Hlavní navigace

Jak využívat podcasty pro firemní marketing

15. 11. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Česko zasáhla v posledních týdnech podcastová vlna. Jak tento trend uchopit a jakým způsobem vůbec lze využívat audio formát k firemnímu marketingu?

V poslední době rapidně roste jak počet nezávislých podcastů, tak brandových podcastů, které vznikající s podporou společností. Přečtěte si, proč byste nad podcasty neměli jen tak mávnout rukou.

Co jsou podcasty vůbec zač?

Pojďme si na úvod ujasnit pojmy a vysvětlit si vůbec, co to audio podcasty jsou, odkud se berou a jaká je jejich reálná situace v ČR. Ve Spojených Státech, Mekce podcastů, je k současnému stavu přes 60 tisíc aktivních podcastů. 40 % Američanů podcasty již někdy slyšelo a 67 milionů poslouchá podcasty pravidelně. Zajímavé je, že posluchač v průměru konzumuje 5 hodin podcastů týdně a 86 % posluchačů poslouchá celou nebo většinu epizody.

Z toho vyplývá, že vlastním podcastem bojujete o masivní porci pozornosti posluchače podcastů. Jde skoro o opak social media marketingu v tomto ohledu. Na Facebooku se perete o pár vteřin pozornosti člověka (než odroluje skrz váš status) s jeho kamarády a stovkami jiných firem. V podcastech se perete o hodiny pozornosti s několika málo tvůrci podcastů, v ČR totiž jejich tvorba teprve získává na síle.

Jaká je tedy situace v ČR?

V tuto chvíli má v tuzemsku trend podcastů několik desítek tisíc posluchačů. Jak už jsem zmiňoval, většina posluchačů podcast doposlouchá. V podcastu Proti Proudu, který obsahuje přibližně hodinové rozhovory s inspirativními českými osobnostmi, je každý rozhovor poslechnut v průměru na 80 %. V přepočtu na 30 tisíc poslechů měsíčně z toho vyplývá reálně poslechnutých 27 000 hodin měsíčně, tedy číslo, za které by se nemusel stydět youtuber s mnohem větším počtem odběratelů.

V rámci ČR se nabízí možné srovnání s audioknihami, které jsou na vzestupu. Posluchači měli v roce 2015 k dispozici zhruba 5700 hodin poslechu mluveného slova. Audiotéka.cz eviduje více než 108 000 registrovaných uživatelů. Pokud připustíme, že od poslechu audioknih je to k podcastům jen krůček, ukazuje to na zajímavý potenciál růstu podcastového publika.

Teď k tomu zásadnímu. Proč podcast vůbec vytvářet.

Přímý vztah s publikem

Jakmile se někdo jednou stane vaším posluchačem a rozhodne se odebírat váš podcast, každý další díl se mu automaticky přidá do jeho telefonu. Nemusíte tedy platit za přístup k vašim fanouškům jako na jiných sociálních sítích. Nejste ani závislí na jedné platformě, podcasty se poslouchají na Spotify, iTunes i spoustě dalších mobilních aplikací, takže se nemusíte bát, že by vám někdo smazal profil nebo vás jinak limitoval.

Efektivní obsahový marketing

Podcast je výborná forma obsahového marketingu. Nejen, že sám o sobě pomáhá budovat důvěru už tím, že podcasty mohou jít mnohem více do hloubky tématu než jiné formáty obsahu. Můžete je totiž využít jako základ dalších typů obsahu. Sepište největší lekce do článku, ze zajímavých částí udělejte video ukázky nebo obrázky s citáty. Z jednoho kvalitního podcastu uděláte hravě spoustu dalšího obsahu jiného typu.

Zvýšíte si konverze

Výzkum 300 000 posluchačů podcastu ukázal, že 63% lidí si koupilo něco, co moderátor promoval. Když byli dotázání, zda podcast reklama ovlivnila jejich chování, 71% řeklo, že navštívilo promovaný web a 62% řeklo, že uvažovalo o koupi dané služby nebo produktu.

Navážete vztah s influencery, leadery ve vašem oboru nebo důležitými kontakty

Pozvání do podcastu působí mnohem lépe než pozvání na kávu či obchodní schůzku, souhlasíte?

Dejte člověku najevo, že si ho vážíte a rádi byste ho představili svému publiku. Podcast tak může být výborný způsob, jak se spojit s důležitým influencerem. Do podcastu můžete pozvat i svého potenciálního klienta, abyste se dozvěděli více o tom, jak pracuje, co je pro něj důležité a podle čeho vybírá dodavatele. Podcast je výborným budovatelem vztahů.

Kde se inspirovat

Značky jako Slack, GE, Sephora, eBay, McDonald's nebo Tinder jsou jen některé z velkých firem, které zařadily podcast do své digitální marketingové strategie.

Svůj podcast spustil v polovině srpna i server Lupa.cz, sesterský web serveru Podnikatel.cz. Najdete na něm rozhovory s osobnostmi české e-commerce, zástupci IT i dalších oborů. „Naladit“ si ho můžete například zde na iTunes. Dostupný je ale samozřejmě i přes Android nebo Spotify. Viderozhovory si lze přímo přehrát i na serveru Lupa.cz.

Nicméně nemusíme chodit do zahraničí, příklady najdeme i v ČR. Česká spořitelna tvoří podcast na téma začínajících startupů s názvem Pomáháme dobrým myšlenkám, Red Bull zase spojil několik zajímavých formátů, které jsou zastřešeny v podcastu Rozhovory z Česka. Zajímavý je i nově vznikající podcast firmy Keboola, který se věnuje datové analytice a data-driven řízení firem.

skoleni_15_4

Jak už asi poznáváte, téma podcastu je vždy úzce spjato s tím, co daná firma dělá nebo co chce komunikovat.

Podcast je zajímavý kanál marketingové strategie, který v ČR získává na důležitosti. V době, kdy efektivita většiny marketingových kanálů klesá, jde o zajímavou alternativu a sázku na vzrůstající trend. Svezte se na něm a buďte slyšet.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).