Hlavní navigace

Jaro přeje práci na sobě i rozpumpování byznysu. Čtěte 3 tipy, kudy na to

7. 3. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Jaro přeje čerstvým předsevzetím. I těm, co se týkají „měkkých“ stránek byznysu, jako emoce, empatie, schopnost rozumět druhým a rozvíjet své silné stránky.

Vždyť k čemu je bohatství? Věřím, že by mělo především sloužit k vytváření duševní pohody, tvrdí psycholog Martin Seligman. Utopie? Souhlasil by Gordon Gekko?

Důvěra a závazek

Martin Seligman je zakladatel a guru pozitivní psychologie, ale také autor knižních bestsellerů. Jeho citát pochází z publikace Vzkvétání (s podtitulem Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody, vyd. Jan Melvil Publishing, 2014). To, co by možná před lety, kdy Gordon Gekko ve filmu Wall Street hlásal, že chamtivost je dobrá, znělo v podnikání jen jako utopie, se do jisté míry stává realitou. Zatím se zdá, že změnu dokonala i generační proměna na trhu práce, v Česku spojená s dobou nedostatku lidí na volné pozice ve firmách. Proměňují se hodnoty spojené s prací a důraz na širší odpovědnost, položenou na firemní bedra, se zvyšuje.

V celosvětovém měřítku dokonce 75 procent lidí věří svým zaměstnavatelům v tom, že dělají správné věci. Ukázaly to výsledky globálního Edelman Trust Barometer pro rok 2019. To může být závazek. Podle něj zaměstnanci od svých zaměstnavatelů, a konkrétně i od CEO firem, přitom očekávají opravdový leadership. Očekávají, že se lídryně a lídři budou podílet na pozitivních změnách v takových přesahových oblastech, jako je rovnost v odměňování, předsudky a diskriminace, příprava na zaměstnání budoucnosti, životní prostředí a podobně. Čekají, že firmy budou při změnách aktivní. Zdá se, že úzké zaměření na byznys, bez širšího vědomí jeho dopadů, jak ho symbolizoval právě Gordon Gekko, zkrátka vychází z módy. Stejně jako padá představa, že lidé jsou jen lehce nahraditelný „zdroj“. A firmy, které chtějí kvalitní zaměstnance nabrat nebo si udržet, se jim také výrazněji věnují.

3 „měkké“ oblasti pro rozvoj

Ačkoliv k „novému začátku“ symbolicky svádí přelom roku, je to spíš jaro s delšími dny a probouzející se přírodou, kdy je čas na nové projekty, nové cíle i čerstvá předsevzetí. Po jakési smrti, kterou je zima, následuje nový začátek. Pokud jsme v zimě dostatečně oddechovali a dovolili si načerpat nové síly, jaro nás nutí začít něco nového, připomněla Zuna Vesan Kozánková, která se věnuje tanci, čínské medicíně, energetickému cvičení čchi-kung a japonské masáži šiacu.

Více o tom, jak se v podnikání naladit na přírodu, čtěte v článku Jaro je plné příslibů nejen v přírodě, ale také v byznysu. Jak ho využít?

Jaro tak může být i nejlepší doba, kdy se pustit do rozvíjení pohody a odpovědnosti. A to nejlepší doba nejen pro lídry, ale i pro zaměstnance, kteří s nimi nebo i pod nimi ve firmách pracují, či pro „volnonožce“. Zde jsou tři konkrétní tipy, jak na to:

1. tip: Vybrat si pozitivní emoční vlnu

Když analytická a poradenská společnost Gallup připravuje celosvětový index emocí, klade svým respondentkám a respondentům několik otázek: zda se včera (vzhledem k momentu dotazování) celkově cítili dobře, zda den předtím vnímali, že se s nimi zachází s respektem, zda se předešlý den smáli, zda se naučili něco zajímavého a jestli v předešlém dni v hojné míře prožívali radost.

Naproti tomu zkoumá také index negativní zkušenosti. A to pomocí otázek, zda respondentky a respondenti v předešlém dnu prožívali fyzickou bolest, měli starosti, cítili smutek nebo hněv a čelili stresu. Například v roce 2016 na takové otázky odpovídali lidé z celkem 142 zemí a jejich odpovědi se promítly do zprávy Gallup 2017 Global Emotions.

