Hlavní navigace

Janečkovy postupy z finanční správy ještě nevymizely, ukázal převod práv k ADIS

Daniel Morávek

[KOMENTÁŘ] Ačkoli se finanční správa, třeba u zajišťováků, už nedopouští excesů a zlepšila i komunikaci k veřejnosti, Janečkovy postupy stále ještě nevymizely.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Dokládá to komunikace, kterou finanční správa vedla k převodu licencí k ADIS (automatizovanému daňovému informačního systému) od společnosti IBM. Nejprve „opomněla“ zmínit, že za převod musí u IBM odebrat služby za 750 milionů korun a následně dávala protichůdné informace ohledně veřejné zakázky na provoz ADIS do roku 2023. Teprve po dvou týdnech vydala finanční správa ucelené informace, jak to s převodem licencí a náklady skutečně je, a to je ještě okomentovala tím, že reaguje na „nepřesnosti, které byly publikovány v médiích v uplynulých dnech“. Ve skutečnosti ale za nepřesnosti může samo Generální finanční ředitelství (GFŘ), které novinářům dalo chybné informace.

Janečkova „doba temna“

Období Martina Janečka v čele finanční správy se dá charakterizovat jako doba utahování šroubů vůči podnikatelům a snahy je doslova vysvléknout do naha, a to mnohdy metodou kobercového náletu. Po hříchu se tak však dělo i nezákonnými nástroji a finanční správu musely srovnat do právní latě, třeba u zajišťovacích příkazů, správní soudy a tlak médií a veřejnosti u nezákonných výzev svatebčanům.

Kromě samotných přešlapů pak finanční správa pod Janečkem reagovala často na kritiku arogantním a mnohdy vysloveně manipulativními tvrzeními a vyjádřeními bez špetky sebereflexe plnila na webu kolonku nepřesností v médiích. Zatímco v roce 2013 reagovala finanční správa šestkrát, o rok později ani jednou, v roce 2015 už šlo o 20 reakcí, v roce 2016 o 23 reakcí a do začátku listopadu 2017 o dalších 20 reakcí (pak autor tohoto textu přestal reakce počítat). Vesměs samozřejmě nešlo o korekci skutečných nepřesností, ale o snahu přemalovat chyby narůžovo a vzbudit dojem, že jde o „kampaň“.

Když se „opomene“ pár stovek milionů…

Poté, co Janečkovi zlomily vaz výzvy novomanželům ohledně jejich svatební hostiny, jej v čele nahradila Tatjana Richterová a situace se částečně změnila k lepšímu. Kromě samotné činnosti se GFŘ nově snaží i komunikovat vstřícněji a z webu například zmizela výše zmíněná sekce nepřesností v médiích. Jak ovšem ukázala prezentace a komunikace ohledně převodů licencí k ADIS od IBM, postupy, které zavedl na GFŘ Martin Janeček, ještě zcela nezmizely. Přitom to, že se finanční správě podařilo domluvit na předání licencí, je úspěch, za který není důvod se stydět. Jenže komunikace k předání licencí, tak ji předvedlo GFŘ, je jak z učebnic, jak nedělat PR.

Před 14 dny finanční správa v tiskové zprávě oznámila, že se po třiceti letech zbaví závislosti na jediném dodavateli služeb ADIS, na společnosti IBM. Do této situace nazývané vendor lock-in se Česká republika dostala kvůli nevýhodné smlouvě z roku 1992. Generální finanční ředitelství uzavřelo 7. srpna 2019 se společností IBM dohodu, na jejímž základě dojde v průběhu roku 2023 k předání majetkových práv na ADIS do vlastnictví státu.

