštou absolvují často i několikahodinovou cestu, aby si zboží mohli vyzvednout osobně. Na tento fakt je důležité myslet a přizpůsobit se mu – pokud je to možné, je dobré nabídnout zákazníkovi možnost osobního odběru v místě jemu blízkém.

Příklad

E-shop zaměřený na prodej elektroniky a počítačů si může zařídit odběrný stánek v několika velkých obchodních centrech po celé republice. Ve stánku si budou moci uživatelé objednané zboží vyzvednout, ale také ho v případě potřeby vrátit nebo jej reklamovat. Samozřejmě si přímo na místě budou moci zboží i objednat nebo se o jejich výběru poradit s obsluhou ve stánku.

Jelikož se jedná pouze o stánek a ne o celou prodejnu, jsou náklady na jeho provoz mnohem menší a e-shop tak může snadno „zabít“ dvě mouchy jednou ranou – je zákazníkům blízko, ale provozní náklady jsou stále na udržitelné míře.

Rada na závěr

Pozor na velké oči při tvorbě e-shopu. Někdy se stává, že se podnikatel při tvorbě e-shopu nechá unést vidinou velkého množství uživatelů a vybere si proto zbytečně předimenzované a drahé řešení e-shopu. V tomto případě platí jednoduchá poučka – čím dražší řešení e-shopu si koupíte, tím dražší je i jeho případná úprava v budoucnu.

Pokud plánujete mít za dva roky provozu na e-shopu 100 000 zákazníků denně, ale začínáte od nuly, je mnohem jednodušší začít na nějakém základním řešení e-shopu. Stojí mnohem méně a také veškeré jeho úpravy jsou jednoduché a levné. Jakmile se bude e-shopu dařit a starý systém začne narážet na své technické hranice, budete již mít jasnou představu o tom, co všechno by měl nový systém umět. Ve výsledku ušetříte velké množství peněz. I malá změna vás u robustního jádra e-shopu může stát několik desítek tisíc korun, u jednoduchého systému může být to stejné otázkou několika stovek.

Pro business server Podnikatel.cz vypracovala agentura Diversity, s.r.o.

logo, diversity