Otázkami je přitom možné se inspirovat a prověřit si i svůj vlastní „index“. Respektive nahlédnout pomocí těchto otázek, zaměřených na bezprostředně předcházející den, podrobněji na to, zda u podnikatelky či podnikatele aktuálně převažují pozitivní nebo negativní emoce a zkušenosti.

Další krok je vytipovat, jak na „detox“ negativních emocí, což znamená zjistit, jak posílit emoce pozitivní – a v praxi na tom také pracovat. Třeba pomocí každodenní reflexe tří věcí, které se podařily. Což je jedno ze cvičení, která navrhuje Martin Seligman, když se ve Vzkvétání zaměřuje na (osobně a dnes i ve firmách aktuální) téma „jak být šťastný“.

2. tip: Zlepšit mezilidské vztahy

Pozitivní emoce podporují širší pohled na práci, výzvy, situace, vlastní schopnosti, negativní emoce naopak perspektivu zužují. A důvod, proč se všímavěji zaměřit na vlastní prožívání a emoce, nemusí být jen osobní. Může totiž souviset i s otázkou, jak zlepšit vztahy v práci, a právě i s možnostmi, jak posílit svou lídrovskou roli. Nebo jednoduše roli člověka, který vlastní malý byznys a chce, aby u něj lidé s nasazením pracovali nebo se vraceli jako klienti.

Jak využít jaro také v marketingu, se dozvíte v článku Využijte příchod jara ve svůj prospěch, a to nejen v marketingu.

Petr Mikoška a Lukáš Novák (Jak současná věda objevuje empatii, vyd. Pavel Mervart, 2017) totiž vysvětlují, že porozumění vlastním prožitkům je potřebné k tomu, abychom porozuměli druhým. Lidé s rozsáhlými emočními znalostmi sebe samých budou také velmi empatičtí vůči ostatním a budou mít velmi kvalitní mezilidské vztahy. Ukázalo se, že jedinci s rozmanitými a dobře diferencovanými emočními zkušenostmi jsou všímavější k vlastním pocitům a myšlenkám a současně otevřenější vůči novým zkušenostem, objasňují výsledky vědeckých výzkumů, které jsou důležité i pro podnikání. Empatičtí jedinci jsou podle nich vůči druhým lidem také soucitnější a jejich chování je sociálně adaptivnější (lépe se přizpůsobují). A dodávají, že empatizovat s ostatními člověk může pouze za předpokladu, že je téhož schopný také vůči sobě samému.

3. tip: Přísahat na silné stránky

Přísahat na silné stránky, tedy i na svůj potenciál, znamená přestat dřít na vlastních slabinách a rozvíjet místo toho svou sílu. Opět to, jako u pozitivních emocí, není samoúčelné. Ještě jednou odvolání na analytickou a poradenskou společnost Gallup: Lidé, kteří denně využívají své silné stránky, jsou šestkrát více zapojení nebo zaangažovaní do své práce. Týmy, které se soustředí na své silné stránky, mají o 12,5 procenta vyšší produktivitu.

Brand24

Jaro je pro mnoho podnikatelek a podnikatelů spojené s daňovým přiznáním. Podrobnosti čtěte také v článku Výplata či zrušení životního pojištění. Jak je to s daňovým přiznáním?

Rozvíjet a využívat své silné stránky ovšem v první řadě opět znamená, dobře je poznat, a to s vědomím odpovědnosti k sobě samému a své roli ve světě. Dále to znamená, že než donekonečna zlepšovat něco, co někomu moc nejde, je lepší to ve firemním mikrosvětě delegovat na někoho jiného. Znovu se to dá vztáhnout jak na podnikatele samotného nebo na samotnou podnikatelku, tak na jejich lidi, stejně jako na „freelancery“ (ti si například mohou najmout účetního, než aby se daňovým přiznáním neúměrně stresovali). Když lidé dostanou možnost vydat ze sebe to nejlepší, zřejmě spíš uvidí smysluplnost své práce, což úzce souvisí i s na začátku zmíněnou duševní pohodou.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).