Na samotné zprávě by nebylo nic špatného, kdyby GFŘ „nezapomnělo“ zmínit, že převod licencí je podmíněn utracením 750 milionů korun bez DPH u IBM do roku 2023. Zároveň GFŘ vypsalo veřejnou zakázku na provoz ADISu do roku 2023, u které, pokud ji nevyhraje IBM, bude IBM povinným poddodavatelem pro dodavatele, který bude v otevřeném řízení nejlevnější. Společnost IBM, coby povinný poddodavatel služeb provozu ADIS, poskytne do roku 2023 služby (včetně potřebných licenčních oprávnění pro vysoutěženého dodavatele) v hodnotě 558 mil. Kč. Ani o této zakázce se ale GFŘ v tiskové zprávě nezmínilo. Jak navíc upozornil Michal Bláha, provozovatel Hlidacstatu.cz, v rámci zakázky je zvláštně koncipována smlouva, kterou musí výherce zakázky uzavřít s firmou s IBM. V ní je totiž uvedena formulace, že IBM musí dát výhernímu subjektu licenci a ten ji musí do konce 2023 předat státu.

Nepřesnosti v médiích způsobily chybné informace GFŘ

Když novináři ze smluv a z návrhu veřejné zakázky zjistili, že IBM musí ještě získat stovky milionů a že jsou stanoveny i další podmínky, chtěli po GFŘ upřesnění a vysvětlení. Těžko říct, zda finanční správa doufala, že si stovek milionů ve smlouvách nikdo nevšimne a nebude se na to chtít doptat, a byla tak nepřipravená, či za tím bylo něco jiného, odšpuntovala však mediální chaos. Hlavní otázka přitom byla jednoduchá a týkala se toho, zda se 558 milionů korun, které IBM garantují podmínky veřejné zakázky, počítají do limitu 750 milionů korun pro předání licencí. Přímou zkušenost má i autor tohoto textu. GFŘ nejprve vyhýbavě odpovídalo a nebylo tak zřejmé, jak se situace má. Na opakovanou přímou otázku nakonec GFŘ odpovědělo, že se do limitu nepočítá. Uběhly tři hodiny a od finanční správy přišla omluva a oprava, že se peníze ze zakázky do limitu počítají. Že nešlo o ojedinělou skutečnost, ostatně potvrdil v rozhovoru pro server Podnikatel.cz i Michal Bláha: Viděl jsem vyjádření GFŘ čtyřem různým novinářům a pokaždé říká něco jiného.

EBF19

Nikdo není dokonalý a chyba se samozřejmě může stát i GFŘ. Vzhledem k počátečnímu „opomenutí“ a k nejasnostem a chybným informacím, které GFŘ poskytlo, zveřejnila finanční správa o víkendu doplňující tiskovou zprávu, kde vysvětluje, že cena služeb provozu (558 mil. Kč) se započítává do limitu 750 mil. Kč a jak se má situace ohledně předání licencí. Začátek této zprávy však nechal vzpomenout na působení Martina Janečka. Místo, aby GFŘ převzalo odpovědnost za to, že nejprve vynechalo důležité informace, aby poté dalo chybné vyjádření, hodilo vše na nepřesnosti v médiích. Tedy postup, které byl oblíbený za předchozího vedení finanční správy.

Úvod zněl, že „v návaznosti na nepřesnosti, které byly publikovány v médiích v uplynulých dnech, chce finanční správa uvést na pravou míru informace týkající se uzavřené smlouvy se společností IBM“. V samotném textu pak GFŘ uvedlo: Komplexnost a šíře tohoto řešení může u někoho vyvolat nepřesnou interpretaci a nepochopení. To, že nejde o jednoduché řešení, je bezesporu pravda a stejně tak lze finanční správu ocenit, že konečně vše srozumitelně vysvětlila. Nepřesnosti v médiích však byly publikovány kvůli chybné komunikaci GFŘ a především právě finanční správa byla evidentně tím, u koho komplexnost a šíře řešení vyvolalo nepřesnou interpretaci a nechopení. Snad se z toho úřad poučí a příště bude již vše transparentně a detailně zveřejňovat od počátku a v případě vlastního pochybení nebude házet vinu na jiné.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).