Hlavní navigace

Jaké možnosti mají start-upy?

11. 6. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Start-upů, tedy začínajících společností, je nejen na našem trhu stále více a nemají to v začátcích jednoduché. Pomoc jim může například agentura CzechInvest.

Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest je státní příspěvková organizace podřízená Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR, která dojednává do naší republiky tuzemské a zahraniční investice z oblasti výroby, strategických služeb a technologických center. Podporuje malé, střední a začínající inovativní podnikatele, podnikatelskou infrastrukturu a inovace. V rámci svých programů pro start-upy pomáhá začínajícím inovativním podnikatelům – start-upům – od úplných začátků až po jednání s možným investorem. 

Start-upový svět se rychle mění a vyvíjí, proto se špatně odhaduje jejich přesný počet. Podle nejnovější studie Startup Report 2017/2018 vypracované Keiretsu Forum CEE ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd vyplývá, že české start-upy se stávají stále důležitější součástí inovativní ekonomiky. Start-upisté sami sebe vidí jako inovátory, fungující ve svobodnějším, ale zároveň náročnějším prostředí než jsou standardní malé a střední podniky či korporace. Česko berou jako ideální základnu pro otestování produktu a následnou expanzi, přičemž jich ale většina chce zachovat alespoň částečnou přítomnost v České republice, popisuje mluvčí CzechInvest Petra Menclová. České start-upy sleduje dlouhodobě také Filip Mikschik ze StartupJobs.cz a za posledních roky u nich vidí velký posun a profesionalizaci. Pár let zpět byly start-upy často o partě nadšenců, která chtěla prostě něco zkusit, nyní se start-upy hodně posunuly – mají za sebou regulérní investice, často i ze zahraničí, čím dál větší týmy a nebojí se vyrazit na světový trh, dodává.

Start-upy se vyznačují energií a elánem a často díky nim vznikají zajímavé projekty, ale je to složitější s uplatněním. Je důležité myslet na to, že úspěch nezáleží jen na kvalitě produktu, ale také na tom, zda pro něj existuje trh. Ten se dá i vybudovat, ale je potřeba se na něm uchytit. Jiří Pašek, jednatel společnosti SoftGate Systems, zabývající se tvorbou oborových systémů pro HR oblast, která využila pomoci od agentury CzechInvest v jednom z programů, doporučuje sledovat možnosti podpory svého projektu. A to jak dotační, skrze partnerství nebo vstup investora: Ze začátku jsou projekty křehké a náročně, rada zkušeného nebo dodatečné peníze na rozvoj se vždy hodí, dodává. Obecně se start-upy potýkají s chybějícími lidskými zdroji a byrokracií. Náročná je jak expanze do zahraničí, tak věci spojené s právem, účetnictvím či marketingem, PR nebo fundraisingem.

Psali jsme: Chcete rozjet vlastní podnikání? Čtěte návod, jak založit firmu krok za krokem

Aktivity vedoucí k rozvoji

Finanční i poradenskou podporu nabízí start-upům CzechInvest ve čtyřech aktivitách, které jsou zaměřeny vždy na konkrétní fázi rozvoje start-upu. Jsou nazvané CzechStarter, CzechAccelerator, CzechDemo a CzechMatch.

CzechStarter pomáhá start-upům v první fázi rozvoje a start-upy v něm mají možnost absolvovat sedmiměsíční tréninkový program zaměřený na rozvoj jejich podnikatelských aktivit a komercionalizaci produktu. Mohou čerpat až 150 hodin mentoringu a poradenství od renomovaných poradenských společností. Pro méně zkušené podnikatele je právě možnost spolupráce s koučem velmi důležitá. To potvrzuje také Milan Hnátek z firmy Galavito, který díky koučovi mohl v rámci programu CzechEkoSystém konzultovat všechny jejich kroky. Nedělali jsme vše, co nám řekl, ale ta možnost s ním probrat nejrůznější témata a získat jiný pohled na věc pro nás bylo velmi důležitá, vzpomíná. CzechAccelerator je aktivitou, která představuje tříměsíční akcelerační program v zahraničním inkubátoru v Silicon Valley, New Yorku, Singapuru nebo Londýně. Projekt účastníkům nabízí kancelářské prostory, mentoring, poradenství, ale také řadu workshopů, networkingových akcí a dalších služeb s tím spojených.

