Hlavní navigace

Jaké nejčastější marketingové triky a fígle používají e-shopy?

13. 5. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Nákup na internetu sice nabízí pohodlí, ale taky celou řadu nástrah. Jaké fígle a marketingové triky vás mohou při nákupu online ovlivnit?

Marketing je třeba, je mocný, je účinný, provozovatelé e-shopů jej často aplikují. Ale zákazník by se měl mít na pozoru, někdy je i zavádějící. Jak marketingové triky na internetu odhalit a nenechat se jimi ošálit?

Z dlouhodobého pozorování a ze zkušeností spotřebitelů vychází spotřebitelský server dTest, který na způsoby, jak si zpracovat online zákazníka, upozorňuje. Jedním z nejsnadnějších způsobů, jak přimět zákazníka opustit jeho běžné racionální uvažování a začít jednat zkratkovitě, je vyvolat v něm dojem naléhavosti a nutnosti rychlého rozhodnutí a jednání. 

Psali jsme: Pozor na tzv. zprostředkovatelské e-shopy. V případě reklamace jste nahraní

V momentě, kdy nad nákupem váháte a rozjímáte, vás máloco přinutí k rozhodnutí zboží pořídit tak prudce jako zpráva o časově omezené výhodné nabídce či pohrůžka posledního zbývajícího kusu na skladě, uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Roli v tom často hraje také údaj, kolik zákazníků již produkt nakoupilo v posledních několika dnech, či dokonce hodinách.

Podobně funguje i dojem exkluzivity zboží – limitované edice oblíbených výrobků motivují zákazníky nakupovat rychleji a ve větším množství.

Dále je často využíván tzv. odpor ke ztrátě. Jde o lákavost úspor. Často je manipulováno s cenami. Ke zvýšení tržeb často prodejci nabízí také balíčky výhod či „dárky“ při útratě nad určitou částku – obvykle je to třeba doprava zdarma či garance vrácení peněz.

Jak ale upozorňuje spotřebitelský server dTest, při nákupu v internetových obchodech máte právo zboží vrátit bez udání důvodu do 14 dnů od jeho převzetí ze zákona vždy (až na pár výjimek). Podnikatelé navíc mají zakázáno se takto chvástat něčím, co je jejich zákonnou povinností. 

skoleni_15_4

Při výběru z více produktů či balíčků služeb bývá využíván zase princip kotvení – je prokázáno, že zákazníci mají tendenci volit „střední cestu“, nabídky e-shopů tedy bývají přesně ušité na míru tak, aby tím středně drahým produktem byl ten, který je zrovna potřeba prodat.

Na co si při online nákupu dát pozor? 

  • Časově omezená nabídka
  • Údaje o počtu prodaných produktů v horizontů hodin
  • Limitované edice
  • Manipulace s cenami
  • Dárky a slevy

Čtěte také: V době karantény se lidé vrhli ještě mnohem více na online nákupy. Obezřetnost je však stále namístě. Kterým e-shopům se raději vyhnout? 5 nejproblémovějších e-shopů, ve kterých není radno nakupovat

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).