Díky projektu CzechDemo se mohou české start-upy účastnit vyhlášených mezinárodních start-upových akcí, kde dostanou příležitost prezentovat svůj produkt/službu a ucházet se o zájem investora. Tento projekt tak pomáhá se zajištěním a spolufinancováním výstavního stánku, vstupenek a letenek na akci po administrativní stránce. Hlavní přidanou hodnotou projektu je navíc doprovodný program v destinaci zajišťovaný ve spolupráci se zahraničními zástupci CzechInvestu a českými ambasádami v zahraničí. Jedná se o sérii neformálních akcí, návštěv úspěšných firem (GoodData, Facebook), zároveň ale i formálnějších eventů a prezentací před lokálními investory a obchodními partnery. Pro start-upy jsou cenné hlavně kontakty, které získají během pobytu, vysvětluje Petra Menclová. Například v sedmé výzvě CzechDemo čeká na účastníky příležitost vyjet hned na tři mezinárodní start-upové konference: na TechCrunch Disrupt San Francisco, Web summit Lisabon a TechCrunch Disrupt Berlin. 

Dále čtěte: 8 tipů, kde získat peníze na rozjezd podnikání

Čtvrtá aktivita CzechMatch má za úkol připravit start-upy na úspěšnou prezentaci před investory v zahraničí. Pomáhá jim zvýšit šanci učinit podnikatelský projekt mezinárodním a najít zahraniční obchodní partnery a zákazníky. Vyspělejší start-upy mohou prezentovat své projekty a sjednávat si schůzky s partnery, dodavateli či zákazníky přímo na trzích, na které chtějí vstoupit, dodává Menclová.

Který start-up má šanci být vybrán

Pro zařazení do daného projektu musí start-upy zareagovat na zveřejňované výzvy a splnit stanovené podmínky. Z hlediska kritérií by měly v první řadě splňovat základní kritérium inovativnosti produktu nebo služby s potenciálem ke komercializaci. O výběru start-upů pak rozhoduje hodnotitelská komise. Tu by měly dané společnosti hlavně přesvědčit o tom, že je daný projekt unikátní a má vysokou přidanou hodnotu. Důležitý je samozřejmě také výše zmíněný globální potenciál. 

Brand24

Investoři a odborníci mezi hlavní nedostatky českých start-upů řadí nedostatečnou analýzu konkurence či chybně vypracovaný byznys plán. Agentura CzechInvest vidí u start-upů problémy při expanzi na zahraniční trhy a navazování kontaktů, a proto se jim právě s tím snaží pomáhat. S pomocí mentorů firmy vypracovávají či zdokonalují svůj byznys plán a příslušní odborníci je školí také v prezentačních dovednostech. CzechInvest je následně propojuje s širokou sítí kontaktů v České republice i v zahraničí, kde mají start-upisté jedinečnou příležitost odprezentovat svůj start-up, shrnuje Petra Menclová. Jiří Pašek vzpomíná, že díky projektu získali finanční prostředky, které jim umožnily využít služeb profesionálních konzultantů a kouče z praxe. S koučem, zkušeným profesionálem, tehdy ve firmě nadefinovali tržní segmenty, provedli průzkumy trhu, zmapovali konkurenční řešení, nastavili marketingové kanály a měření jejich úspěšnosti. Z tehdy získaných zkušeností čerpám při svém podnikání doteď, doplňuje. Velmi podobně je na tom i Linda Matějovská z kreativního studia Q Designers, které díky CzechInvestu strávilo mnoho času se Zdeňkem Rudolským, zakladatelem Impact HUB Praha, Brno a Ostrava. Jeho zkušenosti z praxe a spousta kontaktů nám pomohly ušetřit spousty času, vyvarovat se hromadě chyb a navázat spolupráci s dalšími firmami, dodává.

Před započetím jakékoliv spolupráce je potřeba se zamyslet, co může přinést a zda dokáže naplnit stanovené cíle. Nejinak je to v tomto případě, protože pro některé startu-upy může být spolupráce a podpora ze strany CzechInvestu klíčová, ale je s tím také spojená enormní administrativní zátěž a časová náročnost. Některé startu-py tak mohou tuto energii lépe využít ve vylepšení produktu nebo služby a hlavně získávání nových zákazníků, uzavírá Milan Hnátek.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).